dålig kanin :/
min systers kanin har blivit dålig, och jag kan själv inget om kaniner, och tänkte därför höra om er kanin varit med om något liknande och kanske vet vad det är?
började i onsdags kväll när kaninen (Molle) skulle få mat, han låg ner, i apatiskt tillstånd om man jämför med hur han brukar bete sig när han ska få mat, han brydde sig inte alls, därimot åt han lite, lite.
lite gult var kom ur näsan.
i torsdags morse var det ingen skillnad, han låg fortfarande apatisk med huvudet i spånen, fortfarande varig ur näsan, dock åt han lite.
bestämde på eftermiddagen att ta iväg han till djursjukhuset, trotts att han åt lite, så var han sig inte alls lik, han bara låg rakt upp och ner utan att reagera.
På djursjukhuset gjorde dem inte annat än att konstatera att han var väldigt slö, och skrev ut antibiotika. Pratade lite om kaninpest och gulsot, dock är han vaccinerad till och från mot detta, har inte följt det till punkt och pricka.
eftersom apoteket hade stängt när vi var klara så kunde vi först idag hämta antibiotikan, som han nu ska äta 2 ggr/dag i 14 dagar, och svarar han inte av detta så finns det tyvärr inget att göra :/
har ni varit med om något liknande? gult var ur näsan, väldigt slö, ligger bara, men äter och dricker lite ändå.
vilket är symtomen på gulsot och kaninpest?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag skulle föreslå att kontakta veterinären genast! det kostar inte att ringa!

sry såg inte att ni hade varit på djursjuhuset , men jag har aldrig dock haft ¨några av dom där symptomerna på mina kaniner :/
#1 Hon har ju redan varit hos veterinären =)
Inte varit med om något liknande, elr jo alltså jag har haft en kanin som låg helt slö, fick i sig lite hö och jag gav vatten i munnen med pipa. Men han hade diarré och det rann inte ur näsan på han.
Jag har ingen egen erfarenhet av det du beskriver men jag tycker att det låter som att det antingen är något infektiöst (bakterie eller virus) eller något fel med tänderna. Kaniner kan, om en av överkäkens tänder växer fel, få en böld vid tandroten som gör att det kommer var från nosen på dem. Kollade veterinären tänderna?
Symtom vid kaninpest är: svullna ögonlock, tårflöde som kan vara varigt, huden kan även svullna runt nosen, munnen och öronen. Det kan även rinna ur nosen på dem.
Kaningulsot: Är ofta väldigt akut och smittade kaniner kan hittas döda innan man har observerat några symtom. Man kan se att det kommer blod från nosen på dem och att de får förökad andning.
Jag håller tummarna och hoppas att antibiotikan hjälper!

#5 veterinären kollade i munnen på honom, tror dock hon kollade mest på tandköttet för att se om han var uttorkad..
jag hoppas verkligen att det bara är nån bakterie som antibiotikan kan ta död på.
men man är ju orolig att det är kaninpest :/

någon som vet hur lång tid det tar innan antibiotikan börjar verka och man kan se en förändring?
Jag har varit med om något som låter precis som på beskrivningen.
Jag hade en 9 veckors kanin som fick samma symptom som du beskrivit (troligtvis är det samma). Han var väldigt slö. Han åt och drack, dock väldigt lite. Det gick tre dagar och han var fortfarande lika slö. Någon timme senare jag tittat till honom den dagen,
hittade jag honom ligga död i buren. Hans näsa var full av någon gul vätska.
:'( Så ledsamt, speciellt när inte ens veterinären kunde fastställa vad det var för sjukdom :(
Jag har varit med om något som låter precis som på beskrivningen.
Jag hade en 9 veckors kanin som fick samma symptom som du beskrivit (troligtvis är det samma). Han var väldigt slö. Han åt och drack, dock väldigt lite. Det gick tre dagar och han var fortfarande lika slö. Någon timme senare jag tittat till honom den dagen,
hittade jag honom ligga död i buren. Hans näsa var full av någon gul vätska.
:'( Så ledsamt, speciellt när inte ens veterinären kunde fastställa vad det var för sjukdom :(
#9 Många kaninungar dör av någon okänd anledning främst när de säras "för tidigt" från sin mor.
#10 - Köpte kaninen vid 8 ½ vecka!

det ser inget vidare ut :(
har ätit antibiotika nu i 3 dygn utan någon som helst förbättring, går snarare åt det sämre, varig ur båda näsborrarna nu, innan varade han bara ur ena.
äter inte alls längre. får spruta in vatten i munnen.
känns som det är dags att ge upp nu.
4 år, det borde inte vara hans tur ännu :(

Usch vad tråkigt 

#15 Rest in peace ¨/ <3 :(
#15 Beklagar sorgen :'(
RIP Molle
// Emma :D
VIF Molle :c