Oxel?
Hej!
Min pappa har precis klippt ner vår "häck" av oxel och det blir jättemycket som bara ska slängas, så jag undrar om kaniner kan äta grenar av "oxelhäck"?
// Emma :D
_"Bären äro smakelige at äta; men hafwa den olägenheten, at de förorsaka mycket wäder. Af torkade bären kan bröd bakas, brännewin brännas, och dricka bryggas."
_Carl von Linné; Flora Oeconomica
Vi har också en häck av oxel, och jag har inte heller fått något svar på om kaniner kan äta det. Mina smakar gärna om de är ute i hagen, men jag har inte vågat ge det.

Jag ger Pelle grenar från oxelträd.
#1 Tack för den informationen! Kanske är det från dem lukten i köket kommer.
Pelle gillar dem i alla fall. Ännu är det ju sommar så det går ju att vädra :) Han verkar inte må dåligt av dem, så han får äta upp dem jag har kvar, sedan får jag nog hitta något annat.
Jag frågade i en annan tråd om lukten och nu verkar jag ha fått ett svar på min fråga.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
#3 Jag vet inte om det är jättebra att ge till kaniner då det kan orsaka gaser i magen och ja, kaniner kan ju inte, som Linné beskriver det "förorsaka wäder", som vi människor. :D

#4 Nej, gaser är ju inte så trevligt men eftersom Pelle verkar må bra för övrigt kan det väl inte vara farligt? Lukten får jag stå ut med. Han gillar verkligen de grenarna ju :)
Men är det verkligen så att kaniner inte släpper ut gaserna? Vart tar då gasen vägen?
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se