Bettfel?
Lille Robbie snowflake har ett litet bettfel, tångbett, nu sitter det mera snätt, vad kan jag göra åt saken, slipa ner tänderna, gör det ont på kaninen? Hur mycket kostar det?
Tacksam för hjälp! Och behöver svar väldigt snarast;)
Du kan klippa tänderna på kaninen själv, fast man kanske borde vara erfaren :) Men det är nog inte speciellt dyrt men lägg in mycket pinnar och sånt i buren åxå :D
Hoppas att det inte är något "allvarligt bettfel" :)

#1 Ska man åka till vet. och kolla sådant?
Mvh Maia
#2 Yess (: Iallafall få det konsataterat att det är bettfel :)
Vi skulle hålla lite koll på Robbie då(kaninen med bettfelet) Och det verkar som om det blivit värre, jag har hört att man kanske måste låta kaninen somna in om den har ett bettfel…
Okej, vad ska man typ andvända för tång med mera? Bettet är så att underkäken är över framtänderna, ska prova det där med kvistar;) Kan man andvända björk?
Det bästa är att låta kaniner med bettfel somna in. Är det något fel på framtänderna så finns ju också risken att de bakre tänderna slits fel.

Jag skulle åkt till veterinären för att kolla ordentligt, även på de bakre tänderna. Om det är ett milt bettfel så brukar det gå att slipa ner det och se till att kaninen har myckett att gnaga på, även klippa då och då.
Är det allvarligt är det nog bäst att låta kaninen somna in. Men somsagt, låt någon mer erfaren titta först.
the vanity, it becomes insanity
Det är det vi ska göra, vi har bett en uppfödare komma och kolla, Framtänderna ser fina ut, undertänderna ser då lite sämre ut, han kan äta och äter allt han ser, hoppar i mammans matskål och äter upp allt, gröt älskar han även at äta på också.
#8 elin. Om du kan ta med honom till hopptävlingen i aspudden (Hur gammal är han?) Så kan Jag be Elli eller Frida L titta på honom. Båda har ahft bettfels kaniner och kan allt sånt där!
Elin. Kom ihåg att säga till alla att ett syskon fått bettfel. Så dom inte avlar på dom.
Sen skulle jag välja att ta ut Ida från Avel också. Man vet ju inte vartifrån bettfelet kommer ifrån.
#9: Han blir 6 veckor på söndag, kanske kan jag ta med honom, Turen är att bara Robbie har bettfel, kan bettfel bero på mamman?
okej, tråkigt att höra…

Jo han kan ju äta så länge inte tänderna är för långa, men det är ohållbart i längden att hålla på att klippa tänder på en kanin med bettfel, man får klippa ungefär var tredje vecka. Man använder en liten avbitare, håller fast kaninens öron, så håller den sig lugn.
Du kan aldrig veta vem av föräldrarna som bär på bettfel, så ta båda ur Avel. Jag hade en hane för många år sen som bar på bettfel. Men det visste jag inte eftersom han inte hade bettfel själv. Men så dök det upp bettfel på en av hans ungar och i samma veva såg jag veta att en av hans ungar med en annan hona som mamma också hade bettfel. Så då var det ju lätt att räkna ut att det var han som bar på anlaget och han togs ur Avel direkt.
Kan någon låsa denna tråd?
jag såg att du inte ville ha flersvar men här kommer kanske ett lite upp piggande. Min pappa hade en kanin förrut som de regelbundet fila ned tänderna på. Mådde kanon och åt bra!

Vill även jag tillägga att jag haft en kanin med bettfel. Jag klippte hans tänder varje månad i två års tid. Han mådde inte alls dåligt av det och dog senare av ålder.
Däremot ska det ju naturligtvis inte avlas på släktingar. Men det finns ingenting som hindrar att din kanin inte ska få ett långt och lyckligt liv iallafall.
jag har en liten dvärgvädurs hona på 12 veckor som ahr bett fel. Hon hade riktigt kraftigt underbett så vi lämnade tillbaka henne till uppfödaren så skulle hon ta bort henne. Men ja vet inte hur mycket ja ångerade mej så jag åkte och köpte tillbaka henne och fick med brorsan gratis då han också hade bett fel inte alls kraftigt. Han har bra bett nu efter en klippning och hon har nässtan helt bra bett!
Vi klipper våra kanintänder själv med en avbitarttång som vi fått råd av vet att använda!
Hanen bor nu på våran uppfödning och honan står som hopptävlingskanin hos mej hon är super fin!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Vad roligt att det gick så bra med era kaniner…

#17 Vad roligt att höra!
Bara man går till veterinären först så kan han visa hur man klipper tänder. Det är inte svårt att göra det själv bara man har lärt sig rätt från början.

Jag har en teddydvv som är 4 år som nyligen fått bettfel. Var först till veterinär för att klippa och även för att få tuggtänderna kollade (dom kan man knappast kolla själv, måste ha ett speciellt redskap för att se dom långt inne i munnen!) Hans övre framtänder korsade sig. Men faktum är att tänderna har rättat till sig!!! Men måste klippa fortfarande, men inte lika ofta! Så det finns hopp!! Han lider INTE av att få tänderna klippta, gör det själv o lägger en sälgpinne i munnen, för att öppna o hålla undan tungan med. Han är såå duktig! Är såå glad att jag inte tog bort honom pga detta!! :)
Vad roligt att höra att det går bra för allas kaninerXD
hehe här kommer en till, en kompis kanin har bett fel så veterinären vissade hur hon skulle klippa tänderna och nu klipper hon dom då och då och det funkar jätte bra ;D
Känner du att du har tid och ork ge honom en chans eller kolla om någon annan vill ta honom :)
På en sån liten unge kan det hända att underkäken och överkäken växt olika fort. Om du klipper en eller två gånger så får tänderna möjlighet att rätta till sig då kaninen fortfarande växer :)
Har själv haft två ungar som jag fick klippa tänderna på 1-2 ggr och sen blev det bra, förmodligen så hade huvudet inte växt i jämn takt men det kunde rätta till sig när jag klippte tänderna :)
#14: Vill du fortfarande att tråden ska låsas?
#24: Tråden kan låsas då jag fått alla svar jag behöver.