Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1373 ggr
lennartsdotter
0

Myggbiten Viggo!

Blä, nu när jag gick ut till Viggo så såg jag att han var jätte myggbiten… eller inte jätte men en hel del… Det är mest runt ögon, öron, nosen och nacken. Jag borde förståss ha upptäkt detta för minst en timme sedan, men har varit totalt upptagen med att bygga hage… Nu har jag rejält med skuldkänslor, stackars Viggo!

Vad kan man göra för att inte kaninen ska bli så myggbiten? Han har mest skugga över sin bur men har flyttat den nyss. Det blir ju inge kul om kaninen måste vara inne största delen av dygnet. Han sover inne och sen vill jag gärna att han ska vara ute på dagen.

Är det någon som har tips? till mej!

P.S! Har Viggo inne just nu, medans jag diskar i alla fall! D.S

lennartsdotter
0

Putt? Ingen som kan hjälpa mej?

Zvintos
0

Testa att sätt myggnät på burens nät?

Animalfriend
0

Ställ gården på ett ställe med vind, alltså ingen liten hörna i trädgården där luften "står stilla", där vinden står stilla trivs ju myggen som bäst.

Du kan ju testa att spraya med ett avkok på vitlök, det kan funka. Jag har bland annat vitlök i mitt fästingmedel som jag badar mina i, och det håller ohyra (fästingar och andra djur som tycker om att störa dem i utegården) borta riktigt bra. :)

De luktar inte så mycket vitlök eftråt som man tror. :) Så du inte blir avskräckt av det.

lennartsdotter
0

#2 Jo, men jag har inge myggnät just nu liksom…

#3 ''Avkok på vitlök'' Menar du att man ska koka vitlök och spraya på honom?

Animalfriend
0

#4 Koka vitlök (pressade klyftor) i ca 5 minuter och låt svalna. Spraya sedan med blomspryta över honom. Det håller 1 månad, förvaras svalt.

lennartsdotter
0

#5 - Tack för tipset!! Ska se om vi har vitlök hemma. Annars får jag köpa imorron! Tusen tack!

Animalfriend
0

#6 Funkar ju på fästingar, kan inte garrantera att det funkar på mygg, men det är fullt möjligt. :)

lennartsdotter
0

#7 Vitlök brukar ju vara bra på hästar, men det kanske inte riktigt blir samma sak. Men jag provar i alla fall! Det kan ju bara gå eller inte:)

Animalfriend
0

#8 Ja precis, jo, det blir ungefär samma sak. Det funkar för mina niner i alla fall, åtminstone mot fästingar. :)

lennartsdotter
0

#9 - Ja, jag bor då i norra norrland (jokkmokk) så jag har då inte hittat nå fästnigar ännu, men bäst att stålsätta sej i alla fall… Tror att jag är lite skraj för dom…

Tack för tipset, igen!

[BonnieL]
0

Bra tips?! :)

lennartsdotter
0

#11 - Japp, fast resultatet av detta blev att Viggo tyckte att det smakade jätte gott så han slickade typ bort allt… Men myggen har släppt honom… Knotten däermot verkar fortfarande vara på honom, fast inte lika mycket.

[Niike]
0

#12 Vad bra att myggen gett sig i alla fall :)