OT- Vegetarianer
Äter ni:
Ost?
Gelégodis (och annat med gelatin)?
Lectin?
Fanta?
Olika (animaliska) E-nummer?
Jag vet att det är jättevanligt att man gör det, men jag förstår verkligen inte hur man kan kalla sig vegetarian då. :S
Är inte veggie längre men när jag var det käkade jag allt utom just kött, så riktig veggie var jag ju inte direkt :P
Jag är otroligt noga med vad det är jag äter.
Kan man äta ett geléhallon kan man lika gärna sätta sig och äta en bit fläsk..
Så nej, jag äter inte det som står ovan.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag äter:
Ost? - Japp
Gelégodis (och annat med gelatin)? - Hehe ja tyvärr, förut gjorde jag inte det men det finns knappt godis utan gelantin så jag gör det
mest när jag är hos kompisar…
Lectin? - Vad är det?
Fanta? - Jag kan göra det men jag gör det inte för det är inte gott, men vad är det i fanta som inte är vegetariskt då?
Olika (animaliska) E-nummer? - Nope, elr det kanske händer men försöker undvika det…
Man kan fortfarande vara vegetarian även om man äter smör och ost - jag är Lakto-ovo vegetarian.
Sen ang det #2 skrev om gelantin och fläsk, alltså nej jag skulle inte göra det för det är äckligt, jag äter inte "för det är synd" utan för jag tycker inte det är gott! Det är usch, sen tycker jag det verkar nyttigare med vegetariskt - mindre fett t.ex.
Jag äter:
Ost: Ja
Gelégodis (och annat med gelatin)?: Ja, svårt att undvika.
Lectin?: Vad är det?
Fanta?: Det kan hända någon gång, men jag gillar det inte så mycket.
Olika (animaliska) E-nummer?: Jag tror det, det är svårt att undvika.
Man äter ju fortfarande ost om man är vegetarian, liksom alla andra mjölkprodukter. Det är om man är vegan som man inte äter ost, mjölkprodukter, ägg osv.
Nej på allt, har druckit fanta nån gång, men hellst inte :)
#3, 4
Ost innehåller kalvmage (löpe), då tycker jag att man lika gärna kan äta en köttbit.. men det är ju bara vad jag tycker. :)
Lectin är grisfett tror jag, om jag minns rätt. Vegetariskt är det iaf inte.
Fanta inehåller fisk.
E-nummer är jättelätt att undvika, gelatin också.
Äter ni Etylvanillin ?
det gör inte jag *rysa*
#7; Du och din toa-tvätt :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#7 Det är nästan lika vidrigt som det som kallas "mjölk" i kaffemaskiner dvs fett och blekmedel.
#9 mmmums xD
Coca cola vanilj - nån som gillade den ?
Ost? Ost utan löpe, men annars nej
Gelégodis (och annat med gelatin)? nej
Lectin? skulle inte tro det?
Fanta? nej dricker inte läsk
Olika (animaliska) E-nummer? nej undviker det mesta sånt, men kan nog ha fått i mig nån gång ändå.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#11 Självklart händer det ibland att man får i sig något konstigt e-nummer ibland.
#12 jo speciellt om man kanske äter hos någon annan och inte tänk på att läsa på alla förpacningar.. typ folk blir galna på mig (a) hehe
#13 Precis.
Vilka ostar innehåller löpe? Det där har jag aldrig hört talas om…
Jag äter nog det mästa av det där uppe men försöker att sluta 
MVH Lisa-Littlefox
#15 Nästan alla, 90%.
#15 ja precis som #17 skriver.. nästa alla. Har iprincip läst på alla ostarna i vår ica-affär, men inte hittat en ända ost utan löpe. Därimot finns det oftast inte löpe i fetaost.. möjligen någon, men läst på de flesta där också, och sen finns det heller inte i mjukost..
#6 Jo har hört att det gör det ^^
Men jag äter enbart get-ost och de innehåller inte löpe har jag för mig? Vi beställer iaf. det från Dalbergs. Och så äter jag Herrgård, vet inte om det innehåller löpe men men. Sen äter jag ju säkert ost med löpe när jag är borta, i skolan, hos kompisar etc etc.
Dricker sällan läsk, om jag gör är det Coca cola. Inget annat, inte Fanta iaf. usch och blä, det smakar inte gott - har druckit det men jag torr inte det finns en enda vegetarian som aldrig råkat ätit något oanimaliskt.
_Som jag skrivit äter jag inte kött för det är inte gott. Lukten är äcklig också.
_
Alicia: Vad är Etylvanillin? Och Coca Cola vanilj har jag aldrig hört talas om?
Vilka matprodukter brukar innehålla Lectin?

Jag undviker att äta saker ifrån döda djur, dock dricker jag t.ex mjölk och äter ägg. Ska även sluta med det så småningom men vill gärna lära mig mer om vad man ska äta för att undvika vitaminbrist innan.
the vanity, it becomes insanity
#20 Varför vill du sluta äta ägg och dricka mjölk? Det är inte vegeterian det heter väll? Vegan, eller är jag ute och cyklar? :)
Intressant, hur kommer det sig att ni som valt att vara veganer eller vegeterianer valt det? Vore intressant att höra, skulle själv kunna tänka mig bli det. :)

#21: Personligen gör jag det mest pga hänsyn till djuren, det är inte så pass många kor/hönor som har ett bra liv även om man önskar att det var så. Hörde att reglerna för att få kalla höns för frigående är 10 hönor/kvadratmeter och det är imo. på tok för lite.
Känner inte att jag kan kontrollera vilka gårdar som har, enligt mig, bra djursyn på ett så bra sätt att jag med gott samvete kan äta produkter därifrån.
Sen kan man givetvis se det ur andra vinklar också, det skulle vara bättre om vi slutade föda upp så mycket kreatur och istället odlade mat på de markerna, som det är nu behöver vi ju dubbelt så mycket plats då vi ska ha mat till djuren som sedan ska bli mat till oss. Dessutom skulle transportsträckorna minska.
#22 Det är 17 per kvadratmeter till och med.
I Coca cola Vanilj (finns inte längre) är det Kobajs xD

#23: Åh, så pass. Ännu värre..

Äter ALLT!
Kom ihåg att våra kaniner är vegeterianer, men de är INTE veganer… 
#24 Men uh, haha - aldrig druckit. Men vem kommer på sånt? Att ha i avföring i mat?
#21 Mamma och pappa är vegetarianer och dom har varit det i nästan hela deras liv och jag är liksom "uppfostrad" sån, elr hur man säger - iaf. har jag varit vegetarian sedan jag föddes.
Men hur gör ni som har köttätande djur då? Personligen så tror jag ju knappast att de djur som blir kött i hund/kattmat har det speciellt lyxigt.
#28 Men jag tror inte att man föder upp djur för att enbart göra hundmat t.ex? Det är ju oftast "resterna" från djuret som inte blir kött för oss människor.
Elr?
Jag har hund och katt, min katt får enbart fisk och ibland kyckling men det är typ det enda han äter.
mina katter får deras torrfoder, Royal canin (Tror jag dt heter), och så får de mjölk ibland men inget annat. ^^'
#30 bara torrfoder? :S Min katt får torrfoder + lax/tonfisk/räkor alt. någon form av blötfoder med fisk (då hon inte gillar någonting annat).
#31 Samma här, vår katt äter bara torrfoder om han är riktigt hungrig, för annars får han blötfoder med fisk ibland kyckling morgon och kväll.
Vår hund tror jag enbart får torrfoder (blötlagd) sen kanske han får lite rester från oss, typ pasta med qournsås (Y) det gillar katten med.

Ost? Ibland
Gelégodis (och annat med gelatin)? Äter inte så mycket godis.
Lectin? Vad är det ?
Fanta? Nae dricker bara loka och sprite
Olika (animaliska) E-nummer? Vad är E-Nummer ?
Jag är lite duktig. Jag ska sluta äta kött men mest för att gå ner i vikt.

#28: Jag har bara kaniner och de äter ju inte kött, så har inga problem med det =) Sen har familjen tre (snart fyra) hundar som äter kött, men då de är mamma som köper mat till dem så jag lägger mig inte i.Har haft tankar på att skaffa fler djur men just faktumet att de äter kött får mig att tvivla. Osäker på om jag vill behöva ge mina djur animaliska produkter övh..
#34 Om du inte kan tänka dig ge dina djur animalisk föda om de äter det i det naturliga tycker jag inte heller du ska skaffa djur som äter köttprodukter. KLokt. :) Jag försår dig absålut.
Jag bor på gård, och vi föderupp får, (i väldigt liten skala) lammen går sedan till slakt. Vi kör de dock själva till en liten byslaktare, i vårat hästsläp. Allt går lugnt till. Vi vet att de haft en bra uppväxt, de går ute på några öar i en skärgård på sommrarna, och betar i stora hagar här hemma annars.
Så just för att jag vet att köttet jag äter haft det bra, så är jag inte vegeterian. Samma sak med gris, köper av en närliggande gård, vars grisar också levt ett härligt och gott liv. :)
Jag tycker det är fruktansvärt med massprodusenterna av gris och andra djur. Hu!
#31 Ja, det får inte blötfoder bara massa skit i sånt. Sen äter de endå inte fisk/kyckling/kött.
Personligen tycker jag det är lite "roligt" med dessa som påstår sig vara vegetarian/vegan för att de värnar om djuren, när de själv håller djur i fångenskap ;)

#37: Tss, beror väl på hur man ser det. Jag tycker det är en himla stor skillnad med att avstå ifrån animaliska produkter med tanke på hur många djur som plågas innan de dör och att ha djur som husdjur. Har inget emot att äta kött, bara vår slaktindustri som är sjuk.
Men jag antar att du isåfall är en som anser att djur ska vara fria och att det är fel med husdjur?
#38 Instämmer. Om man själv vet hur djuren har det (husdjur) är det ju ok att ha husdjur, de har det bra osv.. medan slaktdjur inte alls har det bra - en viss skillnad?
Sen tycker jag att man kan göra som #35 - Köp köttet om du vet att djuren haft det bra, från en gård inärheten elr föda upp själv.

#39: Precis, jag har inget emot att äta kött ifrån från gårdar jag vet att djuren behandlats bra, även vilt tycker jag kan vara okej. Fast numera är jag nog för blödig för att kunna äta kött någonsin igen :p

I fanta finns det väl fiskfjäll? tips? till alla vegetarianer och veganer: www.vegetarian.ifokus många bra tips? och måltider! ;)
#37 Känns som en ganska ogenomtänkt kommentar.
Det är en enorm skillnad.
Djur som är husdjur har det "miljoner gånger" bättre än djur som föds upp till slakt oftast. Det är skillnad på att hållas "i fångenskap" på friland eller i stora burar/hagar utomhus i frisk luft och med omsorjsfulla ägare. Men mycket kärlek och omtanke och god mat utformad just för det djuret.
Det är skillnad på det, och att hållas innomhus, i trånga utrymmen, ibland dåligt ventilerade, och tillexempel höns (17st/kvm är tillåtet för producenter) som får vara nästan hur många som helst på ett utrymme, bara de får plats att stå i princip. Dessa föds upp under fruktansvärda utrymmen, och hålls även under dessa under uppväxten.
Jag äter ju inte gris från matbutiken, utan bara från en liten gård här i byn. Där vi vet att det går lugnt till, ända in i slutet. Jag tycker det är förskräckligt att se gristransporterna på vägarna, när man kör förbi en sån, så blir i alla fall jag nästan lika fulld av panik som grisarna. Ursh säjer jag bara!
#37 Och dessutom är det nog inte alla veganer/vegetarianer
(de som värnar om djuren) som har husdjur.
Du får gärna utveckla lite mer varför du tycker min åsikt är genomtänkt.
Jag äter kött, mina djur likaså. Däremot så försöker jag anpassa mina köp vart efter de kommer ifrån. Köper tex inte ägg från höns som sitter i trånga burar eller liknande.
Men att jag gör det har inget med vad jag tycker om att äta kött /djurprodukter eller inte, utan jag tycker att det mer handlar om en djurskyddsfråga.

#44: Vill gärna ha en förklaring över just vad som är "roligt", if you dont mind :)
Jag tycker faktiskt det är hyckleri att låta bli att äta kött för att man påstår sig vara djurvän, och samtidigt ha djur i fångenskap. Menar man det så tycker jag kanske man ska ta sig en funderare på om man är så mycket bättre själv.
Tycker det skulle se ganska dumt ut om jag predikar vilken duktig vegetarian jag är, och i samma andetag hälla ut en skål med kycklighjärtan till mina katter ;)

#46: vet inte om det är jag som är trög, men menar du ALLA djur övh. eller bara djur som äter kött? Det sistnämnda kan jag nämligen förstå.
Om du menar alla djur så nja, då håller jag inte med.
Klart jag menar alla djur, för de är väl alla djur oavsett vad de själva stoppar i magen? ;)
Eller är det mer okej att ha icke köttätande djur i fångenskap?
#46 Så enligt dig är man ingen djurvän om man har djur i fångenskap? Då påstår du väl att du själv inte tycker du är en djurvän?
Det är en viss skillnad? Djuren får röra på sig mer, större utrymme, ordentligt med mat, vård och kärlek. Får slaktdjuren det? Nej det tror jag knappast.
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla mig för. Är jag djurvän när jag äter kött?
Djuren jag har här hemma finns här enbart för mitt eget ego´s skull, de har ju knappast flyttat in här själv. Utan dessa skaffades enbart för att jag tycker det är skoj med djur.
Att slaktdjuren har det dåligt tycker jag är en fråga för våra politiker att ändra lagarna så att djuren får de bra, även dessa som ska bli mat.
Läste på Djurskyddets sida tror jag det var, möjligen Djurens rätt, om mjölkkossorna. Nån ny lag har gjorts så att bönderna behöver inte släppa ut dem.
Möjligtvis att dessa kossor slaktas när de blir uttjänta, men dessa används ju först och främst i syfte att producera mjölk.
#44 Förmodar att du menade ogenomtänkt…
(Däremot ställde du en väldigt intressant fråga i #28 tycker jag).
Jag tycker dels det är en lite väl kritisk kommentar att slänga ur sig, där det finns de som kan ta illa upp.
Tycker du ska bestämma dig för vad det är som är "roligt" i det hela.
Är det att vegeterianer/veganer håller djur i fångenskap själva (de som gör det), eller att de ev. matar sina djur med animalisk föda? Du formulerade dig lite olika i ovanstående inlägg. Lättare att diskutera om du bestämmer dig. :)
Ctierar: "Jag tycker faktiskt det är hyckleri att låta bli att äta kött för att man påstår sig vara djurvän, och samtidigt ha djur i fångenskap."
Kan man inte vara djurvänn för att man håller djur som husdjur, eller har jag missförstått dig helt?
Jag undrar ju hur det skulle se ut om vi släppte alla tamkatter, hundar, hästar, får, kor, grisar, tamkaniner (kanske skulle klara sig hyfsat), mf. ut i naturen, bara helt lösa.
Människan har ju levt tillsammans med djur så långt tillbaka i tiden som medeltiden i alla fall. Så det är fullt naturligt att leva tillsammans med djur.
Vad som är mindre naturligt är att mass-uppföda djur i den stora skala man gör i dag, på det viset man håller djuren, samt att man behandlar de i dessa massuppfödningar.
Jag är inte vegeterian (men förstår absålut de som är), men jag är djurmänniska, djurvänn och allt vad man kan tänkas kalla det. Ska senare studera till djurvetare av någon form, och jag är väldigt intresserad av djur, deras behov och naturliga livsstil och arv och utveckling.
Vad jag kan säja, är att jag absålut upplever att man uppfyller djurens naturliga behov i större skala bland husdjur, än vad man gör för produktionsdjur. Man ser till djurens bästa på ett helt annat sätt i ett människohem, än i en "priduktionsfabrik".
Skulle inte kunna tänka mig köpa kött från affär som regel, inte heller ägg.
#50 Klart du kan vara djurvänn fast du äter kött! :) Bara du är mån om vart det kommer i från, och hur det levt innan det hamnade på talriken. Så är det för mig i alla fall. :)
Citerar: "Djuren jag har här hemma finns här enbart för mitt eget ego´s skull, de har ju knappast flyttat in här själva. Utan dessa skaffades enbart för att jag tycker det är skoj med djur.
Att slaktdjuren har det dåligt tycker jag är en fråga för våra politiker att ändra lagarna så att djuren får de bra, även dessa som ska bli mat."
Jag har ju personligen mina djur för att jag ser en naturlighet i att leva i ett hem med djur, och jag trivs med att ha djur omkring mig, samt att jag vill ge de det bästa hem de kan få.
Ja, visst är det en fråga för politikerna, men varför ifrågasätts då privatpersonerna/befolkningen i #37 om det inte är befolkningens djur som har det dåligt ställt? Dessa två hållningssätt måste man ändå jämföra om man ska kunna disskutera detta på ett vettigt sätt.
Hoppas du tyckte jag utvecklade mig. :)
#50 Frågan som du nog snarare har vänt mot dig själv är "är jag djurvänn när jag har djur i fångenskap?". Men strunt samma, det tycker jag man kan vara. :)
Håller med #51 till punkt och pricka.

#48: Fast veganism och att hålla djur i fångenskap är ju helt frågor.
#53 Olika frågor? Instämmer. :)
För det första så måste man väl ha rätt att framföra sin åsikt, vad det än kan handla om? Står man för sin sak så tycker jag inte man heller behöver ta illa upp? Jag har blivit kallad djurplågare för att jag har innekatter tex, men jag bryr mig inte för jag anser att det jag gör är rätt.
Roligt inom "" hoppas jag ingen läser som roligt roligt, utan förstår ironin i det hela utan att för den delen behöva skriva ut det.
Djurvän för mig, är en sådan som inte äter kött, månar om djuren, inte använder kosmetika eller mediciner testade på djur tex.
Att vi inte kan släppa ut våra husdjur i det fria säger sig väl självt att det inte går då vi domesticerat dessa.
Klart att människan har levt tillsammans med djuren under lång tid, men då tjänade ju djuren till något, de var ju inte gullegull djur. Hundar användes till vakt eller jakt, hästas till att transporteras oav osv. För den delen så trodde man väl inte ens att djuren kunde känna smärta eller ha känslor, och behandlades som de gjorde.
Lite skillnad idag mot för kanske 100 år sedan, där bondesamhället var större utbrett än vad det är idag. Hade bondesamhället varit lika stort idag som förr skulle inte denna massproduktion av kött ens förekomma i den skalan den gör, för då gick man troligen ut i sin egen lada och fixade maten.
Citat:Ja, visst är det en fråga för politikerna, men varför ifrågasätts då privatpersonerna/befolkningen i #37 om det inte är befolkningens djur som har det dåligt ställt? Dessa två hållningssätt måste man ändå jämföra om man ska kunna disskutera detta på ett vettigt sätt.
Jag förstår inte din fråga, då detta är två skilda saker. Vad jag däremot tänkte på är att många säger sig vara vegetarian för att djuren behandlas illa, och det är ju där en lagändring borde komma in.
Citat: Frågan som du nog snarare har vänt mot dig själv är "är jag djurvänn när jag har djur i fångenskap?".
Jag vet vart jag står, det var snarare en fråga till er andra ;)
#55 Vissa av mina kaniner är frigående under uppsyn. Givetvis får man förmedla sin åsikt, men med viss omtanke. :)
Vi har olika sätt att se påvad en djurvänn är också, håller med dig på allt, utam att jag visst tycker man kan äta kött och fortfarande vara djurvänn.
Det är en kvarleva att man har djur som husdjur. Det har man alltid haft. Med eller ytan användningssyfte. Tidigt, med. Senare mera utan.
Citerar: "Hade bondesamhället varit lika stort idag som förr skulle inte denna massproduktion av kött ens förekomma i den skalan den gör, för då gick man troligen ut i sin egen lada och fixade maten. "
Ja, på sett och vis är det synd att det inte är som då, man behandlade djuren kanske inte med samma respekt som i dag dock. Hade man gort det, och haft i den lilla skala man hade då, så tror jag man får fram den bästa modellen. :)
Citerar: "Jag förstår inte din fråga, då detta är två skilda saker. Vad jag däremot tänkte på är att många säger sig vara vegetarian för att djuren behandlas illa, och det är ju där en lagändring borde komma in."
Både och är djurhållning, men på två olika sätt. Men det är djurhållning båda, och man ska ju bse att det finns enorma skillnader mellan dessa två sätt att hålla djur. Jag håller med om att man borde ha många lagändringar för att få det bättre för djur. Absålut.