Leka på gräsmattan
Kan era kaniner vara lösa på gräsmattan när ni står och vaktar?
Min får en lyckoryck och springer runt som en vessla.
Skulle önska att han kunde sansa sig lite för det skulle vara mysigt att låta honom gå runt medan jag ser på. Då skulle han få mer Motion än att vara i betesburen.
Hur gör era kaniner?
Kan tillägga att han är 12-13 veckor.
Pigge hade jag nog kunnat ha lös, men vill inte ta risken ifl hon skulle bli skrämd, Tequila kan jag värkligen inte ha lös hon är 4 månader, Aska har jag lös ibland.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Ja mina kaniner får springa lösa medan jag står och håller koll, tittar på och fotograferar.
Milos, runt 3 månader - Han bara äter och äter, skuttar knappt.
Nalle, han har alltid fått skutta lös, nu är han 1 år, men när han var yngre skutta han lös också - Skuttar och undersöker, men håller sig till ett visst område, gärna runt omkring mig, ibland skuttar han gärna neråt mot stallet och då går jag efter och tar upp han igen och så får han skutta vidare.
Isa, 10 månader - Hon får väldigt sällan/typ aldrig skutta lös då hon är väldigt svår att fånga in, hon kan skutta omkring, äta och så, men när man väl ska ta hon rusar hon runt och iväg för hon vill inte in i buren! Så hon får bara skutta i den stora kompostgaller hagen på 20 bitar.
Sen är det så att jag aldrig använder sele, för de får vara lösa (iaf. Milos och Nalle) Men i princip alla kaniner jag haft har kunnat springa lösa på tomten under uppsikt, men det är mest Nalle som får göra det av dom kaniner jag har nu, Milos är lite för ung och ja somsagt äter han bara, haha. Isa rusar iväg, och jag får hem en ny hona om några veckor och hon kommer jag pröva ha lös och jag tror det kommer funka.

Jag kan ha min ena lös. Men min andra är som Weras kanin Isa. Svår att fånga in alltså. Fast vi har en mur runt hela vår trädgård så det är ju ändå rätt säkert, fast dom får aldrig vara lösa själva såklart. :)
Min hane brukade gå jättebra med tills han rymde till grannarna när jag tog ut honom. Visst jag kan ha honom lös men det e respektlöst/pinsamt att gå och hämta honom hos grannarna hela tiden. Mamma vill inte ha staket utmed häcken heller och han vill springa på fria ytor. Hur tränar jag honom att vara inom trädgården?
#4 Svårt, om man jämt håller koll på han när han är ute och är med han, och drar bort han från en viss gräns (bär upp han och sätter han ner på en annan plats på tomten) så kanske han lär sig? Iaf. har våra kaniner "lärt sig det" genom det, alltså jag har inte försökt träna dom men så har jag gjort, alltid dra bort dom från en viss plats där dom inte får vara.
Sen också att jag har flera kanienr vilket gör att de håller sig vid burarna/gårdarna vid de andra kaninerna, t.ex. honorna springer till hanarna och tvärt om.

Jag kan ha mina kaniner lösa i trädgården med uppsikt, men dock är min ena kanin Taggen ganska svår att få tag på men det går tillslut.
Mvh Hanna
Ja, det är ju svårast när man sa fånga honom. Vill inte jaga.
Han stannar ju upp när han äter men om jag ska ta honom så blir det fart!
I buren kan jag ta upp honom utan problem, han är väldigt gosig av sig.
Men jag får kanske vänta tills han är lite äldre.

Jag kan inte ha lös mina kaniner, när dem var mindre kunde jag det. För då satt dem bara och åt gräs. Men nu skulle dem springa iväg och det skulle vara svårt att få tag i dem. Istället har jag dem i kompostgaller :)