Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 900 ggr
Metinia
0

Fästingar

Jag tror att min kanin har fått fästingar som satt sig runt ögonen på henne. Hon är en Löwen-blandning och har mycket päls så att jag tycker att det verkar ganska rimligt att fästingarna söker sig till ögonen för där är det lite mindre päls. Hon hade även två små i öronen som vi lyckades ta bort. Men jag (och mamma) vågar inte riktigt hålla på för nära ögonen på henne, det finns ju en risk att vi kan skada ögonen på henne. Fästingarna är förövrigt väldigt små och lite gulvita i färgen men svart huvud och det sitter ganska många runt båda ögonen på henne. Hon är en innekanin som brukar få komma ut och springa lite i sele på sommaren. Hon var ute i förrgår (tror jag att det var) och då hade vi inte hunnit klippa gräset än så det var ganska högt (vilket fästningar gillar).

Någon som har några tips? på vad vi kan göra? Innan vi visste om det var fästingar ringde vi till veterinären och bokade en tid imorgon kl. 11, men vill gärna om det är möjligt ta bort fästingarna så snart som möjligt. Hon verkar störa sig på fästingarna och har lite sämre matlust än vanligt.

Metinia
0

Är en fästingplockare något som är bra att investera i? Det kanske blir mindre risk att skada ögat då tänker jag.

Zvintos
0

#1: Ja, det tror jag är bra att införskaffa.

Metinia
0

#2: Ska göra det nu, så får se om jag och mamma lyckas få bort fästingarna sedan, hoppas på det.

Någon annan som har kaniner som brukar få så Mycket fästingar?

Animalfriend
0

Ja fästingborttagare är jättebra. :) Tick 1 är toppenbra! Använder alltid den, inga huvud blir kvar (även om det inte är farligt) och alla storlekar går att plocka bort. :) Tick2 är tjockare och lite klumpigare tror jag, men  funkar nog också.

Metinia
0

#4: Har du köpt den på apoteket?

Animalfriend
0

Clasolssons tror jag. :) Finns förmodligen någon av de på apoteket också kan jag tänka mig.