Brutet ben
Jag har en liten hermelin fuch på 15 veckor som inte kunde gå på foten idag och jag for till vetrinären med han och där sa dom att han hade brytit den och att det inte gick att göra nåt för det var så illa med hans fot.. Så avlivning vart det alltså för plutten. Kan på peka även att han hade suttit i sin bur över natten som det endast finns en hylla i .. så jag vet inte hur det har gått till .
Men nu till frågan - Hur vanligt är det att kaniner bryter tassen ? och går det verkligen inte att " laga" ?.
Om det går att laga eller ej, beror nog mycket på vart brottet sitter samt hur allvarligt brottet är.
Vissa kan gå att laga på så sätt att tassen blir lindad och belastas så lite som möjligt.
Sitter brottet dock fel/är allvarligt, finns det ju tyvärr inte mycket att göra.
Hur vanligt det är att de bryter tassen vet jag dock ej.
Aldrig haft någon som brutit tassen, däremot en som brutit ryggen.
(Fixade till rubriken lite)
Det beror på vart brottet sitter. Jag själv har haft en hare med bruten framtass, det läkte fint och några veckor senare kunde han skutta och gräva utan problem.
Har också en holländare som fastnade i sin höhäck och bröt bakbenet. Det spjälade jag och hade det lindat ett tag, nu är det läkt och fint! :)
Nu mådde dessa kaniner bra och verkade inte alls ha ont, utan skuttade omkring och lät mig hålla på med benen.
Men om brottet är svårt och kaninen verkar ha väldigt ont är det bästa att avliva.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Vidars ben hade gått av och även hamnat urled..och vetrinären sa att det enda var att avliva för det var så allvarligt..känns bäst iallfall med avlidning då han led så mycket ..han gnydde riktigt och sprattla :(.
men tack för svaren :)

Gud så hemskt…. vet inte hur vanligt det är…
Vårat marsvin stödde inte på hennes ben och bara låg ned på sidan.
Jag tog upp henne medan vi kollade om hon skulle bli bättre, då bara låg hon i min famn på sidan ocg gnydde när hon skulle iväg. INte vanligt för henne då hon bara annars var lite rädd och ville gömma sig.
Vi for till veterinären några ggr med henne för dom sa lite olika saker :S dom sa att benet hade åkt ur led, hon hade brutit det och sedan att hon hade reumatism :SS å mitt i allt så hitta dom fel på ett till av hennes ben, vi har inte råd med jätte mycke å hon verkade lida så det bästa var att avliva för hon själv.
R.I.P Niña

Som de andra säger beror det på var brottet sitter. Sen om det går att fixa beror ju också på hur brottet är.
Sen vet jag faktist inte hur vavligt det är. Har faktist inte hört så mycket om kaniner som bryter benet, derimot har jag hört om några kaniner som brutit/ skadat ryggen när de blandannat har hoppat från ägarens famn och spratlat mm.
tråkit att din kanin behövde avlivas. :(
MVH Emsis Persson

Vad sorgligt<3 :(