Är DIN bur laglig?
Köpte en fin fin 3 våningsbur och presenterade den här inne för jag var så stolt över denna stora och fina bur. Måtten på buren kom på tal och det visar sig att den är 4 cm från laglig höjd. Jag började mäta mina andra burar och inser att ingen av dom är laglig i höjd och dom ÄR kanin burar. Dom är dock alla lagliga i yta och kortaste sida.
Så nu undrar jag är din laglig? Hur bra är egentligen burarna vi köper. Mät gärna din bur och berätta om den är enligt lagen.
Denna tråd är inte här för att döma oss köpare! Jag vill kolla hur pass lagliga burarna är som görs.
För att se om din bur är laglig citerar jag lagen:
Kanin under 3 kilo: Yta;0,5kvm Kortaste sida;0,5m minsta höjd;0,5m
Kanin 3-5 kilo: Yta;0,7kvm kortaste sida;0,6m minsta höjd;0,6m
Kanin över 5 kilo: Yta;0,9kvm kortaste sida;0,7m Minsta höjd;0,7m
På bild, buren som inte är laglig.
Hälsningar Malin
Lägger in det här också ;)
Japp. Alla burar är godkända. Eller vänta lite, buren som jag aldrig använder kanske inte är det ^^
Muffins = 150*75*63-5 (L,B,H)
Nessies = 100*54*50 den är precis laglig ^^ Men hon är ju så liten nu. Om hon inte kan gå tillsammans med Muffin sen får hon nog också en 150 bur :) Det ska ju vara rättvist ;D
Sen har jag en ute bur som är 130*70-80*60(minsta höjden) 2 våningar. En gräsvåning ;D
Och den ända olagliga (använder den inte. Isåfall bara som akutbur) 120*60*48 Typ :P
Emma
nope, den buren jag har till innekaninen är inte laglig, hon väger mellan 2.9-3.1kg så ska man vara riktigt noga så är det Yta;0,7kvm kortaste sida;0,6m minsta höjd;0,6m som gäller och buren är 98cm lång, 50cm bred och 48m hög, som de flesta standardburar som säljs idag. Det finns ju burar som är 120cm långa men jag är osäker på om de är höga nog.
Nu är min kanin väldigt sällan i sin bur eftersom hon har hela köket att skutta i och buren är öppen hela tiden, så jag tvivlar på att det rent tekniskt sett räknas som olagligt liten bur.
Men som det har sagts tidigare så är det så att reglerna och verkligenhten sällan hänger ihop
Min utebur jag byggt själv är laglig 120cm lång och 65cm hög och 65cm bred, fast den sitter inte kaninen i så mycket heller eftersom hon har hela balkongen att skutta på också och kan gå ut och in som hon själv vill.
Alla mina är godkända med väldigt stor marginal (egenbyggda, det är inte köpa inneburar). Sen har jag även en tvåfacksbur där båda facken är något för låga, men de används bara i akutfall. Just nu bor t ex två kaniner där i några dagar eftersom jag håller på att bygga klart min nya trefackare som blir 80x120x60 :)

Alla mina är godkända, den minsta är 110*50*50, anser att det ska vara så stort som möjligt.
the vanity, it becomes insanity
Japp, min trefackare är laglig =)
(Kanin under 3 kilo)
Min 4-fackare är laglig, 110L, 60b, och 60-55 h.
Alla mina burar som är i användning är lagliga, dock har jag en krisbur som används i akut behov av bur.
Not your mom, not your milk.
Japp, mina är alla lagliga. Det är inga inneburar utan de är hemmagjorda. Måtten på två av burarna är ca 140x90 cm, och på de två andra är måtten ca 140x180 cm. Höjden är över 1 m på alla burarna.
Alla mina är lagliga, men i minsta måtten tyvärr, eftersom alla bor inomhus. Har dock en bur som är lite liten men som används som extrabur..
Mvh Linnéa
www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare!
Jag har ingen kanin nu, men jag har aldrig haft en olaglig bur.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Japp, båda är lagliga. Ena är 120*60*59 per fack och i den kommer endast kaniner under 3kg att bo i. Och min innebur är 120*60*50 och i den bor för tillfället en hermelintjej.

Alla mina är lagliga och mer ändå :) Orkar inte springa ut och mäta.
En utav burarna är för kort på höjden. Jag ska dock köpa en ny sen. :)

Har två kaniner i en 4 kvadratmeters stor bur. Den är ca 1 meter hög så jag tror att den är laglig ^^ Kaninerna är en sorts dvärgvädur och en lejonkanin. :)
En är laglig, och en är inte det..
/ Emma

Min är laglig, 140*55*55 :)

Min kanin väger ca 1,5 kg.
Höjd: 50 cm
sida: 50 cm
Längd: 1,5 m :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
mina är lagliga, hemmabyggda:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#9 & 19 Frågan gällde, som det står i inlägg #0 köpta burar.
Hälsningar Malin
har en bur som är 3 cm för kort men den buren är utbygd med kompostgaller (8 bitar) så ja hennes bur är fullt laglig, skulle nog kunna vara det för en jätte också beror på hur man bygger den.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Alla mina är nog det om jag minns helt rätt. Men tror att det fattas någon cm på inneburen :P
Jag tror inte den är riktigt laglig på höjden, mätte den för ett tag sedan, tror de fattades 3 cm eller ngt på höjden. Men på bredden och längden var den laglig.
Min är laglig. Min lilla hermelin på ca 1kg har 2burar på höjden som är 120x60xnästan60 vardera. Har för mig att buren "ska" vara 60 på höjden men mäter man innemåttet så är den inte riktigt 60 men klarar 50 galant iaf :) (Just det han bor bara i en bur nu över sommarn då ena buren är utlånad men till hösten får han tillbaka den andra så han har två vånngar igen) :)
Skriver här med då…
Alla mina uteburar är lagliga - och ja jag har köpt alla uteburar utom två, de är allihopa 50-65cm på höjden och minst 100x50cm.
Men min enda innebur som jag aldrig använder nästan, mest som reserv är… *Sprang ner och mätte idag*
Och oj vad jag vart typ chockad. 
Omkring 95x47x46cm - men den här köpte jag inte, jag fick med den när jag köpte en belgisk hare (tänk att denna belgiska hare bodde i den här lilla buren när jag köpte hon!)
Men sedan dess har den mest använts som reserv somsagt, t.ex. till ungar, använder annars bara uteburar.
Min systers innebur som vi köpte för 5 år sedan är:
99x55x45 - godkänd på ytan men inte höjden.
Fast de kaniner som bott i dessa har kunnat sträckt på sig ordentligt iaf. Men nu står dom och bara är tomma, haha! De behövs ju inte ^^
Alltså är det som Sashhi i #8.
Jepp, 150x75= 1.125 kvm och 63 hög ;)
2 kaniner bor i den, lagom tycker jag :)
#20 Hoppsan, missade det - sorry!
#28 :) Jag hoppas verkligen om man bygger buren själv att den är laglig ;)
Jag tycker däremot det är DÅLIGT att burarna som är satta som kainin burar i affären inte är lagliga, man ska väl ändå inte behöva stå och kontroll mäta burar i butik!
Hälsningar Malin
#29 Hehe ja, men det finns ju de som inte vet de minsta tillåtna måtten. =) Sett flera blocket-annonser på hemmagjorda burar som är alldeles för små, tyvärr..
Håller med dig där! Det är verkligen sjukt att de ens FÅR sälja olagliga burar.. Visst, man kan ju ha t ex marsvin i dem men varför står det då "kaninbur" ?!

konstigt nog så finns det många som tycker att 1-3 cm för lite gör ingenting… jag vill ha min bur så stor som möjligt!
#31 Fast lag är lag ^^
#31 jag kan säga att jag inte tänker byta ut min bur för 4cm. Han behöver 3 plans ytan mer än han behöver höjden.
Hälsningar Malin
jaadå! med god marginal. Längden är 1,5 meteroch breden 1 meter. Höjden är 60cm tror jag
Jag har två stycken köpta kaninburar, och båda är lagliga.
mina burar som är självbyggda (inte höpta i affärer) är helt lagliga till storlek å så - har inte hunnit med sitthyllor till alla än bara…
den enda som är köpt å bara är en extremt nödfalls bur är ej godkänd till höjden då den var marsvinsbur till början…
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

En av mina tre byggda är inte laglig heller - höjd 48 cm, längd 97 cm och bredd 50 cm. Är en sån där "Trixie"-bur. Dock används den endast på vintern som vinterbur då den perfekt för en riktig "kaninhåla" i sovdelen, och dessutom så får hon ju fortfarande komma ut ur den. På sommaren bor hon:
Hemma hos mig: En bur med nedervåning som är 180cm lång, 70 cm bred och 70 cm hög, övervåningen är 70x70x70cm. Hon har luckan till nedervåningen öppen dyngnet runt.
Hos min pojkvän: En bur med nedervåning med måtten 200cm lång, 80 cm bred, 50 cm hög och övervåningen är 100 cm lång, 80 cm bred och 80 cm hög. Luckan till nedervåningen är stängd på natten. Denna bur har min pojkvän byggt åt mig :)

Har bara en köpt bur som just nu är utlånad. Men den är väl godkänd tror den är typ 120*55*50 eller något sånt.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Chris bur är 100*90*60cm och Malvas är 140*90*60cm.
Så båda är godkända.
Familjens kanin Fia och syrrans kanin Holly har 100*70*75cm vardera.

Två av våra tre köpta inneburar har inte godkända mått, på den ena saknas det 3 cm på längden (147cm) medan den andra saknar 2cm på bredden (48cm). Vi använder just nu den godkända och har de andra två som extra vid nödfall.
Vi har även två köpte Trixie-burar, och båda dessa har godkända mått (dock är kvaliten på dessa urkasst men har inte med detta att göra).
Resten av burarna har vi byggt själva och har godkända mått.
De köpta burarna är 100x50x50 cm och 120x60x60 (tror jag) cm, har dock en gammal bur som är lite för liten enligt svensk lag (dock godkänd enligt finsk lag), men den används inte.
Edit: använder inga av inneburarna men skrev iaf. ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Hemmagjorda 2-fackaren är laglig dom är 120x70x?över 50cm iaf :)
och så är innaburen som jag dock inte använder längre 100x50x50.
Jopp, alla mina burar och fack är lagliga :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Min bur är laglig och nu under sommaren ska vi bygga en väldigt storbur så den kommer absolut vara laglig :)
Alla mina burar som används är lagliga. Har dock köpt en som var ca 6cm för låg i höjden, men har efter det köpt 2 större burar som är lagliga, så den mindre används inte.
har tre st inneburar, en är bara för låg i taket medans dom andra är för små öht, använder inga, dom står bara och samlar damm.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#32 precis, med det är det jag menar, man ska ju följa reglerna..
sedan som #33 säger så kan kan ju göra undantag t.ex om man har våningsbur
#41 Vilka är måtten enligt finsk lag? Intressant att veta 
Mina är lagliga :)

Alla mina burar är lagliga!
Alla är 65x165x60
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Alfonz bur är inte laglig, 96*46*46. Muffins bur är laglig, 101*52*52.
#51 :O Jag fårstår verkligen inte hur man kan ha så liten bur?

#52 Han sover och äter nästan bara i buren, annars är han alltid ute. Och så var det så att jag hade den buren när jag köpte Alfonz… :P
Ingen bur alls, men fullt laglig frigående innekanin/balkongkanin. 
Japp, hela 6-fackaren + övriga burar är lagliga, med god marginal (har inte exakta måtten i huvet).
Som svar på din fråga, de burar som finns i många djuraffärer, speciellt uteburar, håller inte måtten.
Jag försökte köpa en bur i djuraffär en gång, en för utomhusbruk. Vi mätte alla burar de hade att erbjuda, och det slutade med att vi gick därifrån utan bur, bugger numera egna i stället, eller köper hemmabyggda.

Min var laglig när vi köpte den för flera år sedan.. men inte längre
sparar till en jättestor och fin bur.. men det fattas typ.. över 1000 kr =/
#52 precis, får kaninen ändå vara utanför buren i fri tillgång, då gör det väl inget om den upplevs som liten? Eller?