HJÄLP HJÄLP!
Mina kaninbebisar dör en efter en av värmen, dom är uttorkade, 4 dagar gamla idag. Hon har inge mjölk heller, vad kan jag göra? Jag gör vadsomhelst bara den sista ungen överlever!?
Har hört att hallonblad ska vara bra för att honan ska få mjölk, försök få i dem vatten, det är dock väldigt svårt och ofta kommer vattnet fel. Lycka till!
Vart bor du någonstanns?
Att nappa upp såpass små ungar är svårt, så det bästa vore nog om du kunde hitta någon med en hona som har ungar i samma ålder och som kan ta hand om dem.
Är dem uttorkade klarar dem sig inte särskilt länge till heller.

JAg har ingen aning om nån som har ungar i samma ålder, finns det nån ersättnings mjölk eller nått? kan man ta kattmjölk??

nej stacarn men du kanske kan ta inn ungarna o mamman i typ hallen eller natt sa de e kallt (svalt) jag haller tummarna for att den klarar sej ;D:(

lycka till, vet inte vad du kan göra tyvärr..
Du måste se till att de har skugga. Låt henne äta ordentligt mycket gräs, har hon inte börjat med mjölkproductiopnen? Konstigt isåfall :S
Som NinniH säger borde du nog hitta någon som har en hona som har en kull som är ungefär lika gamla.

okeej, kan man ge typ wihskas kattmjölk eller nått? vi har gett den druvsockerlösning, men det kanske inte går vägen..
Mjölkersättningar brukar inte fungera vidare bra, tyvärr…

#6 Dom är på de mest skuggiga platsen vi har, hon har typ slutat med mjölkproduktionen..

#8 kan man inte föröka?.. typ med kattmjölk?
Jag gör verkligen VADSOMHELST för att den ska överleva..
skriv och fråga om någon har en kull som honan kan bli fostermamma hos, vart bor du?
Du kan alltid försöka med det brukar oftast inte fungera. Ta in dom till en sval plats med och somsagt ge honan massor av gräs så kanske productionen startar snart om du har tur.

jag tror inte det finns tid för att hinna fara med ungen till dom eller ta hit en hona..
Jag har gett hon hur mycket gräs som helst, jag for ut med moppen för att plocka gräs, hon har massor av hö och massor med pellets, och en flaska óch en skål med vatten.

#12 tyvär är det nog den enda chansen att dom klarar sig ifall du gör det ..
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

det är bara 1 = en unge,

Det spelar ingen roll.
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!

Du kan hjälpa bebisen att äta från mamman genom att du tar upp henne och lägger bebben vid bröstet och är ungen stark nog kanske den börjar äta…det kan ju finnas mjölk där fast du inte vet om det…
oj det kanske är därför hon inte har startat igång för att det inte var tillräckligt många?

# 17 dom var fem men alla dog idag förutom en..
#16 det har vi redan gjort men den äter inte, jag tror inte de finns nån mjölk..
Då kanske du måste ge kattmjölk, tror det kostar ett par hundra, men du har ju riktigt bråttom då. En gånmg tog jag lite fil när det bara behövdes lite extra.

kosta va de kosta vill, nu är det stängt på alla affärer så hoppas den klarar sig över natten på druvsockerlösningen..
Jag är helt säker på att han är/var uttorkad för han var skrynklig, kladdig och när man "nöp" i skinnet så stannade det, de for inte tillbaka..
Testa att ge liite fil utspätt i vatten.
Mamma säger att nått apotek i varje stad har nattöppet! (t.ex. sjukhusapoteket)

okeej. vi har inte fil… :'(
men somsagt ahr de nattöppet, leta upp det, det finns nog.
Vispgrädde då? men bara liite

ska kolla så dom har öppet,
vi har inte grädde heller.. :'(

kan du inte fukta den med en fuktig handuk och vira in den i något varmt bara så länge..? Mjölk kanske också fungerar, vanlig mjölk, i brist på annat..?

varför ska jag vira in den i nått?..
#23 inget apotek hade öppet..
Vars bor du ? .. Det enda för att den ska klara natten är att den får komma till en foster mamma.
>Hej var bor du? i närheten av kristianstad? elr blekinge? jag har en hona med massor av mjölk!!

i västerbotten bor jag..

därför att mamman alltid lägger dem i någt varmt, jag vet inte, hon kanske redan har gjort det. Men nu börja det bli svalt ute iaf.. försök att fukta den lite grann.
oki tråkigt ju!=( försök leta reda på uppfödare i din närhet de har ofta flera honor med olika gamla kullar! har inte mamman någon mjölk är det svårt att hjälpa en sån liten kanin som redan är i dåligt skick…tyvär=(

okej den ligger ju i boet

var hallonblad bra för mjölkproduktionen? kan nån hjälpa mig att hitta så jag kan läsa om det?

Ajaj stackare det låter inte bra.. :O
Funderar på min nyfödda kull också, jag vill ju inte att det ska hända samma sak..Är det vanligt att det händer så här, och tror ni att mamman inte producerade nån mjölk pga att det är varmt?
Hoppas den överlever i natt då!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

tror ni de finns nån med en hona med kull som kan hjälpa mig nu..?
#34: Tror inte värmen påverkar mjölkproduktionen på det viset.
Kullen som föddes 2006, föddes när det var mycket varmare än såhär, och hon hade då mjölk så det räckte och blev över.
Tror snarare det beror på honan.
Precis som vissa kvinnor kan ha svårt med mjölkproduktionen, kan det säkerligen vara samma för kaniner.

hjälper det med hallonblad?

Ingen aning, men det är väll kasnke värt att prova? Ut och plocka då om du hittar några..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

ja nu har jag gett hon, hoppas de hjälper!
Du måste ge ungen någonting, lite vanlig mjölk då? Vad har du för mejeriprodukter hemma?

jag har gett han druvsockerlösning för ett tag sedan

Är ungen uttorkad så orkar den ju antagligen inte äta. Har aldrig varit med om att mamman inte skulle ha mat. Kan ju vara så att ungarna var väldigt svaga.
Att försöka stödmata är nog tyvärr ingen ide, det lyckas i princip aldrig med så små ungar.
Jag tror ju inte det är av värmen dom har dött, har själv en kull med 2 dagar gamla ungar och dom mår bara bra trots värmen.

#42 pga värmen och uttorkning eftersom mamman inte har mjölk, det är vi nästan 100% säkra på. Förra kullen som hanen vi parade min hona med var stödmatade av whiskas och dom klarade sig finfint.
vad tror du annars det beror på varför dom dog?
HALLONBLADSTE
DU TAR HALLONBLAD, HELST TORKADE, 1 MSK TILL 2 DL HETT VATTEN DRA I 15 MINUTER, låt SVALNA, GE MAMMAN VIA SPRUTA I MUNNEN ELLER VATTENFLASKA OM HON GÅR MED PÅ DET. fUNKAR JÄTTEBRA JAG GAV MIN KATT DET OCH HAR GETT DET TILL MARSVIN OXO. det går att beställa men det hinner du nog ej, plocka från hallonbuske och koka nu direkt,
annars kan du ge honan a-fil så kommer hennes mjölk igång det gav vi vår kaninhona med 9 ungar för att få igång henne! Hon älskade det och fick varje morgon till de var 5-6 veckor ca 1-2 dl i en vattenkopp
sorry caps lock!
Jag finns i norrbotten med en kull på 7 dagar, men det är ju en bit att köra..

okej tack, men det är väll inte farligt att ge henne bara hallomblad?

#43 Jag vet inte, men står dom i skuggan så tycker jag inte värmen ska vara nåt problem. Annars är det ju inte ovanligt att kaninungar dör, tänkte om dom var svaga eller så. Förstår bara inte varför mamman inte skulle ha mjölk.Har själv provat att stödmata men det har aldrig lyckats.
Bor i Luleå, har en kull som är 2 dagar, men det är ju en bit. Känns som att du måste hitta en fostermamma ganska snabbt.

när mina var 2 dagar såg dom då ut att må bra iaf. Den är väll svag för att den har vätskebrist och inte får någon mjölk, men hon är i boet med den nu så jag får hoppas på de bästa .

Bara att hålla tummarna att hon ger den mat då.

Joo verkligen! hon har plockat mer päls också

Npe, hur gick det, klarade den natten?
Och sen tycker jag att mina ungar verkar lite uttorkade.. :/ Iallafall två stycken som ligger underst i högen.. Kan man flytta på dom så att dom ligger högst upp och kanske får mer mat??.. :S Tänkte försöka lägga Wera på rygg och en unge på, Hon brukar vara rätt snäll…..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Ring vätrinär! Fråga om hjälp!!!

Klarade dem natten?

nej den sissta dog under natten.. jag har så ont i magen och det är så hemskt att man knappt kan göra någonting för att hjälpa dom!
#55 Gud vad tråkigt :(
// Emma :D

jaa och jag hade hoppats så mycket, och sett så mycket framåt, när jag sitter där med små lurvtussar i mitt knä..
#55: Tråkigt, beklagar. =(
Beklagar =(

Hur gick de? jag tycker verkligen att du ska ge dem någon mejeriprodukt som mjlk eller fil eller så, druvsocker-grejjs kanske inte räcker!
#60: Läs inlägg 55..

Jättetråkigt=(
#52 Dom brukar få mat även om dom ligger underst, men prova nypa i skinnet, går det inte tillbaka direkt så är dom uttorkade. Har provat att lägga mamman på rygg med en unge som var liten och uttorkad, men det gick inte, den ville inte äta.

tack alla..
Det blir oftast så, tyvärr.

Vad sorgligt…

åh, så synd =(

gjorde jag nått fel?..
nej absolut inte, det brukar nästan vara omöjligt att få en så liten unge att överleva

okej..

Du har inte gjort nåt fel, ibland går det tokigt, honor som inte sköter sina ungar, ungar som är dödfödda eller dör. Det är nåt som man måste räkna med. Lyckligtvis händer det inte så ofta, men det är ju alltid lika tråkigt när det händer.

joo,.. hela kullen, de gick så fort också, jag tror inte jag har fattat de,..

62, Hj?lp nu blir jag riktigt orolig ! 50 procent av ungarna verkar uttorkade!!!!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Jag ar ganska lAngt hemifrAn och mamma klarar inte av att ha wera pa rygg samtidigt som en unge diar…tror ni jag maste aka hem och se till att dom far mjolk i sig?skinnet star helt stilla nar man drar i det..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#72 får de mjölk? jag tycker du ska ringa en vetrinär!!

#73 Det lät inte bra alls. Tyvärr vet jag inte om det går att göra så mycket. Är dom så uttorkade så har dom nog inte fått i sig nån mat och då orkar dom säkert inte äta även om man håller mamman.

Gud stackars dig!! :'(

..Och ungarna!