Mini bur mått? Vad tycker du?
Alla verkar ha såna olika storlekar på sina burar så tänkte vi kunde ta en fråga om det:
Vilka mått har din bur?
Och vilket mått tycker ni är mini måttet för dom olika vikterna?
_Lagen: _
3 kg = 0,5 m2 3 - 5 kg = 0,7 m2 5 kg = 0,9 m2

1.1m2 har jag, och jag har 3-5kg kaniner ;)
Till min kanin på under 3kg har jag ca 1.90 elr liknande..
Tycker att måtten är ju helt okej, men skulle defenitivt föredra större..
/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Min kanin bor inte på heltid i en bur. Har en som är 0,5m2 (han är under 3kg kanin) men han behöver inte använda den. Han bor lös i hela stallet istället.
Att ha honom instängd i den buren en hel dag skulle jag aldrig klara. Jag skulle känna mej elak. Nä, antingen ut i koppel eller uteburen. Han måste ju få komma ut varje dag.
Jag tycker lag-måtten är väl helt okej. Men bara om kaninen får komma ut varje dag i flera timmar. Då kan det vara okej. Får den inte komma ut får man lov att fixa en större bur.
Ja, det var min åsikt det! Det ska bli intressant att höra vad andra tycker!

Tycker måtten är helt okej, men givetvis är det ännu bättre med större burar.
the vanity, it becomes insanity
Mina har burar på 0.9kvm, resp 1.26kvm.
Båda väger under 3kg (2kg).
Tycker måtten är OK, även om jag föredrar större.
Dock gillar jag inte riktigt måtten för jättekaninerna.
Tycker 0.9kvm känns lite litet för en kanin på ex 7-8kg..
mina burar är lite olika men har en som e 0,6 m2 en som e 0,7m2 och en som e 2,0m2
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag tycker minimåtten är väl små. En av mina bor i det minsta tillåtna, o jag tycker verkligen inte om det, men det är tillfälligt :) De andra bor i 150-burar (dvärgraser).
Endast kaniner under 3kg i burarna.
Mina uteburar, varje fack: längdxbreddxhöjd
105x53x60cm (2 fack)
130x70/75x50cm
120x60x70cm
100x55x50cm
Innebur som ej används, mer som akutbur/extra bur:
98x49x45cm
Jag tycker det är ganska OK minimum mått enligt lagen, men tycker att de bästa måttet för kanin under 3kg skulle vara 120x60x55cm - synd att inte jag har det, skulle vilja ha det…
Sen håller jag med #3 - om kaninen skulle ha en bur på minimum mått måste den få komma ut i en Hage några timmar om dygnet i en stor Hage - det får som tur är mina
Kan hålla med NinniH också om jättarnas minimum mått, är inte så insatt i jättar och deras storlek osv… men det verkar något litet. Framför allt om de ska ha kull eftersom de har så stora kullar oftast.
Vet en uppfödare som har frassar och de lever ju i burar som verkar vara anpassade för kaniner under 3 kg och för de strax över 3 kg. De kan ju inte ens skutta i burarna nästan och ibland har hon stora kullar i dom. Och hon äger inte en endaste rasthage.
Min kanin har vanligtvis 2x0.72m2 (2st 120s burar på höjden), men nu under sommarn har han bra ena då den andra är utlånad. Han väger iaf lite drygt 1kg (hermelin).
Tycker det är lite svårt att säga om minimåtten enl lagen är ok eller inte. Tycker det är stor skillnad på att ha en liten hermelin på 1kg eller en 3kilos kanin i en 100x50 bur tex! Sen det här med höjden är ju också så olika beroende på vad det är för kanin man har. En kanin med ståöron behöver ju mycket mer utrymme på höjden än en hermelin eller en vädur, tycker jag. Hade två till kaniner förut som vägde någorlunda lika och de båda har bott i mina burar som är knappt 60cm på höjden och för kaninen med hängande öron hade det räckt gott och väl med 50 medan 60 kändes lite för lite för hon med långa ståöron.
Men ja. jag tycker nog ändå att lagen är lite snåla när det gäller utrymme framförallt när det gäller yta. De mår bra av att ha möjlighet att röra på sig och även om säkert de flest här inne tar ut sina kaniner ofta så är det ju tyvärr inte alls ovanligt med kaniner som får sitta i sina burar dygnet runt.
Det bästa hade förstås vart om alla kunde använda sitt förnuft och ha burar i storlek som passar en speciell individ ( storlek, öronstorlek och ställning, tid i rasthage osv.) För mig är inte lagen det viktiga utan lagens syfte, att djuren sa må bra! Jag skulle tex hellre ha en bur som var 150x50x48 än en bur på 100x50x50, då jag vet att min kanin inte skulle må dåligt av två cm mindre på höjden men må bättre av mer yta att springa på. Men nu slipper jag ju välja :D och jag ä nöjd med den bur jag har men det vara bara ett litet exempel ;) haha vilket tjorvigt inlägg, men men läs eller inte ni väljer!
#8 Håller med dig Malin 
Man får ju ta sitt förnuft, t.ex. en holländare som väger strax under 3 kg skulle ju inte passa en bur på 100x50x50cm den skulle ju behöva mer utrymme, elr en blandras som väger nästan 3kg. En hermelin eller dvärgvädur skulle ju passa bättre i en 100x50x50 bur.
Jag tycker de svenska måtten är helt okej, dock har nog en stor bj det trångt i en bur på 0,9kvm.
I finland får man ha kaniner under 1,8kg i burar som är 0,25kvm(!).