Varför är hon såhär...?
Måste få lätta lite!
Vi tog hem vår första kanin för snart 3 veckor sen(från zoo), hon var otam till en början men det jobbade jag förbi rätt snabbt.
Sen upptäcker jag att hon jagade sina öron och kliade sig mycket i öronen, visade sig vara öroninflammation!
Så nu är vi mitt i behandlingen med örondroppar.
Ikväll nu när jag skulle ge henne droppar, hann inte mer än sätta henne i knät innan hon bet mig i benet, det gick hål. Blev rätt brydd faktiskt… kommer hon fortsätta göra såhär nu eller vad hände?? Det har gått så bra alla andra tillfällen med medicinen!
Hon är inte helt kelvänlig, och vill INTE bli lyft! Hon FLYR!¨
Hon har bitit min dotter oxå vid ett tillfälle MEN alla i familjen satt i soffan och tolkade det som att hon var sugen på matresterna som fanns på dotterns tröja.
Hon är lös hemma hos oss och trivs bra med det, och gör behoven i buren osv.
Känns som jag spottar i motvind och är orolig att jag aldrig får henne kelig eller får henne att lita på mig.
Kommer hon fortsätta bitas?!
1000 frågor som snurrar i huvudet.
Ni med lite erfarenhet, Vinner jag på att kämpa vidare eller har vi ett kört lopp?

Hur gammal är hon? Det är ju ovanligt att små kaninungar bits. Vad är det för ras?

Dvärgvädur. Såg nu i pappret att vi hämtade henne för exakt 2 veckor sen idag! och att om sjukdom visas så har man rätt att byta till en annan kanin… men idag gick ju den "rätten" ut…
Hon påstods bara 8 veckor när jag köpte henne för 2 veckor sen…
USHCA min känsla i hela magen säger att vi aldrig kommer klicka helt… Det är verkligen skitjobbigt och jag vill bara… gråta!
Försökte ta henne igen nu för att ge droppar men hon biter…!

*vara
#2 Men om den går ut idag räcker den inte idag också då? Jag skulle iallafall ringt och pratat med uppfödaren. =)
DEt kan inte vara så att hon har ont i öronen och dropparna gör att det svider och då vill kaninen fly och biter för att komma loss?
Min gosiga pälsboll hade vax i öronen och fick droppar, och det gick bra några gånger men sen bet hon mig och sen dess är vi 2 som håller så hon inte kan bita sig loss. Hon verkar tycka att det bara är obehagligt.
Men om det inte känns bra kan du inte fråga affären om ni kan få byta ändå, sjukdomen visade ju sig innan den tiden hade gått ut och onöjda kunder är det få affärer som vill ha.

Blir små kaninungar sjuka såhär snabbt efter "hemkomst" är det vanligt?? tror någonstans att hon hade denna inflammation redan när vi köpte henne…
Precis! Kan ju vara att hon har ont. Men hon är inte alls besvärad av öronen längre sen vi började med. så det är konstigt om hon har ont nu..
Det kluckar i öronen på henne när hon skakar på huvudet?!
bör ju vara dropparna..
MEN OM jag beslutar att försöka med en annan kanin… skulle ni då våga ta en ny från samma eller ska jag lägga ner det och köpa av en uppfödare direkt?

#6: Om jag var du skulle jag köpt från uppfödare direkt ifall du ska köpa en ny. Tycker dock du ska ge kaninen en ordentlig chans först, ibland tar det månader, upp emot ett år, att få en ordentlig relation.
the vanity, it becomes insanity
#6 Köp från en uppfödare, man "ska" inte köpa från djuraffärer…
Det kan ju vara att det är obehagligt, hela situationen altså. Att det gått bra i början för kaninen inte fattat varför eller kanske fattat och det då lindrat det onda. Men att den nu inte har ont i öronen och dropparna inte kyler ner och lindrar utan bara är obehagliga.
Min kanin springer runt och skakar på huvudet som en galning för att bli av med dropparna när vi har droppat. Svårt att veta.
Visst kan små kaniner bli sjuka men om ni haft den i 2 veckor så måste den ha blivit sjuk väldigt tidigt, sa ni det till affären?
Om ni tar en annan så skulle jag rekomendera en uppfödare, nu kan detta vara ett engångstillfälle och otur men man vet aldrig. Själv har jag köpt 4 kaniner från djuraffär och 2 från uppfödare och det har gått bra alla gånger förutom en men den kaninen har blivit skadad av yttre saker. Men det är ofast säkrare att köpa från uppfödare för då vet man mer om kaninen

Dvärgvädurar brukar i princip aldrig vara bitiga eller aggresiva och dom brukar dessutom oftast vara väldigt tillgivna redan när dom är små ungar. Mina ungar är inte rädda överhuvudtaget, dom kommer gärna och vill att man ska ta upp dom. Men dom som finns på djuraffär vet man ju inte vad dom varit med om, det kan vara jättetrevliga kaniner, har själv en jättmysig kanin som kommer från djuraffär (har inte köpt den själv, det är en omplacering) men man kan ha otur också.
Jo, kaninen har ju blivit sjuk innan dom två veckorna gått ut, så ni ska absolut få byta kanin, känns ju tråkigt att göra det, men att ha en kanin som bits, det är inte kul. Fast ännu bättre lämna tillbaka och köp av en uppfödare, då får man ju träffa föräldrarna också.
Försök att vara bestämt mot henne, t.ex om hon inte vill bli upp tagen, ta upp henne ändå. Annars tror hon att hon har makten.
Därav kan hon få för sig att det går bra att bitas m.m
Nu har jag ju inte träffat henne så jag vet inte exakt vad det hela kan bero på.. men jag har haft en dominant hona som trodde hon bestämde över allt och alla, och bet mig ibland och så.
Men om man bara ignorerar att hon bits, så märker hon efter ett tag att det inte hjälper.
Den honan jag hade blev annorlunda efter min "träning" med att få bort "jag bestämmer-attityden", så ge inte upp hoppet..

Jag ringde nyss och pratade med uppfödaren, berättade läget och att hon är sjuk och svår att medicinera då hon bits. Hänt flera gånger nu imorse med.
Så nu pratade jag med uppfödaren direkt och dem ska köra till sthlm imorn och att jag då kunde få en ny kanin direkt av dem.
Hur ska jag göra?

#12 Jag tycker du ska ta en ny kanin, en agressiv eller sjuk kanin mår inte bra och du mår inte heller bra av det, så det är det bästa tycker jag.
Mvh Maia
#12 - Jag tycker att du ska välja en ny kanin, om du känner att det verkar "hopplöst" med din nuvarande kanin. Huvudsaken är att ni ska trivas med varandra, kaninen blir ju som en familjemedlem…

sådär. nu har uppfödaren pratat med zoo oxå och imornbitti åker jag till zoo och lämnar E och hämtar med mig en liten hane…
Jag ÄR osäker… Men jag känner att det blir bäst såhär. Har en liten hemma och en till påväg så en aggresiv kanin kanske inte är lämpligast för oss just nu… Hade jag varit ensam så hade jag jobbat vidare på E tror jag.

dem nya som anländer imorn var enligt uppfödaren 6 veckor… lite väl tidigt va? brukar det gå bra ändå?
Eller så har han bara inte koll på hur gamla dem är?

Hej!
JA, sex veckor är ungt. Man rekommenderar 8 v. Så du behöver vara rädd om den lille och se till att han inte utsätts för stora påfrestningar som drag och stora temperaturväxlingar första tiden. Ge bra pellets och fräscht hö och försök undvika grönsaker som gör honom lös i magen.
Jag tycker du gör rätt i att byta kanin ändå. Visst, man ska inte ge upp så lätt, men jag tror att en hane som inte bits kommer att passa er familj mycket bättre just nu. Det är en stress att få en sjuk och bitande kanin att vända och må bra.
Lycka till!

Tack för alla bra svar!
Vi har nu beslutat att lämna tillbaka våran E imorn och ta med en liten bebiskille hem.
Är det något speciellt jag bör vara uppmärksam på imorn när vi ska välja en av 3 små hanar? Något som man kan se i deras beteende redan?
Det känns jättetungt att lämna E, dels har vi lagt hela våra hjärtan i henne och tid på att få henne tam. Och massa pengar på vård.
MEN jag kan iaf känna att JAG gjort vad JAG kan i VÅRAN sits…
Ser faktiskt lite fram emot att få hem en liten kille..

#18 Välj den som är mest frammåt, frisk, glad och uppmärksam. Annars den som ni faller för, låt hjärtat bestämma!:)
Mvh Maia
Blir nog jättebra.

måste bara gnälla lite till innan jag är klar..
när vi kom till zoo med E och zoo-ägaren och uppfödaren kollade på henne så sa dem båda "Men vilken liten skalle hon har, hon är helt oprop…" ah jag vet inte hur det stavas med ni fattar. Rätt skönt att höra att dem ser att hon är sjuk på engång… men borde inte nån av dem sett detta för 2 !!! veckor sen?
Hur som helst. Nu är vi hemma med Abbe, en liten dvärgvädur, 7 veckor gammal och han har hur fina ögon som helst!
Nu inser jag ju hur E inte såg ut att må bra… men hur fan lätt är det när jag inte har något att jämföra med! Jag reagerade direkt på att alla nya kaninerna som han kom med nu till zooet var så stora och fina!

Det vore roligt att se en bild på den kanin du valde till slut! Hur går det för er nu?/Puma

Vad hände med kaninen ni lämnade tillbaka?

#23 vill man veta? 

Det vill jag verkligen inte veta!
Men ska jag vara realistisk så är det ju ingen som avlar på en missbildad kanin…! så svaret är redan klart.
Enligt min dotter på 3 år så har E åkt hem till sin mamma o pappa eftersom hon var sjuk. Låter bra tycker jag
.
Självklart ska ni få se lilla Abbe. jag ska lägga in bilder på honom så snart jag fått över dem från mobilen till datorn, blir säkert av ikväll!

Det går bra för oss med Abbe! Han är så liten och det syns i hans taffliga rörelser. hehe!
Han dricker inte ur flaskan dock? Är det så när dem är små? Det tog ett par timmar för mig att förstå att han kanske inte vet hur man gör helt enkelt, så jag ställde in en skål oxå. Han kanske lär sig flaskan såsmåning om?
min kaninunge var van vid skål, försökte vänja henne vid flaska, men hon fårstod inte hur man skulle göra, så jag tog bort den.

Kör dubbelt med vattenskål och flaska ett tag. Brittni dricker mest ur skålen, men tar till flaskan då och då, vilket är en trygghet om vattenskålen blir tom eller så. Nu när det är varmt kan det vara bra att ge honom gurka så att han får i sig vätska.
Lycka till!

Vattenflaska brukar dom ju fixa att dricka från vid 3-4 veckors ålder, men uppfödaren kanske inte hade vattenflaska. Säkrast att ha både skål och flaska.