Fasttorkat bajs
Hejsan:) När min kanin mysan bajsar löst,då fastnar det i baken. Det blir som en stor klump som jag tror kan vara jobbigt för henne. Jag brukar lösa upp bajset med vatten. Men problemet är att det kommer tillbaka efter några månader igen. Jag brukar ge henne sallad ( gräs på sommaren) vanlig pellets och Vatten. Kanske någon godis då och då.
Vet någon vad problemet kan vara? Snabbt svar. Tack:)
Sallad bör du nog hålla upp med ett tag, då kaniner blir väldigt lösa i magen av detta! :)

Salladen är problemet :P Bort med den så blir det snart bra ska du se. Förutsatt att hon såklart får massa hö att äta :)
Sallad ska man som sagt vara sparsam med, då det innehåller mycket vatten som kan göra kaninen lös i magen.
Allt nytt kan göra kaninen dålig i magen om man inte vänjer den tillräckligt sakta.
När kaninen får löst bajs, har du gett något speciellt då?
För att få bukt på problemet bör du helt enkelt minska ner ordentligt på det du ger, eller sluta med det helt.
Samt låta kaninen få enbart hö och vatten tills kulorna är runda och fina igen.

Tack för tipsen:)
#3 Vad menar du med allt? :S
#5 Allt som kaninen inte ätit förut ska man vara sparsam med i början. Gissar att det är det hon menar med allt. :)
Ta bort salladen. Ger inte mina sallad alls knapt.

#6 Jo såklart att jag ger hö:) Glömde bara att skriva det:) Men tack ändå:)
#7: Är precis så jag menar. =)

Ge kaninen hö…
Min kanin hade löst bajs så jag gav den bara hö.
Det funkade på min kanin.
Min systers kanin har nämligen löst bajs hela tiden, det är väldigt jobbigt. Och ändå ger vi inge sallad, bara en morotsbit massor av hö och pellets blanding. Skulle vara otroligt tacksam för svar om vad jag ska göra. Har tagit bort morot åt henne nu. Men jag vet inte om det kommer att hjälpa.
#11 Prövat att ta bort pelletsen, låta kaninen bara äta hö och vatten i ett par dagar?

#11; Om det är en sån där pelletsblandning från mataffären eller djuraffären kan den nog vara den som gör att kaninen blir lös i magen. Låt henne få bara hö och vatten i några dagar.

#11 okej:) Tack så mkt

#11 Prova med Carrier pellets. Det är ett bra pellets tycker jag och det enda som fått Castrobi att bajsa runda fins kulor. Kanske hjälpte för just honom, jag vet inte. Men prova och köp en liten påse i början, fungerar det så fortsätt.
Ge i måttlig mängd, kan också vara mängen pellets som gör det. Anvisning på mängd brukar alltid finnas på baksidan av pellets påsen. Prova med mindre om det inte hjälper eller ta bort pelletsen helt!
#15 Har också använt Carrier, det är toppenbra, men toppendyrt, om man har flera niner. :)

#16 Okej =). Ja de är ju lite dyrt =P. har själv 11 kaniner i dagsläget ^^,

Haha:) Okej:) Tack så mycket

Jag brukar ge en liten kopp med pellets. Jag kan ju pröva att minska det först. Sen (om inte det funkar) kan jag pröva med Carrier^^
#12 Fastan på pellets fungerade inte. Jag ska nog testa det här med Carrier. Men jag är väldigt otroligt trött på att ta bort bajs varje dag. Jag skulle vilja ha några mer förslag om detta inte går :/
Kan låta äkligt, men du har ingen bild på avföringen, eller när det är fasttorkat?
#21 Alltså, jag kan beskriva hur det ser ut istället. Alltså det är som en blandning utav "kulor" och löst bajs. Det mesta brukat doch lossna.
#22 Vilken färg? har din kanin?

#22 det låter precis som blindtarmsavföringen, som de kan strunta i att äta upp (fast de gör det annars) t.ex på grund av att näringsbehovet är fyllt redan av hö, pellets, grönsaker och dyl. det brukar ta ett tag innan de börjar äta upp det igen, om det är mycket avföring.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#24 Finns det något jag kan göra åt saken?

#25 Tror det kan bero på att kaninen inte tål antingen pelletsen eller mängden pellets. Har samma problem själv med min teddyvädur- det enda han kan äta för att inte få jättemycket blindtarmsavföring som kladdar överallt är att ge honom ca 2-3 msk Royal rabbit per dag. Hö stabiliserar matsmältningssystemet, och det är viktigt med ett hö som har långa fibrer och bra näringsvärde.
Så, se över höet är mitt tips?, och minska pelletsen/prova dig fram om du kan ge ett mer musli-liknande tillskott istället som t.ex royal rabbit. Men det är svårt det där, och drygt när det blir så kladdigt både i bur och på kaninen och på en själv och hålla på att tvätta mycket..:/
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
Jag har haft detta bekymmer från och till, de sätter sig i blindtarmsbajset, som luktar pyton som diarre. Sedan fastnar det och torkar i baken.Viktigt att ta bort löst bajs så fort det går.
Viktigt att inte ge denna pelletsblandning typ ica eller Konsum affärer eller Granngården för mina tål inte den alls. Det ska vara ren pellets. Jag har en dyr variant som finns på Djurmagasinet som heter Pretty Pets och det är det ända de äter.
Sedan köper jag ängshö av en bonde som har får mm. Där är de en massa goda örter som kaniner gillar. Har inte hittat bra hö någon annanstans. Var till zoo , men det var bara skit hö det med. Granngårdens är så manipulerat så det känns ju inte ens som hö.
Tvätta baken är ju viktigt nu när värmen kommer och flugorna kan lägga ägg i baken på kaninerna och det kan bli sjukdomar. Kommer inte ihåg vad det hette nu.
Kram Jile

#4 bra att du tar bort det från pälsen som sagt anrs kan det bli väldigt klibbigt och äckligt. Obehagligt för kaninen också. Lite löst bajs då och då kan vara fullt normalt ;)

Är det blindtarmsavföring som min kanin har också?
#27 jag har en blandning, men har börjat ge dom ett märke som heter zooman. Tror du att detta funkar?

#29 Svårt att säga,beror på hur det ser ut :)
har det gått bra? :)

#31 Men hur ser det ut om det är blindtarmsavföring då?:D
Det verkar som ett par av de som kommenterat sällan ger sina niner hö?
Kom ihåg att kaniner alltid måste ha hö och vatten. Det är det viktigaste, så göm inte höet!
#30 Hej , jag vet inte vad det är för foder, är det något från Ica affären så tycker jag inte att de är bra, mina blir lösa i magen. Det ska vara mkt fibrer i fodret/pelletsen du ger helst runt 16%.
#33 Blindtarmsbajs ser ut som småkottar som sitter ihop som ett litet paket luktar hemskt och är kletigt. De äter ju detta för det är mkt näring i det.
Bäst om de är lösa i magen är att låta bli all pellets och bara ge hö och vatten tills det lugnat ner sig och blivit normal avföring igen. De klarar sig bra på det.
Kram Jile

#33 Ja,#35 svarade på din fråga ;)

#35 kan man ge gräs också?:D
#37: Nej, du ska inte ge gräs om din kanin fortfarande är dålig i magen. Ta bort allt grönt och minska på pelletsen. Byt ut det gamla höet mot nytt 1 gång om dagen, så det doftar färskt och gott.
Allså, ge bara hö, lite eller ingen pellets, och vatten såklart ;)
Mvh Linnea
www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare!

#38 Jaa:D bra. Tack så mycket:D