Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2631 ggr
Agda
0

Ull produkt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu håller jag på och gör ett par handledvärmare. Ena är nästan klar, den ska sys ihop sedan den andra är färdig stickad. Eventuellt så ska jag sy dit lite pärlor, man får se…

Den är gjord av alla mina egenuppfödda ungars 2 månaders ull. Jag har fått höra att 2 månaders ullen ska inte vara bra till annat än tova, men det förstår inte jagTungan ute Den fungerar hur bra som helst att spinna och sticka av Flört

Överst är en rad av Apollon, viltgrå. Den ullen är klippt och kardad.
Sedan dom två översta vita fälten är från Akilles, vit rödögd. Den ullen är ryckt och okardad.
Fältet mittimellan Akilles är från Artemis, zobel brun. Den ullen är ryckt och okardad.
Sedan är det Athena, viltgrå. Hennes ull är också ryckt och okardad.
Sista vita fältet är från Ares, vit rödögd. Den ullen är klippt och kardad.
Sist är Apollon, se översta raden.
All ull är spunnen med samma slända, men den ryckta var lättare att spinna, och lättare att få jämn och fin.

user posted image

Zvintos
0

Skulle också vilja kunna spinna. =)

Toaden
0

Snyggt! Kaninull är det gosigaste tycker jag.

MH1994
0

jätte fint! Skrattande

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

utekaninen
0

vad snyggt!:)

pigelina
0

hur känns det? altså e dom stiksiga som fårull elr så som en knain käns?:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Agda
0

Tack allihopa!Glad

#1: Det är busenkelt att spinna, tycker jag iallafallOskyldig

#5: Mycket mjukare än får ull, vet inte vad man kan jämföra mjukheten med, boumll kanskeFlört

Haztparken
0

Jättefina! Om dom är mjukare än får ull så vill ja ha sånna istället :D

Kaninisen
0

När du säger ryckt ser jag framför mig alla gäss som det snackats så mycket om. Hoppas inte det är så.

Tänk om man själv kunnat spinna…

pigelina
0

#6 ok;) måste känna på det någon gång^^ föra uts klappa jag en klippt angora, otroligt len:)

// Hanna

Sorkvandring
0

Wow! Enormt häftigt! :D Sådär skulle jag också vilja gära!

Animalfriend
0

#1 Hör tråden inte hemma under "Produktion"? Eller vad tycker du?

Zvintos
0

#11: Egentligen.
Men kategorin produktion är ju mest för att vi ska kunna diskutera slakt, så att dem som inte vill ska slippa läsa (den är ju låst).
Detta är ju inget man kan bli upprörd över på samma sätt. =)

Animalfriend
0

#12 Tyckte också så. Tänkte ändå det var bäst att kolla. :)

Agda
0

Tack! =)

#8: Pälsen man rycker skall ändå bort, för under kommer det ny päls. Hade det varit smärtsamt för kaninerna så hade man sett det på dom. En av mina fluffon har alltid blivit förbannad på mig vid klippning, plus att hon aldrig sitter still, så jag lyckas alltid råka klippa henne i skinnet. När jag testade att rycka henne blev hon inte alls förbannad, det var som en ny kanin!Glad

#11: Iochmed att detta är skapat från djur som fortfarande är i livFlört så valde jag att inte skapa tråden under produktionGlad

TereseE
0

Läckert, vilka talanger du har!

EricaN
0

Var har du lärt dig detta? =)

Agda
0

#15: Tack! =)

#16: Antar att du menar spinningen?Flört Mest själv, litegrann genom ett klipp på youtube och fått lite tips? via nätet och böcker.

Hopi
0

Vad roligt att kunna göra nåt så fint av sina kaniners ull, som man annars bara kastar..

Kanske flera som har tips? vad man kan använda ullen/pälsen till?

Agda
0

#18: Också är det en himla lyxig känsla att använda den färdiga produkten, iochmed att man varit med under hela skapande processenGlad

Ullen går ju att tova av, vilket jag ska försöka att lära mig. Har testat, men utan en tovningsbräda så gick det inte så bra…Oskyldig
Jag vet en som använde angora ull som stoppning i några nallar som hon hade gjort av kaninskinn, det var en smart sak tycker jagGlad

Hopi
0

#19 Ja, jag kan tro det känns lyxigt!!! Skrattande Men är väl svårt att få tag på såna där gamla redskap till att spinna o karda med..?   Tova har jag funderat på om det skulle gå med kaninull. Vet att vi tovade på en vanlig tvättbräda, när jag gick på lanthushållsskola. ;) Men att använda kaninskinn.. det är inget jag skulle klara av.. men en helt annan sak att använda ullen, för då får ju kaninerna fortsätta leva! :)

pigelina
0

Bara en fråga, är det svårt att klippa en angora? skulle själv kunna tänka mej prova att gö saker själv med hjälp av min mormor tex:)

// Hanna

Agda
0

#20: Jag använder topptyngda sländor, nygjorda ifrån NorgeGlad Det finns att beställa ifrån Sverige också, men dom är dyrare. Gå in på min hemsida: www.nirsors.se -> Kaninsidan -> Hantverk, där finns en del matnyttiga länkar. Ställen jag köpt saker ifrån har jag kommenterat.
Nya kardor är ganska dyra, men jag köpte mina begagnade på tradera. Rycker du av ullen så behöver du inte karda den inför spinning. Och ska man ha en spinnrock brukar det finnas kompletta gamla på typ loppis för någon hundring.
När jag tovade hade jag inte ens en tvättbräda, men ska försöka få tag på en sådan, får kolla på typ loppisGlad

#21: Lättare att rycka än att klippa. Vissa kaniner är jätteduktiga på att sitta stilla, andra inte. Det kan vara bra att ha dom på en liten yta så att dom inte kan röra sig lika mycketFlört
Min rekomendation är att köpa fårull och en slända och testa att spinna med det innan du skaffar en angora för produktion. Det var det jag gjorde innan jag skaffade angorona, hade jag inte gillat att spinna så hade jag inte skaffat dom alls.