Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1494 ggr
rosahumla
0

Bästa innekaninen?

Hejsan !
alla kaniner är ju olika, i personlighet och så.
Men nu har jag bestämt för att köpa till en kanin och de ska bli innekanin :)
Nu vill jag veta Vilken ras? ni föredrar inomhus? :)

[Bolten]
0

någon mindre som hermelin tkr ja passar:P

kaningodis
0

Det beror på ska du ha en kanin i bur eller frigående?

Ska du ha den i bur så är det väl lämpligast att ha en mindre ras.

Ska du ha den frigående så kan du nog ha Vilken ras? som helst.

Kastanjegårdens Kaniner

rosahumla
0

Jag har löwenkaniner just nu, och en av dem är inne. Men Saga - som är inne - har så hett temperament och de klarar jag inte :S

Hon lever om på nätterna o så. Finns de någon lugnare ras tro? :o

emms
0

#3 Så var mina också innan. Jag har ute dem mycket på dagen så att dem är trötta när det är natt. Sen vänjer man sig också. Jag vaknar aldrig längre, fast mamma gör det en våning ner ;D. Om dem fortfarande bökar så kan man ju ta ut dem någon timme innan man går och lägger sig.

Har 2 kaniner i mitt rum nu. En dvv fuchs och en teddyvädur. :) Funkar jättebra tycker jag. Dem kissar bara i sina burar om dem är ute och skuttar på golvet.

När jag flyttar nästa år så ska dem få flytta ut eftersom jag tror att muffin skulle trivas bättre med det. Och då ska jag ha antingen en frasse eller en hermelin frigående i mitt rum. :)

Emma

lennartsdotter
0

#3 - Det kanske beror på brist på Motion? Hur ofta får hon komma ut i koppel och röra på sej?

Jag har hört att kaniner som gräver och leverom på nätterna ofta är uttråkade eller har brist på Motion. Du kanske har en kanin som behöver extra mycket stimulans/motion?

Tillbaka till frågan; Jo en liten ras skulle nog passa bäst: Hermelin, dvärg vädur, En teddy kanske? Lycka till med dina kaniner!

kaninjosse
0

Dvärgväduren är lugnare av sig

[Bolten]
0

Du ska nog ha en hanne som inte bygger bo och sånt:P

DodeN
0

Jag har haft dvärgvädurshanar när jag var mindre och de bodde i samma rum som mig och de var lugna. Nu har vi 2 honor som är mycket livligare, trots att de får mer Motion än de jag hade som liten.

Den hermelin jag hade var väldigt vild, kanske bara råkade bli så jag vet inte.

malinroth
0

Jag har en liten hermelinhane och han var frigående i mitt rum tills jag träffade min kille som är allergisk. Kunde inte ha han lös längre då han sov i sängen och så vilket såklart inte är så bra när en allergiker sover där. Hursomhelst så gick det helt otroligt bra att ha honom så, han hade ingen bur utan hade höboll med hö och en liten toalett i ett hörn där han gjorde sina behov och så.  Storleken på en hermelin är ju en klar fördel, speciellt om man ska ha den i bur. Det är ju alltid bra att ha så stor bur man har möjlighet att ha men en 150s bur är ju större för en hermelin är för en större kanin ;) Sen är det ganska stor skillnad på mängden avföring vilket jag faktist är bra när man har kaninen inomhus då det är lättare att undvika lukt.

Gillade inte hermeliner förut men av någon anledning köpte jag min lilla Knut ändå och nu är jag otroligt fäst vid rasen :) Utifrån mina erfarenheter av rasen måste jag nog säga att jag tror att en hane är ett säkrare kort då det gäller temperament. Verkar tyvärr inte vara helt ovanligt att framförallt honor är lite instabila i temperamentet. Behöver inte vara så i det stora hela och självklart finns det alldeles säkert många många snälla honor men det är vad jag fått erfara som sagt :) Tycker en hermelin skulle kunna vara ett bra alternativ om du själv gillar rasen men en bra idé är att vara noga med att ta reda på hur föräldrarnas temperament är då rasen har ett litet dåligt rykte om att vara nervösa och det finns ju tyvärr de som avlar på direkt aggresiva kaniner för att de ser bra ut enligt rasstandarden. (finns ju såklart inom ala raser och är bra att tänka på oavsett Vilken ras? man väljer såklart :) ) En snäll hermelin=underbar kanin!! ;)

Haztparken
0

Jag har ett lejon som bor inne och en blandras mellan fransk vädur och okänd (vet ej pappan).

Fast vi har dom i källaren men hade min franska vädurskorsning på mitt rum när han kastrerats någon vecka och tycker att det gick bra så det kan nog kvitta fast vissa kaniner är ju allmänt lugnare än andra fast sen beror det ju på personlighet.

rosahumla
0

Hermelin låter så mysig! :)
Jao , min lilla Saga får både sitta i hagen och springa i koppel några timmar om dagen, dock mest i hagen.

Myrans-kaniner
0

Jag känner några som har en hel del Hermeliner inne och dom klarar det utan problem, kaninerna alltså. :) Men dvärgvädur är ju också en ras som jag själv en gång haft inne, som också gick utan problem! :)

rosahumla
0

Om jag frågar vad som är bäst mellan hane och hona?
För min kompis sa att hanar skvätter runt i buren och luktar :S

Och samtidigt boar honor?

Haztparken
0

Hanar kan skvätta ibland.

Min hane som jag har nu skvätte om han lukta att min hona var i närheten eller att vi lekte för häftigt så han blev upphetsad.

Men efter att vi kastrerat han så sluta han med det.

Min allra första kanin var en hane han skvätte inte alls och betedde sig inte alls hanigt med hakgnidning m.m Det är olika för olika kaniner + om man har t.ex. honor i närheten.

Honor kan bli ganska retliga och revirskyddande när dom blir brunstig, bygger bon och donar. Men vissa tar det lugnt och blir inte like skyddande som andra. Det är lite hur bra relation du och din kanin har men ibland kvittar det.

rosahumla
0

Haha okej, det lutar nu åt hane :P :)

Myrans-kaniner
0

Ja hanar brukar skvätta, men dom börjar oftast inte med det, endast om dom fått träffa en eller flera honor. Så var det iaf med min Totte, han skvätta ALDRIG, och sedan efter vi parade honom första gången, DÅ började han skvätta.

Och honor behöver inte boa. Det gör dom då dom är skendräktiga efter en PARNING skett och det inte "tog sig". Jag har aldrig vart med om att en hona som inte har fått ungar tidigare som har boat utan anledning. Men det finns säkert sådana som gör det, vad vet jag.. :)

rosahumla
0

haha jao, kaniner kan vara lite knepiga ibland ;)

[Bolten]
0

#16 mina honor har aldrig blivit parade men bygger bo hella tiden. Så de beöhver nt blivit parade

malinroth
0

Hane skulle jag rekommendera men det är ju en smaksak :)
Hanar kan bli skvättiga men det går oftast att avhjälpa med kastration i såfall. Sen är det inte alls ovanligt att honor skvätter heller vilket då är lite svårare att råda bot på. Min hane skvätter aldrig, inte ens när det var en annan hane skvättade på honom för någon vecka sedan. Kan tillägga att han är drygt ett år, könsmogen, parad och har alltid bott bland honor :) Honor kan vara knepiga när de brunstar och en av mina honor ja hade blev ständigt och jämt skendräktig? det första året. När det gäller kaniner tycker jag hanar är lite mer behagliga men det beror nog helt på vad man har för erfarnheter!

[vildablid]
0

Jag har en löwenkanin på frigång inne. Hon är ett år och riktigt lugn. Jag skulle rekomendera en dvärgras eller mellanstor kanin, men kan tänka mig att det kan variera väldigt mellan individerna på hur bra det funkar.

Kanske köpa en kanin som är runt året så "man vet vad man får"? :)

Animalfriend
0

Har inte hunnit läsa igenom så noga vad föregående skrivit, men en med inte så lång päls tror jag är bra att tänka på. Har talat med flera tidigare, som ångrat att de valde en kanin som fällde så mycket. :)

emms
0

#21 Jo långhåriga är jobbiga att ha inne! :)

Har ju en dvv fuchs och en teddyvädur. Teddyn har inte fällt än men när muffin gör det så är det jobbigt ^^ Fastnar hår överallt! Jobbigast med mattorna och mörka kläder. :P Man får använda hårklisterrulle ^^ hela tiden :P. Skulle rekomendera en normalhårig. :)

Emma

rosahumla
0

Jao, min syster har en långhårig kanin som det fastnar spån i pälsen på och när hon lossar så fastnar håret hela tiden :P

Det har jag tänkt på redan, jag gillar mer korthåriga kaniner än långhåriga :)
Tack för all hjälp! ;)

palsternackan
0

jag har själv dvärgvädur, ich det är jättebra tycker jag ^^ liten och smidai- söt som attan och ofta kelsugen och pussmaskin XP

rosahumla
0

Jag har läst lite om kaniner nu, och har fastnat för vitblåögd dvärgvädur! De ser så himla söta ut och som ni beskriver, keliga :)
ÅÅÅH, vill ha en x)