Fäller extremt mycket!
Dorian, en vit blåögd dvärgvädur, togs omhand för 2 veckor sen från en familj som varken gjorde rent i hans pyttelilla bur (så han var alldeles brun om hela magen, tassarna och t.om ryggen), klippte klorna elr hanterade honom.
Han var alltså grovt misskött. Jag tvålade in honom med hundschampo hela 5 gånger - resultatet blev bara något lite bättre än innan.
Ett par dagar senare badade jag honom med galltvål OCH gul såpa - ingen skillad.
Jag har gett honom broccoli, mandlar, morot och vitkål (och tomat och paprika men det ratar han) - och hans päls blir inge bättre.
Han fäller så EXTREMT mycket att man inte ens kan ta i honom utan att ett helt moln med päls bara flyger iväg.
Det kliar i näsan och i ögonen på mig, jag får päls i munnen och ögonen och jag vet verkligen inte vad jag ska göra med honom.. jag har gjort allt jag kan, han blir inte bättre. Pälsen är en mardröm. Jag kan inte hantera honom pga att han fäller så extremt mycket..
Vad ska jag göra?!
Men fy vad jobbigt, fortsätt ge honom mandlar, boccoli och det som du gör ett tag till, tar väl kanske ett tag tills det ordnar sig om det är vitaminbrist.
Borsta honom varje dag?

Tro mig, man kan borsta honom varannan minut - han slutar ALDRIG fälla :(
Jag borstar honom minst en gång om dagen, men nu orkar jag inte me detta längre då jag är rädd för o få allergi eftersom hans päls sätter sig i mina ögon och öron, t.om munnen om jag inte håller den stenhårt stängd.
Jag känner mig hjälplös.. orkar ju inte hantera honom längre pga detta. Har stått ut i 2 veckor, nu börjar jag ge upp :(

#2 Vad har du för borste?
Mvh Maia

#3 En kardamassage borste. Dvs en borste som ser ut som en bred karda - fast med mjuka gummipiggar istället för såna smala vassa piggar. Ska ta bort lös päls och göra pälsen strålande fin - samtidigt som den ger djuret massage. Den är jättebra.

#4 Hmm, hur länge kan du sitta och fälla av honom?:)
Mvh Maia

#5 Som jag skrev i #2 - i en evighet.. det slutar aldrig lossa.. :(
du kanske borde ringa till en vetrinär och höra och eventuellt boka en tid för undersökning. bättre å vara på den säkra sidan

#6 Om du nyper lite försiktigt i pälsen kommer det som en tuss som sitter ihop?
Mvh Maia

Brukar man inte ge B-vitamin? Min sköthäst får det när han fäller för han blir lite grinig och så då. Men hör med en vetrinär vad du ska göra! :)
Lycka till!

#10 Går det o köpa på djuraffären då, en burk med B-vitamin tillskott som man typ sprutar i munnen?

min kanin fäller också något oerhört ibland… som du beskriver.. har märkt att han fäller mindre när man köper pelletsen på arken zoo än på grizzly tex. (om det inte var tvärt om, hursomhelst..). när jag drar på stampe så blir han tillslut kal, händer det dej med, att det bara blir fläckar utan hår sedan…?
Har tyvärr inga råd att ge dig, förutom att ge extra B-vitamin.
Och hoppas på att han snart slutar fälla.

#11 - Ingen aning, på Lantmännen kanske… Men du kan ju kolla iallafall!:)

Men det är väl inte konstigt alls att den fäller, en del av mina kaniner fäller också och dom fäller ju den gamla pälsen och så kommer det ny. Dom brukar väl ha fällningsperid under vår/försommar.
Har du checkat så han inte har mask? Pälsen kan bete sig hemskt konstigt med mask. Har varit med om massvis med konstigheter med pälsen när jag fått mask, men sedan löst sig någon månad efter avmaskningen :) Eller så har han vitaminbrist helt enkelt. Men mask kan ju vara skönt att utesluta om inte annat :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

oj stakarn som har hafft det sa jobbit innan :(
kan du inte ta ett kort pa all palls du har fatt loss och lagg de i en hog…eller filma kanske !? sa vi far se hur mycke det e….
Har dock inga tips? att ge förutom de ovan.
Men kan du inte prova blöta pälsen precis innan du kardar då? Så kanske den inte flyger lika mycket? :)
Hoppas han slutar fälla snart! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

#15 Tro mig, detta e konstigt. Ingen av mina andra kaniner har fällt så extremt.. man kan inte ens hantera honom! Jag klarar inte av detta.. har stått ut i två veckor, orkar inte mer med hans fällning. Aldrig varit me om nåt liknande me mina andra kaniner jag haft. Detta kan inte vara normal fällning.. Tror det är vitaminbrist iomed att han blivit så misskött innan.
#16 Hur ska jag checka om han har mask elr ej? I avföringen? Det är väl såna inre maskar som syns i bajset du menar (inte direkt på pälsen - ohyra)?
#19 Ot men. Bella kolla gärna i V.I.P tråden på dvv.ifokus. Om månadens dvärgkanin..
Man ska kunna se det i avföringen ibland..
Veterinärer kan väl ge någon vitaminspruta också. Kanske skulle vara bra att kolla upp kaninen ändå.

#22 ring vetrinären istället för att fråga här, svårt att göra en bedömning på din kanin när vi på kif inte är vetrinärkunniga

#23 Oj, varför så sur? Jag tror nog det finns en hel del här som är kunniga på sjukdomar hos kaniner, ville bara putta upp tråden så att fler kunde se den och ev komma me något råd. Får jag inte göra det?
För det andra vet jag ingen kaninkunnig veterinär jag kan ringa till, så det är av den anledningen jag frågar här. Han är ju pigg, matglad och frisk i övrigt vad jag kan se med blotta ögat..
#24 inte är jag sur, men tycker bara att det skadar inte att ringa en vetrinär. sen om inte dom kan svara på vad som är fel har man iaf ringt ^^
han kanske bara löser mkt hår nu när han fäller

#25 Okey missuppfattade väl då, sry :)
Som jag nämnde så känner jag inte till någon kaninkunnig veterinär här i närheten så jag vet inte vart jag ska vända mig.. om nu ingen här kan ge något råd elr känner till någon bra veterinär.
Här står lite om vetrinärer
http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=d7b2e1b9-b456-4af9-8bf7-0f50dc15cb27
Och roslagstull är flera här inne som rekomenderat och man kan ringa även om man inte bor i närheten bara för att få råd. http://www.djurklinikenroslagstull.se/index.htm

#26 Jag tycket du ska ringa en vetrinär längre bort bara för att rådfråga i så fall:)
Mvh Maia

Men jag tror det är väldigt olika hur mycket dom fäller, det märker jag på mina i alla fall, en del fäller all päls och man kan se den nya pälsen växa fram nere i hårbotten, medan andra fäller mycket mindre. En kanin jag hade fällde så mycket vid sin första fällning att hon blev helt kal på vissa fläckar. Kanske beror på hur dom har bott också, jag kan ju tänka mig att en kanin som bott ute på vintern har mycket mer päls att fälla än en som bott inne i värmen och inte behövt få "vinterpäls".