Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2651 ggr
Kaninisen
0

Sele/hage?

Hade det inte regnat så förbaskat mycket hade hagen till lillflisan varit klar. Men hur gör ni med aktiveringen? Hur ofta?

Jag har alltid haft sele och gått så ofta jag kunnat, det är nu på sistonde tanken på en stor Hage ploppat upp i huvudet. Behövs promenader i sele även om man har Hage?

Självklart kommer jag inte sluta med promenader, utan jag är bara intresserad av hur det funkar. Har alltid trott att alla går i sele med kaninerna men nu finns de ju såna med 20 kaniner och de som endas verkar använda Hage.

Nu ska jag sluta babbla på så tycker jag ni kan skriva några rader om hur ni aktiverar era kaniner! :)

thexclub
0

Mina kaniner får gå i hagarna så ofta som möjligt, dock inte när det är dåligt väder/jag inte är hemma.
Nu har det ju regnat flera dar i rad och idag har jag tagit in några kaniner och låtit de springa av sig lite, de är inte överförtjusta i det men det går.
Brukar ta ut de på promender när jag har tid, blir oftast en eller två gånger i veckan/kanin.

the vanity, it becomes insanity

Kaninisen
0

#1 Okej. Jag har detsamma väder! Kan tyvärr inte ta in flickan för jag är allergisk och jag vågar inte ta in hene längre ed tanke på att allergen sätter sig på möbler osv. Har emellan regnskurarna sopat bort vatten på altanen och tagit ut henne.

Gingo
0

jag brukar ta ut mina så ofta jag kan i Hage då våra selar är borta. om det är dåligt väder tar jag in dom i en box

Kaninisen
0

Andra? Är det promenader i sele eller är det Hage som gäller (hur stor Hage isf?)?

jasminrex
0

Jag har min kanin mest i hagen men jag brukar också gå ut med honom i sele så han får utforska skogen o sånt :)

PrinzeZz
0

mina går mest i hagen men kräver ändå selpromenader då och då för att funka på banan.

Går dom bara i hagen och jag sedan åker för att tävla sitter inte "styrningen" så bra oss emellan, därför tycker jag att det är viktigt även med selpromenader men inte bara för att det ska funka sedan på banan utan man lär sej hela tiden tyda varandras signaler. Men du kanske inte hoppar med dina och då är det ju en annan sak.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Kaninisen
0

Okej så en Hage är alltså tillräcklig Motion för kanin?
Jag har som jag tidigare bara kört på sele för i mina ögon ger det ju mer Motion.

PrinzeZz
0

#7 det beror ju på hur stor hagen är och vad kaninen gör i hagen, sitter den bara och betar i en liten Hage är det inte tillräckligt med Motion tycker jag, men springer den omkring och busar och leker i en stor Hage så tycker jag att det är tillräckligt med Motion för vissa.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

thexclub
0

Jag tycker dock det är tråkigt om en kanin bara ska sitta i Hage, selepromenader ger ju lite mer frihet att gå "vart den vill" och undersöka nya ställen.

the vanity, it becomes insanity

BunnyLover
0

Mina kaniner går i Hage så ofta som möjligt (några gånger varje dag) där dem får springa av sig i hagen. Sedan så går jag med dem i selé också. Så jag gör lite båda och :)

kaningodis
0

Mina kaniner får vara i sina rasthagar flera timmar/dag, nu när jag har sommarlov så får de går ute hela dagarna.

Jag går nästan aldrig med mina kaniner i koppel. Jag gick ut i förrgår med min ena kanin och det var faktiskt endast 3:e gången och han skötte sig utmärkt! (De två första gångerna var i början av april) :D

Så jag kommer börja gå ut med den kaninen i koppel, fast han får också skutta i rasthage.

Kastanjegårdens Kaniner

Kaninisen
0

För tillfället är min hona lös på vår stora altan med staket och grind, bara någon timme under dagen då jag inte vågar lämna henne ensam. Sele är hopplös för tillfället, hon äter bara gräs så i sele kan vi gå i några minuter bara innan jag får ta in henne då hon inte är helt van med gräs än.

Kristall
0

Så länge jag kan ha koll på dem får kaninerna vara ute i hagarna, oftast två-tre gånger om dagen (ex. förmiddag + eftermiddag + kväll) nu på sommaren. Tar ut dem på selpromenader när jag känner för det och hinner.

Sen brukar Saga och Curry få springa lösa på gården (en åt gången såklart), men när grannens hund har fått för sig att rymma in på vår gård då och då vågar jag inte låta dem göra det några längre stunder iaf…

Brukar hoppträna med dem (har dock blivit en liten semesterpaus med det Oskyldig) en gång i veckan, när de hopptränas brukar jag också gå mera med dem i sele så de får klättra och så och stärka musklerna. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Haztparken
0

Tar ut mina två knattar i hagen så ofta som möjligt, blir ju typ varje dag ganska mycket nu under sommaren. Pappa tar också ut dom ibland. Dom är inte ute när det regnar eller är allmänt dåligt väder men då kan det hända att dom får springa runt i huset i stället.

Men är dom ute i hagen så måste man hålla koll på dom. För någon vecka sedan så var det en kråka vid deras Hage när dom var där då sprang knattarna efter den i hagen och jag tyckte det såg lustigt ut men då schasa pappa iväg fågeln å sa att den kan picka ut deras ögon så t.o.m en fågel kan skada dom så man måste ha stor koll på dom.

Vi har också en del katter i grannskapen…

Jojsan
0

Channie som bor ute har möjlighet att vara i hagen hela dagen. Jag öppnar åt henne på morgonen, lägger dit en stol och ett hus så det blir som en trappa ner från buren och sen får hon vara ute eller inne. Hon är oftast ute och rejsar runt hur mycket som helst och gräver en massa. På kvällen får hon komma in igen. Jag gissar att hagen är ca 5m x 2,5m. Tar ut henne i sele någon gång då och då.

Bebbe bor inne och hon bor lös på övervåningen, men när man inte är med henne tycker hon bara det är tråkigt och då sitter hon i mitt rum och sover. Annars typ om vi kollar på tv är hon i vardagsrummet och härjar och rusar runt och så. Hon brukar även få komma ut och skutta och då är hon lös på gården under uppsikt.

utekaninen
0

Jag har två kaniner.

Gucci har en Hage som hon kan gå ut i när hon vill. Hon har ett rör som leder ut till den. Där brukar hon vara varje dag. Sen så har jag kompostgaller precis utanför. Där jag öppnar upp så att hon kan hoppa runt på en större yta. Ibland går jag också i sele. Men då blir det bara på tomten.

Lilleman har inte fått en Hage än och jag brukar inte ta ut honom i kopostgallret för han är så liten så han rymmer genom hållen och sen så fastnade han en gång (läskigt) Men jag har honom löst på tomten om jag har full uppsyn över honom. Jag kommer börja sel träna honom sen men han är bara 2 månader så jag har bestämmt mig för att vänta tills han blir 3 månader.

Michiis
0

Jag brukar ha mina kaniner i hagen så ofta det går när vädret tillåter och jag är hemma.
Brukar inte lika ofta gå ut med dom i koppel men jag gör det :)

// Michis

Jordgubbsylt
0

Mina kaniner får gå i rasthagen flera timmar varje dag och kanske varanann dag tar jag med dem i selé :)

Kaninisen
0

Till er som har kaniner i hagar även när ni inte har koll; vad har ni för galler på hagen?

Jag är livrädd för att ett djur ska ta sig igenom vilket hände då jag hade kompostgaller till förra hanen.

utekaninen
0

#19 Jag har svetsat nät eller mink nät som vissa säger. Det är väldigt bra tycker jag. Jag har det som tak, golv och väggar

Kaninisen
0

#20 Okej, jag vet inte vad jag har för något nät. Det stog inte vad det hette, det ser väl lite ut som det som är på burar man köper. Kanterna är snurrade och nätet är böjbart. Får hålla koll på ninen i början och se om han börjar gnaga.

Emma-lundqv
0

Jag brukar bara gå i sele med de som jag hoppar med, resten går bara i Hage. Just nu gå jag inte ut med någon, alla har semester och är ute och äter gräs hela dagen.

Jag har ett par stora hagar på ca 30 kvm, och flera mindre, som kaninerna får variera mellan.

Kaninisen
0

#22 Wow, du måste ha en stor tomt! :O

Emma-lundqv
0

#23: Ja, ganska för att vara ett bostadsområde i alla fall (över 1500 kvm). Jag har snott hela baksidan till kaninerna, på framsidan får terriern härja ;)

kaninjosse
0

Om du har en stor Hage räcker det egentligen med Motion då, men kan behövas promenader lite då och då även för att få skutta riktigt mycket.

Kaninisen
0

Jo, sele blir det när hon vant sig lite till med gräset. Just nu är det bara korta korta sträckor-

Totten2
0

Vi har en tvåvånings bur från zoo affären och nu köpt en Hage med 6 gallerbitar och ett nät över för tex fåglar. Jag tycker att det inte var så stort men i alla fall större en inget. Han hängde i alla fall på gallret och ville ut. Curman fick en tunnel att springa i och den gillade han skarpt. Han hoppade över den och sprang busade i den.

Kanske blir detta en "hoppkanin"? Han är ca 9 v nu vår dvvädur.

Oscar08
0

använder ni bara vanligt galler för att göra era hagar eller något annat ?

Littlefox
0

Hej! Jag brukar ha mina två i en Hage med två "buskträd" ocks får de gå där några timmar per dag Skrattande Men sen har jag också selar så jag är också ute och

gär med de i tx.e skogen eller bara på gården :P

MVH Lisa-Littlefox <3

Oscar08
0

Jag har sele och koppel som jag går med Oscar i skogen och på andra ställen. Han får springa fritt på baksidan ibland fast då måte jag såklart kolla till honom.

Men till en Hage har man bara vanliga galler bitar som man sätter ihop eller använder man något annat ?

Kaninisen
0

#28 Många använder kompostgaller, det misstaget gjorde jag förut och det gjorde att jag förlorade min älskade Pontus.
Till flickan här bygger pappa och jag en Hage med trästommar (heter det så?) men galler runt, över och under. Vet ej vad det är för galler men det är väl något rådsjursgaller eller så, liknar det som är på kaninburarna man köper.

Oscar08
0

Okej men när man har bara vanligt galler är det nog bäst att kolla till kaninen. En fågel kan ta den och om man inte kollar kankse den smiter.

Vad hände med pontus då?

[pankakan]
0

Min kanin har bara varit hos mig i knappt en vecka så han har inte lärt sig att gå i sele än. Han får vara i en Hage ute. Hagen är gjord av kompost galler men nästa gång jag träffar mormor så har hon en Hage jag ska få. Men han kan inte vara i hagen ensam för han rymde imorse när jag hade gått in. Som tur var så var han bara bredvid hagen och käka gräs :) Men när han har lärt sig att gå i sele blir det nog många promenader :)

Oscar08
0

Oscar älskar att vara ute men just nu går han fritt i mitt rum för att det har regnat precis.

Kaninisen
0

#32 Vanligt nät anser jag vara säkrare, svårar för djur att kunna bita i det då det är mindre hål dessutom är det mer "mjukt" så det är svårt att bryta.
Pontus hade komposthage, vet inte vad som hände men buren hade släpats flera meter över tomten och längst ner på väggen var två pinnat brutna men det var inget hål som han hade kunnat ta sig ur… Dock så såg en man honom, han bor ca en timme härifrån, tyävrr tog han inte med Pontus hem.. :/

Oscar08
0

Okej synd.

Kaninisen
0

ahh :/

Oscar08
0

Men vanligt kompostgaller är inte så dyrt eller ?

Kaninisen
0

Nej, 4 st kostar ca 100 kr.

Oscar08
0

okej bra vilka affärer brukar det finnas på ?

Kaninisen
0

Kolla granngården eller k-rauta, de två vet jag att de har. Men de flesta byggvaruhusen har väl antar jag.

Oscar08
0

okej tack så mycket