Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2961 ggr
DEMNJA
0

Dödföddhet & missbildning - bara otur?

En av mina honor har i dag fått en dödfödd och missbildad unge. Är detta bara ren och skär otur eller är risken stor att samma sak händer igen om man parar om henne?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Haztparken
0

Jag vet inte säkert men för oss människor så missbildning är inte det ärftligt? Ifall det är så så kanske någon av föräldranas släkt har något ellr så är det bara otur som du sa.

Den dödfödda ungen kanske inte fick tillräckligt med luft? Den kanske var sist ut eller så kanske den inte fick i sig den viktiga första mjölken?

Bara några förslag, inte expert men vem vet?

Zvintos
0

Var ungen stor?
Den kan helt enkelt se konstig ut om det var en långdragen förlossning.
Då dras ungen ut.

Det är inte säkert det händer igen.
Kan ju ta Malva som ex.
Hon har fått sammanlagt 5 kullar; första dödfödd, andra kullen 2 levande, tredje kullen 4st levande, fjärde kullen 4st levande och femte kullen enbart 1 dödfödd.

DEMNJA
0

#1 Det föddes bara en unge…Död, mitt iburen.

#2 Okey, skönt att höra att det inte behöver bli samma igen. Men är risken större för min Fanta än för en kanin som aldrig fött en död unge?

Ungen var lång och krokig också blodig och konstig nertill. Bakbenen såg ut som… fenor… Huvudet var väldigt invikt mot bröstkorgen också.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Haztparken
0

Den kanske låg fel påväg ut?

Var det din honas första kull? Hon var väl inte för gammal för då stelnar deras bäckenben å det blir svårare för ungarna att komma ut.

Tarkie
0

#4 Bäcken stelnar inte på kaniner. Den gör det på marsvin!

Haztparken
0

Men de e vad jag har läst och sett typ.

Vad händer då? För det är något med deras bäcken efter att dom fyllt 1 år eftersom man ska ta första kullen innan 1 års ålder för att inte riskera

Tarkie
0

#6 Sett?

Alltså ta kullen innan 1 år bara skit snack. Man kan ta kullen när honan är 2 år. Men efter 2 år så kan det börja komma risker. Men riskerna har inget med bäcken att göra.

Sen ska man inte tro på allt man läser.

Haztparken
0

Asså min kompis kanin var över 1 när dom para henne å efter dom parat henne läste jag att deras bäckenben stelnade efter 1 års ålder på flera olika hemsidor och när det var dags för honan att föda så gick hon på övertid i flera dagar man såg att hon satt och försökte trycka ut ungen. Där var en massa blod och till slut kom en död unge ut. Stackaren fick säkert inget syre.

Jag tror att bäcket stelnar för då var det kanske så att honans bäcken hade stelnat å ungen fastnat eftersom det tog så lång tid. Fast bara för det betyder det ju inte att det händer alla.

Haztparken
0

För som med människor så kommer ungen genom bäckenbenet.

Zvintos
0

#6: Efter 1 års ålder har honorna lättare att samla på sig fett, som lätt sätter sig runt bäckenet och gör det svårare för bäckenet att vidga sig.
Därför bör man se till att honor man avlar på är i bra hull/kondition.
Men det tycker jag gäller oavsett ålder.
Sen har jag för mig elasticiteten i bäckenet minskar lite med åren.

#8: Det behöver inte betyda att bäckenet stelnat.
Ungarna/ungen kan helt enkelt varit för stor/-a, vilket gjort det problematiskt.
Samt att värkarbetet kanske inte funkade som det skulle.

Har själv tagit kull på en 1½ år gammal hona och den förlossningen gick felfritt.

Så ett "fall" är inget direkt bevis, det kan lika gärna vara en slump. =)

Linnet
0

Men ofta ser en dödfödd unge väldigt lång och konstig ut. Är du säker på att den var missbildad. Var det första kullen så är det inte ovanligt att sånt händer. Förmodligen var det bara otur.

Haztparken
0

#10 Mm, något sånt visste jag att det var. För det har ju lite med deras bäcken ändå. Det e ju samma med oss människor lite där.

Det är väl inte så mycket elasticitet när vi blir äldre

Tarkie
0

Okej. Bara för att din kompis hona fick en död unge betyder det inte att det är sant.

Men tyvärr så finns det fakta på att det inte är sant. Eller fakta och fakta.
Det är flera hoppkanin uppfödare som tar kullar när honan är 1,5-2,5 år. Dom kaninerna får nästan aldrig komplikationer.

#9 Jaha? Så du menar att människornas också stenlar? Nej, det gör den inte.

Haztparken
0

Nej inte stelnar på det viset. Det är komplicerat.

Men som #10 skrev så såna som tävlar hoppning med sina kaniner kan visst ta kullar vid den åldern för dom är ju i bra kondition.

Jag sa inte att det var sant å att jag har rätt elr så utan det är bara min teori, å är det inte lite konstigt att nästan alla skriver om bäcken? Och så stämmer det inte?

Tarkie
0

#14 För man trodde det förut. Det hänger ju med ;)

Haztparken
0

Vad hänger med?

Tarkie
0

#16 Att bäcken stelnar.

Haztparken
0

Mm jo

rabbitlove
0

jag tror inte det du hadde helt enkelt otur jag beklagar men det var ju en ganska sen födsel=x

DEMNJA
0

#11 njää, säker kan jag ju inte vara. Första gången jag ser en dödfödd unge. Vet bara att den ser konstig ut… formen är typ som… en sjöhäst…

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Zvintos
0

#20: Låter som att den blivit utdragen.
Antagligen pga en långdragen förlossning.

DEMNJA
0

#21 Det handlar alltså inte om att det varit för trångt?

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Zvintos
0

#22: Det behöver inte göra det.
Det kan tex vara lite dåligt värkarbete som gör att förlossningen blir utdragen.
Sen kan det ju bero på en stor unge.
Ibland när det enbart är 1 unge brukar den kunna vara lite större och skapa problem.
Det handlar inte om att bäckenet är för trångt, utan att ungen är för stor.
Ungefär samma sak, men samtidigt skillnad.

DEMNJA
0

Jaa jag förstår hur du menar :)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

jossan84
0

Låter som att det bara var en svår förlossning. Ryggen kan gå av och då blir ungen väldigt utdragen.

Bäcken stelnar inte "pang" vid 1 års ålder, men på alla djur som har skelett blir det mindre elastiskt med åldern.

Animalfriend
0

En hona i dålig kondition ska inte få sin första kull efter 1års ålder. Klart att de altid ska vara i bla kondition, men en yngre hona har lättare, och om hon sedan får första kulle som äldre, så hänger mycket på konditionen.

#0 Första gången med den avelskombinationen? I bland kan vissa avelskombinationer ge skumma komplikationer. Har själv erfarenhet av det. Men testar man sedan en annan hona till hanen, och en annan hane till honon, så brukar det funka (om det berott på avelskombinationen vill säja).

Kan vara bara oturen och slumpen i detta fallet också.

Hoppas det går bättre fram över! :)

DEMNJA
0

#26 Jaa, det är första gången med den kombinationen. Hanen har "fått" en kull tidigare, men för honan var det första gången. Hon är dock inte ett år ännu.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Animalfriend
0

#27 Kan bero på avelskombinationen, du kan testa och se hur det går med en annan hane + den honan. Det är i bland väldigt svårt att säja vad missbildningar och missöden vid födslar beror på.

svedmyraskaniner
0

Det beror på. Om du vet att ingen från kaninens släkt har något fel så är det faktiskt ren otur , måste jag säga. Annars brukar missbildningar oftast bero på inavel.

svedmyraskaniner
0

Men som du skriver så låter det som fostret dött i magen. Det är inte missbildning utan kan bero på att honan rört på sig för mkt när honan varit gravid.

Anna86
0

#30 att ungarna dör för att honan rört sig för mycket? Lät som en mycket konstig anledning till varför ungarna skulle kunna dö. Det finns massor med anledningar till att ungarna kan dö i magen men tror inte att det är någon vanlig anledning. Snarare att honan rört på sig för lite och fått för mycket mat så hon har lagt på sig mycket fett runt dom inre organen (går inte att banta bort) och ungarna får inte tillräckligt med näring/syre.

Och det där med att honans bäcken stelnar runt 1 års ålder hör till marsvinen och det har av någon anledning förts över till att det gäller kaniner också. Som Tark har skrivit så tar många hoppuppfödare första kullen på honor som är 1.5-2 år :)

Linnet
0

Känns som att det är ganska vanligt när det bara är en unge att ungen är dödfödd, kanske för att dom går för länge med den. Har varit med om det själv nån gång också och min grannes kanin fick också bara en unge, första kullen och gick troligen för länge, hade svårt att få ut den och då den föddes var den död.