Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 1018 ggr
Moses2
0

Svårt med sele

Jag håller på varenda dag och testar selen. Men det är så svårt! När han springer/ruschar runt så hinner jag inte alltid med i svängarna och då hoppar han högt av att kopplet sträcks. Jag blir så rädd att han ska bryta ryggen eller benen.

Är det fel på kaninen? Varför springer han så?

Ibland kommer frambenet in i halsselen och när jag försöker att ta ur benet så känner jag skelettet vid halsen och benet. Är det normalt?

Han är en liten lejonhuvad som är 13 veckor nu. Är han inte snart fullstor?

Hur mycket ska de väga?

Men varför springer han hela tiden?

Om han springer fritt utan sele så kan han vara lite lugnare och äta gräs, men rätt som det är springer han och hoppar högt i luften av glädje (tror jag)

Ska skaffa Hage, men kompostgallret var slut på ÖB.

Men kan det vara fel på honom?

Selen kommer från Djurmagazinet och är för kaniner. Lite hårda käppen bara, är rädd att slita i pälsen på honom.

Behöver svar.

moa88
0

kan vara så att han inte hunnit vänja sig vid selen än. låt honom enbart ha selen ett tag så han vänjer sig, sedan kan du vänja honom med kopplet på. så gjorde jag med min kanin och det funkade bra

Trocaderos
0

Du borde testa att köpa en bogsele, den far inte alls åt om halsen om han drar så den kan inte styrpa honom på något sätt.

www.tsk_kaniner.3w.se Där finns bogselar

//Frida

Moses2
0

Selen drar nog inte år om halsen egentligen, det är han som sprattlar så benet åker fram. Selen sitter runt magen och halsen och kopplet sitter i en liten ring runt magselen.

Bra ide att pröva att ha bara selen. Ska kolla bogselen.

rosahumla
0

testa sätt honom i hagen med selen på , och sedan efter när han vant sig gå i kopplet i hagen. Så vänjde jag mina kaniner innan de fick gå " fritt " utanför hagen i koppel :)

Myrans-kaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som de andra säger, så är han ju ännu inte van vid att ha sele. Och det tar tid att vänja honom vid det. Snart lär han sig. :)
Att han springer som han gär är helt normalt, kaniner älskar att få känna sig fria! :) Och du behöver inte oroa dig för att han ska bryta något. :)

Det med att frambene kommer in under selen betyder att selen inte sitter åt tillräckligt. För att kontrollera att selen sitter bra så ska du kunna ta under 1 finer under selen när han har på sig den. :) (Hoppas du förstår.) :)

Om han bara är 13 veckor, så tycker jag du ska vänta med seleträning tills han iaf blivit 5-6 månder. Då har skellettet i stortsett utvecklats helt. Men för vissa kaniner så kan det dröja enda upp tills dom är 1 år, innan dom är helt fullvuxna! Alla kaniner är olika, och det är bara att vänta och se hur din kanin är. :)

En lejonhuvad ska väga ungefär lika mkt som en dvärgvädur, eller till och med lite mindre, ungefär 1,5kg är dem när dom är fullvuxna. :)

Att din kanin sprinber är helt normalt, det ligger i deras natur at springa och hoppa. OM han hukar sig och lägger sig tätt intill marken när han stannar så är det däremot att han är rädd.

Ja, att han hoppas i luften och springer, det gör han av glädje helt enkelt! Det har du uppfattat helt rätt! :)

Nej! Det är absolut INTE fel på honom! Det kan jag lova, jag har själv 13 kaniner, (är uppfödare) och alla mina beter sig precis som honom, springer mkt, skuttar och är hur pigga som helst!

Lycka till med din lilla kanin! :D

Hälsningar Liza Sannestål - Myrans Kaningård
www.myranskaniner.webs.com/

Tisdus
0

Bogselar är inte att rekommendera för så unga kaniner! Bogselarna är nämligen väldigt lätta att ta sig ur om det är fel storlek.

Det där med selträning låter som att du har gått lite fort fram. Jag började faktiskt selträna min kanin redan vid 9 veckor, med en mjuk sele och då hade jag inget koppel på. Låt kaninen bara ha själva selen på sig och skutta inne i ett rum med bra yta så att kaninen inte kan halka runt. Ev kan du spänna åt vid halsen lite till (du ska kunna få in två fingrar) så att du minskar risken att benet hamnar där (dock har jag vart med om det själv, de har ju så små ben!) :)

Lycka till! :)

Kaninisen
0

Jag tror inte det finns någon ålder där man säger "ok nu är det ok att testa sele" båda mina kaniner jag har haft har klarat av sele redan första veckan, men jag tror det är att jämföra lite med en valp här, din kanin känner sig nog ovan med något runt hals och mage, det kan ju kännas obehagligt till en början.