Grönsaksmängden..
Var hos vetten i söndags och där nämnde hon att kaniner ska ha grönsaker max 2 ggr i veckan, annars kan de få nåt fel i tarmarna. Tycker det låter konstigt. Jag har alltid trott att man kan ge obegränsat, och varje dag.
Hur ofta enligt er ska man ge en kanin grönsaker och hur mycket?
ger mina varje dag, dom har inga problem med tärmana:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Man kan ge kaninen varje dag, men i begränsad mängd :) För mycket så kan dom bli väldigt dåliga i magen. Lite varje dag går jättebra och är nyttigt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag brukar ge mina kaniner lite frukt eller grönsaker varje dag. Idag fick dem till exempel varsin morot :) Och ibland några äppelbitar ;)
Min kanin får oftast minst 5 sorters grönsaker varje dag (kan bli över 10 sorter beroende på vad som finns hemma), små mängder av varje grönsak såklart! Min kanin är nu drygt ett år så han får sällan pellets numer, ger ibland men oftast mer som godis. En skål med grösaker får han på kvällen och det är det jag ger honom utöver hö och vatten.
Det är inte farligt att ge grönsaker bara man är noga med att ta det försiktigt i början och vänja kaninen långsamt. Man ska dock helst ge minst 3 sorter för att förhindra ämnesomsättningssjukdomar :)
Finns mycket bra information om bla detta på roslagstulls hemsida! http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm
urdrag från sidan:
"Så snart Din kanin äter denna typ av mat ska Du försöka att ge minst 3 olika sorter dagligen. Utfodring med färska fiberrika bladgrönsaker (samt hö) bidrar till att förebygga tarmstörningar samt tillgodoser kaninens stora behov av vätska. Dessutom älskar kaninen det!"
putt :)

Grönsaker är alltid nyttigt och kan vara en extra källa till flera vitaminer och mineraler. Men de ska helst ges i begränsade mängder, får de fri tillgång fínns risk att de väljer det framför höet och det kan leda till magproblem.
Hm, okej. Då vet jag. ^^

Jag ger mina kaniner lite vad som helst i grönsaks- frukts- rotfruktsväg. Begränsat såklart. Bara två gånger i veckan låter konstigt… Dom ska väl ha grönsaker varje dag?
Jag ger mina grönsaker varje dag,men i begränsad mängd.
// Emma :D

Jag gav mina någon lite bit morot någon gång i veckan för att de tyckte om det. På sommaren fick de öven färskt gräs då och då. Annars finns alla nödvändiga vitaminer och mineraler i ett brs hö, som jag kompletterade med en liten mängd pellets för att vara säker på att täcka behovet, hade ingen analys på höet. Sen skadar det nog inte att de får en liten bit varje dag :) De mådde i alla fall utmärkt; bra pälsar, inga sjuka, inga döda, inga döda ungar, pigga och glada :)
Här får våra kaniner grönsaker varje dag. Mellan 5-10 sorter, men i begränsad mängd såklart. Det är bara minstingen som får pellets, de andra äter bara det som godis ibland.
Så att dom max ska ha det två gånger i veckan låter jättekonstigt.
Jag ger också mina varje dag. 3-5 varje dag. Ingen som har blivit dålig av det. :)
Emma