Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 616 ggr
Kaninisen
0

Försiktig av sig

Ändå sedan jag fick hem Nico, vilket är ca 2 månader sedan så har hon alltid sprungit ifrån mig.
Till en början bodde hon inne och jag lät henne va de första timmarna, men allergin blev för jobbig för mig så hon fick flytta ut där jag verkligen ser att hon trivs. Hon kan titta på allt som händer, hon får springa lös på vår altan som är.. säg 10 kvm, med staket runt.
Hon skuttar runt, hon är en riktig hoppare kan jag se redan nu, hon ligger avlång i skuggan och bara njuter men kommer man nära är hon snabbt på fötter igen och springer ifrån.
Att få in henne kan lätt ta en kvart, det gäller att kunna smyga och klättra samtidigt och sen snabbt få tag i henne.

Saken är den att jag sitte på altanen, låter henne komma fram till mig, vilket hon inte gör speciellt ofta. Hon kan komma fram och nosa men om jag rör mig springer hon snabbt iväg.
Är hon i sin bur går det jättebra, då kan jag klappa henne och hon kommer till gallret för att hälsa innan jag öppnar.

Jag vet att jag kanske har lite för höga förväntningar, jag hade ju en otroligt kelig hane förut som knappt lät en vara om man satt i hagen tillsammans, jag har hört att det kan ta upp till ett år.
Men har ni några tips? på hur jag kan få henne att lita på mig? Jag har ingen stress, så som vi har det nu går jättebra men jag vill kunna känna att hon litar på mig och tvärtom, inte att hon blir rädd.
Kan det vara något att ha henne på ett bord eller en mindre Hage utan bord och sådant att gömma sig under samtidigt som jag sitter antingen i hagen eller vid bordet? Min förra kanin hade jag alltid på bordet till en början, när jag var för liten för att fixa sele själv, han sprang runt där och vi gosade och hade det bra.

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, och saken är den att jag egentligen inte känner att jag behöver skriva detta inlägg, men det skulle vara intressant att få höra från andras erfarenheter osv.

Olgakanin
0

Det jag skulle råda dig till är att sitta på altanen, ha något smaskigt med dig.. sittt å bara prata….

när min lilla kanin var ny hos mig å han var 11 v å bara skulle sova i köket första tiden hade jag som vana att varje kväll sitta på köksgolvet och borsta tänderna… sen satt jag ibland långa stunder med honom på kvällarna. Eller låg på köksmattan. Kaniner är så nyfikna av sig så de kommer.

Lycka till! Glad

Kaninisen
0

Jag har ju märkt att hon blir mer och mer nyfiken på mig, problemet är att hon knappt äter. I buren är det pellets, hö och vatten. Äpple gillar hon inte, inte banan, morot äter hon efter några timmar efter att hon fått det.
Idag gick jag så långt att jag t.o.m. erbjöd min glass, då luktade hon lite men skuttade iväg. Gräs gillar hon, men sträcker man det mot henne äter hon inte, om det är inte är i buren. Så hon är väl kanske inte helt trygg än på altanen.

Men här ger man inte upp, det får bli många stunder på altanen, platt rumpa kommer jag att få. ;)

Olgakanin
0

Bra att hon é nyfiken! Men äter hon inget hö? Du kanske måste hitta en plats på altanen där buren står skyddad, kaniner tycker ju egentligen inte om att ha "öppet" ovanför sig då de vill leva i gryt å hålor… se om buren kan stå på ett lugnt ställe å et hörn så hon hittar nån fristad… sen är det bara att sitta, ligga haha!

Du får bvariera dig å ligga på sidan, det tyckte min om … då kunde han hoppa över benen….

Är golvet halt på altanen? Stora hala ytor är oxå "skrämmande"… då får de inget fäste vilket även gör de undviker ge sig ut på golvet när de är nya och ska utforska.

Men hon luktade på glassen! Kul!

Ja du får inte ge upp! När kaninen väl kommer ( har tagit hand om en vanskött en gång, det tog mååånader innan jeg ens fick byta vatten utan att hon högg!) å vill ha kontakt så är det så underbart. Vi kan ligga i sängen å på golvet å gosa långa stunder min lilla kanin å jag!

Det kommer bli toppen bra ska du se!

Kaninisen
0

Självklart, vi har just köpt en hö-bal för kon hos bonden, hö är ju supergott! ;D
Buren står inte på altanen, den står på gräset med buse/träd (kan inte avgöra vad det är), i buren är hon jättetrygg. Hon kommer och hälsar och man kan klappa henne och hon kan verkligen slappna av då (hon kan ju göra det på altanen men isf inte när man klappar henne).
Jag vet faktiskt inte hur underlaget på altanen är, har passat en stor hund idag som gled då och då så helt strävt är det inte, när han springer (vilket hon gör mycket, runt runt bordet) så kan hon halka till men gå runt och skutta kan hon utan att halka.

DodeN
0

Du kan testa att lägga en filt eller liknade brevid dig och se om kaninen kanske vill skutta där om den tycker att golvet är lite halt eller läskigt.

Jag hade en sån kanin som kröp fram trots att det inte var något halt golv, men vi la ut trasmattor och då skuttade den fram och nu går hon på parkett utan problem.

Kaninisen
0

#5 Kan förstås testa, men är nästan säker på att det inte har med halheten att göra.

När jag ska ta in henne springer hon som en galning utan att halka, men testa ska jag!

Olgakanin
0

mm, tror som #5, lägg nåt på altangolvet så ho får ngt att skutta på… å inte halkar.

Jag köpte stor trasmatta till köket när Malte kom hem… sen var det ingen fara med golvet, for som en skottspole å hade mattan som"bas"… haha!

Lycka till! :-)