Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1112 ggr
[Nalle-]
0

Vild kanin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Nalle först kom till mig var han otroligt lugn och snäll. Det var inga problem att lyfta ut honom ur buren, han kunde bara sprattla lite när han skulle in igen men det lyckades jag "lära bort". Han brukade komma fram till mig när vi satt på gräsmattan, hoppa upp i mitt knä och visa att han tyckte om mig.

Men sen kom hösten och skolan började. Jag slutade vara med honom nästan hela dagarna, utan det blev bara 30 - 60 min varje dag. I början märkte man inte så mycket. Jag kanske inte fick tag på honom första gången jag skulle lyfta upp honom, så jag fick försöka igen. Några dagar senare kanske jag behövde försöka två gånger innan jag fick upp honom. Sakta men säkert slutade han också komma fram till mig när vi var ute. När jag märkte att han började bli vild, lyfte jag upp honom mer och mer för att vänja honom med det igen. Men det hjälpte inte.

Förra sommaren, när han var 1, var han som värst. Man kunde inte hantera honom, han sprattlade väldigt mycket när man skulle ta upp honom och man kunde inte ens ta i honnom utan att han hoppade iväg. Han tyckte inte om hagen och betade inte i den när han var ute (osäkerhet?).

Nu är han betydligt lugnare. Han sprattlar inte lika mycket. Han kommer fram och luktar på en när man är ute ibland och hoppar inte alltid iväg när man klappar honom. Han tycker också om hagen nu och brukar beta där eller lägga sig ner på sidan och vila i suggan.

Min fråga är - någon mer som varit med om samma sak? Kunde jag ha gjort mer för att få honom tam igen när han började bli vild?

Hoppas inte inlägget blev för långt att läsa, men jag ville dra hela historien.

Och nu får ni inte tro att jag inte tycker om min kanin för att han är vild. Jag älskar honom otroligt mycket.

Tacksam för svar :)

Maiae
0

Ojoj det där har hänt mig, exakt. Det är bara träna och träna bära upp ur hagen ta ner, bära upp, hur mycket rivsår man en får.

Nu under sommarlovet har jag suttit i timmar och tränat hur man ska uppföra sig och det ger resultat, väldigt mycket.

Igår så vart jag riktigt arg på Summer så jag sa till henne ordentligt, la henne på rygg som hon hatar, upprepade det några gånger när hon blev lite surare. Och helt plötsligt var hon lung som inget hänt, sen när jag tog upp henne var det inga problem bara massa prat, men hon är en väldigt pratglad kanin.

Jag förstår dig, jag älskar Summer mest av allt.

Mvh Maia

Zvintos
0

Låter lite som om han kom in i en tonårsperiod.
Kaniner kan göra det.
Vissa blir mycket snällare, andra blir helt ombytta och på vissa märks det inte alls.
Den kan komma redan vid 3-4 månaders ålder och hålla på i allt ifrån en vecka till flera månader.

[Nalle-]
0

#1, Skönt att inte vara ensam! Tränade med Nalle förra sommaren, men utan resultat. Kanske det går bättre den här sommaren då han har lugnat ner sig lite :)

#2, jag trodde det först, men när det höll på så länge visste jag inte längre vad jag skulle tro. Men nu när det har lugnat ner sig lite, kanske det var just det som hände. :)

[Nalle-]
0

Jag satt en timme med honom idag i hagen. Jag började med att bara klappa honom (så mycket det gick) sedan lyfte jag upp honom, släppte ner honom, lyfte upp honom, släppte ner honom osv. Jag klappade honom också emellan lyften. Efter första lyftet sprang han iväg direkt när jag kom med händerna. Men efter ett tag lugnade han faktiskt ner sig. Sedan satt jag resten av tiden och bara klappade honom. När han stelnade till slutade jag klappa honom och när han lugnat ner sig klpappade jag honom igen. Efter en stund verkade han inte ha så mycket emot det. Han kom tom fram till mig och hoppade upp på ryggen, vilket han inte har gjort sedan han var liten!

Låter det som en bra taktik? Är det något särskilt jag ska tänka på? :)

[Nalle-]
0

Putt

[Nalle-]
0

Putt igen

Jordgubbsylt
0

Jag tror det är en jätte bra taktik. Och när du bär upp honom så ska du försöka hålla kvar om han sprattlar.

Och försök också prata lungt med honom hela tiden  :)