Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 466 ggr
ladysurprise
0

Varför gör hon så?

Jag har en hona som har ungar.. Hon bor i en bur på ben.. Hon hade först lagt ungarna ine i bo huset. Men nu när jag komm hem låg 3 ungar uteanför huvset och 1 kvar i boet.. Men jag hittade inte den 5…. Men till slut gjorde jag de under alt spån.. Ungarna är födda den 19.. Har ni några förslag på arför hon kan ha flyttat på dom.. Borde jag göra nåt?

Någon som har vart med om något sånt här?

Kristall
0

Kanske de råkade följa med ut ur huset när hon hade diat dem färdigt?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

ladysurprise
0

Kanske.. Men hur kommer de sig att 1 av dom låg utan för boet i andra änden av huvset under allt spå? kan den tagit sig ditt själv?

Borde jag flytta tilbaka ungarna till boet? dom har ju inget skyd där dom ligger nu.

ladysurprise
0

putt

palsternackan
0

jag tror att du kanske behöver flytta tillbaks dem, där det är varmt och tryggt i boet.. jag har ingen aning om när kaniner börjar röra sej själva… ska försöka kolla upp med kaninjosse^^

kaninjosse
0

Det finns olika orsaker, en är att de har hängt kvar på spenarna med mamman ut.

Eller så har hon dragit ut dem själv för att de är svaga, hon vill ge dem en snabb död istället för en plågsam. Du kan lyfta in dom igen men det är inte helt säkert att de  överlever.

Har du en bit upp från golvet till öppningen (lådan) så de inte kan krypa ut? Om du inte har det så är det mkt möjligt att de råkat hängt med mamman.

ladysurprise
0

#5 har ingen låda till dom.. Jag kom bar ut en dag så låg de 5 ungar där.. Har inte vågar flytta något till någon låda

Men ungen jag hittade under allt spån utan för boet då?.. Kan mamman gräft ner den där? eller kan den tagit sig dit själv?.. DEn låg under ca 1dm tjockt spåln lager som mamman skvätt in i bo huset när ungarna föddes..

kaninjosse
0

bohuset= låda

Den kan ha letat ner sig där själv för att få värme, det är viktigt att de liggertätt med varandra och pälsen mamman ryckt bort ligger över dom, om du inte ser till att de läggs ordentligt kanske de inte överlever, ger hon ungarna di? det kan du kolla upp om det har orkat fast lite mjölk runtom spenarna.