Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1613 ggr
Haztparken
0

Löwen Hår

Hmm, har funderat på en sak. Jag har en lejonhuvad hona som har då lite fluff här å där å en del som hänger vid öronen. Om man klipper typ t.ex. halva vid öronen växer det ut då igen?

För om det inte blir jättebra så vill jag inte att hon ska ha det så för alltid jag bara tycker att håret där är lite för långt för ibland så fastnar det i ögonen på henne å de tycker jag verkar ganska obekvämt

KaninEmma
0

När min kanin Rosa(lejonhuvad) var liten så hade hon alltid långa hår hängades i ögonen så klippte vi då av en liten bit av det men det har aldrig vuxit ut igen.

// Emma :D

Haztparken
0

Naw, tråkigt (om ni nu tkr det).

Om man kanske bara klipper upp de lite så att det ser normalt ut och inte helt rakt omd e nu inte växer ut igen så kanske hon kan slippa att få de  i ögonen + att det ser ut som om hon var född sån

PrinzeZz
0

men kaninerna fäller ju, har ingen erfarenhet av lejonhuvade men visst fäller dom även manen? och då lär det ju växa ut igen.

känner mej lite bortkommen

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Toaden
0

Mina kaniner fäller alltid sin man när dom fyller 1 år. Den ser gles ut, men den brukar bli tjockare nästa år. Sen fäller dom och den växer ut i perioder.

Jag brukar alltid klippa man och lugg för att hålla formen och så att den inte växer ner i ansiktet, och den har alltid växt ut igen. Förr eller senare.

Men det beror ju på individen, alla kaniner får inte tillbaka manen efter ett år.

Klipp bort håret om det är ivägen. Jag klipper ner min lejon-teddyvädur hur mycket som helst för att det tovar sig när han skitar ner sig och han får värmeslag i pälsen och han ser ingenting. Hans päls växer som ogräs.

(värt att tillägga kan vara att jag inte är någon mästerklippare så han ser inte riktigt klok ut, men han är nöjd iallafall Oskyldig)

Linnet
0

Tyvärr så tappar dom flesta lejonhuvade kaniner en del eller all man och det är inte säkert att det växer tillbaka. Det brukar i alla fall aldrig bli så mycket som när dom är unga.

Haztparken
0

Okej men är lixom rädd att den inte växer ut igen. Själva håret vid öronen (problemhåret) det är inte så tjockt men bara långt. När hon är brunstig så tar hon hår ifrån sin "kjol".

#4 Du har ju lejon-teddyvädur, är inte dom typ fluffigare på ett annat sätt? Har inte dom annan hårtyp fast ändå lik vanlig lejonhuvad?

[Wera]
0

Om man klipper manen växer det ut, det är ju som när vi t.ex. rakar benen, då växer det ut? Elr när vi klipper håret då växer det ut (fast manen slutar växa sen efter en viss längd)

Haztparken
0

Men #1 skrev att hennes man inte växt ut?

Och om den nu växer ut, hur snabbt? Och vilket är bästa sättet att klippa på?

Otario
0

Sätt upp "problemhåret" i en rosett då annars? :) Så som man gör med teddysarna ;) det om du är rädd för att det inte ska växa tillbaka..

/ Emma

Haztparken
0

Vill de men var hittar man sånna rosetter?

KaninEmma
0

#10 Det finns några här inne som säljer :)

Otario
0

#10 Finns massor som säljer på internet! Sök här på kanin.ifokus så hittar du några :) Annars kan man köpa rosetter till hästar för en billig peng på någon ridsportsbutik ;) Funkar lika bra!

/ Emma

Haztparken
0

Okej tack ska kolla runt lite ;D

[Wera]
0

#10 AnnaForsgren här på iFokus köper jag från :)
Det brukar ta 1-2 månader för pälsen att växa ut.
Annars somsagt kan man sätta upp den i rosett, men endel kaniner får jämt av sig den.

#1 Är du verkligen säker på att det inte vuxit ut? låter väldigt konstigt. Under tiden "pälsen skulle växa ut" (det du klippt) kanske det var så att hon fällde bort "bebismanen" (de brukar ju oftast ha mkt mer man som små) och få vuxenmanen som är betydligt mindre.

KaninEmma
0

#14 Ja,den har fällts bort. Men antagligen har hon tappat "bebismanen" precis som du sa. Hon har även tappat en hel del "kjol".

Haztparken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej ska mejla henne å¨kolla tack allihop va gullig hon ska bli :D

Bild på henne

pigelina
0

jag köper rosetter från Ida-M här:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Haztparken
0

Okej ska kolla in henne också ^^

Toaden
0

#6 Nej, det är samma hårtyp, bara lite fluffigare :)

kaninjosse
0

Jag vet en som rakade av det långa håret på en teddy så den blev korthårig och ful o det växte ut.

Brownie
0

Naw vad sött med rosett! :D

Haztparken: Kolla mejl!

Jordgubbsylt
0

Om det kommer i ögonen kan du använda rosett, finns till exempel att köpa på www.freewebs.com/rosettgalen :)

kaninjosse
0

jag har köpt mina rosetter från www.freewebs.com/kaninrosetter (lite dålig uppdatering men släng iväg ett mail så svarar de säkert)

Haztparken
0

Okej tack allihopa kollar in alla hemsidor :D