Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1285 ggr
Clariiz
0

Färg?

Jag är väldigt förvirrad över en av mina små flickor..
Jag var fast i att hon var viltgul men det är hon då inte märkte jag för någon vecka sedan :P

De andra bebbarna är v/s japan, g/s japan och viltgul.

Mamman är g/s japan och pappan viltgul brokad, vilket leder till nästa förvirrning..
Kk+kk= 50% Kk & 50% kk
Ingen av ungarna är varken brokad eller mantlad..

Lägger upp lite bilder på henne (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Sashhi
0

Ser ut som en rödförstärkt madagaskar med dålig slöja. :)

Not your mom, not your milk.

Clariiz
0

#3; Det är hon då inte (:
Finns inget sådant i släkten. Bilderna ljuger lite också, dom gör henne mörkare och "brungulare" :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

monica551
0

Attans så söt hon är!!!

Man skulle vilja se hennes undersida för att lättare kunna avgöra hennes färg.

Elina.
0

Ser ut som madagaskar alternativt kanel. Som ovanstående sa; ta en bild underifrån.

Tarkie
0

Jag ser en slöja jättetydligt på första bilden.

Vittervinge
0

Hon är madagascar, klart kaninen kan bli det trots att det inte finns i släkten!

Genetiken är alltid en slump, man säger att de brukar bli 50 % brokad  i en sådan kombination men det är helt enkelt slumpen.

Pappan är viltgul och ger alltså gulanlaget, honan är svart/gul japantecknad och troligtvis enfärgad japan, alltså att hon bär på enfärgsanlaget. För visst har honan en enfärgad förälder och inte vilt?

Svart + gult = Madagascar
Blå + gult = Isabella

Jag fick i min första kull en madagascar, föräldrarna var Svart och Isabella, mamman som var svart hade bara viltgrått bakom sig och pappan bar isabella.

Och varför blev det ingen isabella i kombinatioen men madagascar? för att det ska bli det måste båda föräldrarna bära blått. Svart är däremot mer rescensivt och behöver bara från en sida.

Svart (mammans färg) + Isabella (gul, pappans färg) = Madagascar.

Och så kollar vi på din kull:

Gul svart japantecknad (enfärgad, har svart!) + Viltgul = Madagascar

Det är fullt normalt att syskonen blev japantecknade, de kan säkert vara Vilt japan. Att det blev Zobel japan ( Vit/svart) tyder på att båda föräldrarna har zobel alternativ Vit Rö anlag. Viltgul är också en självklar färg.

Så hoppas du fattar vad jag svamlar om =) Annars fråga på!

Vittervinge
0

Och juste färgen kan bli tydligare med tiden, här är en bild på min "Troy" som jag skrev om där uppe, när han var liten.

user posted image

Troy fullvuxen, utställd på 95p i A klass med bedömnngen bra färg!

Clariiz
0

#6; Kanel är hon inte.

#8; Då kanske hon är en liten madagaskar :)
Det inte en färg jag satsat på, så jag har heller aldrig brytt mig om att lära mig något om den. :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Vittervinge
0

Man är sig nya saker var dag!Cool

jossan84
0

Set ut som kanel, men om bilden ger en missvisande färg är det svårt att säga. Vilken färg? har örontopparna? Bruna eller grå? Hon är inte viltfärgad i alla fall.

Linnet
0

Nog är hon madagaskar, jag fick också en unge förra året som jag först trodde var viltgul, men dedan visade sig vara madagaskar. Hon har också en väldigt fin gulröd färg inte alls som madagaskar brukar vara.

Vad beträffar mantelteckning så är det säkert slumpen som gjort att det inte blev några manteltecknade ungar.

Clariiz
0

#12; Somsagt är hon inte kanel.

#13; Ja, hon är hur fin som helst :) Personligen tycker jag madagaskar är det fulaste färgen, men hon är riktigt snygg ;D

Ska fota dem lite mer idag, så då kan jag ta en bild underifrån.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

jossan84
0

#12 Varför är hon inte kanel då? Vilken färg? har örontopparna?

jossan84
0
Clariiz
0

#15; Ingen av föräldrarna är eller bär på det så långt man ser på stamtavlorna. Dock vet jag att minst en av dem bär på det.
Och visst krävs det två anlag för att få havana och kanel?
Hon är mycket mörkare och gulare en kaninen på bilden i #16 och hon har inte heller de där viltmarkeringarna.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

jossan84
0

#17 Det krävs att båda föräldrarna bär havannaanlag, kanel = havanna + gult, och gula är ju föräldrana. De kan mycket väl bära havannaanlag även om det inte finns med i stammen, dolda anlag kan bäras med i all oändlighet, teoretisk sett.

Vilka viltmarkeringar menar du? Kanel är ingen viltfärg och kaninen på bilden är inte viltfärgad.