Fråga.
Jag undrar om man parar en kanin med stamtavla med en utan stamtavla, får man ställa ut ungarna då? eller måste båda föreldrarna ha stamtavla?
Och jag kan inte mkt alls om utställningar och så men vet att man kan ställa ut sin "kelkanin" i pet-klassen men om man tar ungar på 2 kaniner utan stamtavla men vill fixa stamtavla till ungarna, går det ens?
Sorry att det kanske e lite rörigt men jag har svårt att formulera mig
Hoppas ngn fattar vad jag menar iaf..
Det beror lite på.
Har den föräldern utan stamtavla i sin tur föräldrar som har stamtavla, då kan man skriva det även på ungarna.
Det blir helt enkelt en lucka för den kaninen i stamtavlan, vilket är helt OK då man får ha 2 luckor på en stamtavla (dock ej på samma sida, eller bägge föräldrarna).
Har den utan stamtavla även föräldrar utan stamtavla, då får man inte skriva stamtavla på ungarna.
Ställa ut vet jag dock inte hur det är.
Okej, varför är det så?
Jag skulle vilja börja föda upp vita rödögda lejonhuvade dvärgvädurar, men har bara hittat 1 uppfödare som får sånna som har stamtavla, men hittat några som får den färgen utan stamtavla, så om jag köper in avelsdjur utan stamtavla och avlar på dm komer jag aldrig kunna skriva stamtavla åt dom..
Tycker jag e synd :(
(Kan tilllägga att det bara är en tanke än så länge, men har letat efter uppfödare innan med just dom kaninerna..)
För att man enbart får skriva stamtavla på kaniner som antingen har stambokförda föräldrar med stamtavla, eller fått dispens.
Lejonhuvad dvärgvädur är ju en väldigt ny ras och därmed kan du ställa ut dem som ser rastypiska ut, hoppas att dem går igenom, och sen söka dispens.
Blir dem beviljade dispens, så får du skriva stamtavla på avkommorna.
Om jag inte minns helt fel.
Kontakta ansvarige på kaninavelsföreningen och hör efter hur exakt det går till med dispens, så får du klara svar. =)
Kolla utomlands om du hittar någon vit rö lejonhuvad dvv. Kanske du har turen att du kan få hem någon i samband med att någon annan importerar kaniner? =)
#3 Okej, låter ju mer lovande då ^^
#4 Jo, kan jag göra om det blir aktuellt, just nu är det bara en önsketanke :)
Men tycker verkligen vit rödögda kaniner är vackra, sen har jag även en svag punkt för lejonhuvade dvärgvädurar och skulle va spännande att starta en sån uppfödning i framtiden :)
#5 Ja verkligen! Lycka till om det blir något =)
För att en kanin ska ställas ut på riktiga utställningar så måste båda föräldrarna ha en stamtavla p.g.a att kaninen måste vara märkt. Är kaninen märkt så har kaninen en stamtavla
Det går icke att fixa stamtavla på ungarna om inte båda föräldrarna har.
#8; Som Ninni skriver kan man skriva stamtavla på en kanin om tex pappakanin har stamtavla men mammakanin har inte, om nu mammans båda föräldrar har stamtavla.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com