Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1406 ggr
Moses2
0

Kryper ur sele

Min lilla buse kryper ur selen när vi ska ut och gå. Jag vet inte hur det går till för jag tycker att selen sitter åt ganska  bra.

Men varenda gång vi pröver krånglar han sig ut.

Utan sele är han livsfarlig då skuttar han iväg som en raket, helt överlycklig.

Han gör skutt i luften och gör vändningar så att han är omöjlig att få fatt.

Är det normalt?

Om buren är öppen går han tillslut in i buren av sig själv.

Men då har jag ofta blivit väldigt nervös. Tänk om han skulle skutta iväg till grannen eller ut på gatan och bli överkörd?

Han är lejonhuvad och 3 månader.

Hur mycket större brukar de bli?

Är han för liten för sele?

Min son säger att han nog har ADHD. Eller gör alla kaniner så här?

Han går oftast bra att hålla när man väl har tagit upp honom. Vi gosa mycket också. Det är bara det där med hars spring ute som jag inte vet vad jag ska göra med.

Salladshataren
0

Han tycker det är väl kul att få skutta fritt ;)

Det kan vara många orsaker, är selen tillräckligt spänd, kanske får byta till mindre sele eller byta till bogsele. För jag antar att han drar väldigt mycket?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Maiae
0

#1 Som du sa antingen spänna lite hårdare eller mindre storlek. Om han drar så mycket att han kryper ur selen tycker jag att du ska prova bröstsele.

Mvh Maia

Moses2
0

Vad är bog sele och bröstsele? Nu har han en som man knäpper runt magen och halsen. Det är knäppspännen som sitter jättehårt.

Ja, han drar mycket.

jasminrex
0

Jag har läst att man inte ska gå ut med kaninen i sele förs den är minst 4 månader eller är jag helt ute o cyklar? :P

pigelina
0

#4 jag börjar vänja mina vid ca 3 månader och provar även lätt hoppning då så man kna börja tävla vid ca 5 månader:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Maiae
0

Här finns en artikel på Kaninhoppning iFokus om de godkännda selarna, där kan du läsa om dom. Där tror jag som jag sa att en bröstsele är bra eftersom om man har rätt storlek är det omöjligt att ta sig loss, har det på min hona eftersom hon springer såpass mycket med sin bogsele att det glider av och hon är för stor för en mindre storlek, så hon annvänder bröstsele nu och jag är hittils supernöjd!:)

Mvh Maia

Salladshataren
0

Här är en artikel på hur man gör egen bogsele, men även bild på hur dem ser ut.

Hört att bogsele är bra till kaniner som drar, och det står i den artiklen som Maiae länkade till :)

pigelina
0

Tar bort mitt;)

// Hanna

jasminrex
0

#5 Aha, då var jag visst helt ute o cyklade ;P hehe

Salladshataren
0

#8 Jo, såg det i artiklen :P Det därför jag ändrade det som du ser ;)

Maiae
0

#8 Efter att ha provat bröst sele är det en stor favorit och jag har slutat med förtroendet på bogslen, den är extremt lätt at ta sig loss ifrån eftersom sidstyckena som man drar frammåt åker bakåt på en kanin som är stark. Och då glider den långsamt bakåt ner för bakbenen, sen är den loss!;)

Mvh Maia

rosahumla
0

jag hade också för mig att det var 4 månader som gällde, men det var visst fel Tungan ute

pigelina
0

#12 4 månader för att börja tävla;) i hoppning då:)

// Hanna

ssandraa
0

Bogsele är ingt bra altenativ om man har en kanin som kan sprattla lite när man lyfter upp. Min ena är så, och då när hon sprattlar så glider dom dära sakerna på sidorna, (om ni förstår hur jag menar :p) upp,och då är hon ur selen på en gång. Har hänt ett x-antal gånger här, men hon är som tur en tjej jag brukar ha lös annars :)

Maiae
0

#14 Det kan hända mig med som jag skrev i #11, darför har jag valt att ha bröstsele istället!:)

Mvh Maia

Moses2
0

Tack för era svar. Jag har nog varit för tidig med att pröva selen.

Jag såg en annan sele på Djurmagazinet. Det var en hel sele med kardborre. Dvs. ett kraftigt "skärp" ca 15 cm brett med en kraftig kardborre. Såg enkel ut att sätta på. Bara lägga runt magen.

Inget krångel med ben som fastnar eller hårda spännen.

Jag köpte inte den selen men jsg kom bara att tänka på den.

Det var urdåligt beskrivet av mig, jag kommer inte på något bättre, så om ni inte fattar vad jag skriver så är det inte så konstigt.

Maiae
0

#16 Om det är den selen jag tror det är så vill jag inte rekomendera den, hade en sån i en vecka sen gick den sönder eftersom nätet inte är så tåligt.

Mvh Maia

Linaah
0

0# Fixa en Hage till honom som han kan skutt fritt i : ) då kanske han inte blir lika "galen" när man är ute och går : D Lycka till!

torpetskaniner
0

Jag skulle rekomondera ett "martingalsele", det är som ett vanligt H-sele fast med en rem mellan frambenen.

Läs mer om det i denna tråd: KLICKA HÄR

Mvh Linnea

www.torpetskaniner.tk - himmelska hoppare!

pigelina
0

#19 altså samma som bröstsele;)

// Hanna

Maiae
0

#19 Som #20 sa är det en bröstsele. Det som jag har stått och rekomendarat länge;)

Mvh Maia