ev blivande kaninägare
Jag fick ett mail där jag blev förfrågad om ifall jag kunde ta emot en löwen hane på drygt 4 år. jag har aldrig haft kanin innan (utom när jag var liten) och jag skulle vilja kunna ta hand om den på bästa sätt.
grejen är att jag har råttor och kaninen behöver ju hö och råttor får väldigt lätt ohyra av det.
Jag har lekt lite med tanken på att kunna ha kaninen på balkongen. Borde väl gå att göra honom till utekanin va? Vi har inget tak där då vi bor på översta våningen. sen har vi endel sol oxå. men efter kl ett så blir det skugga på en del av balkongen så buren skulle ju kunna stå mot den väggen och sen att kaninen får ha fri tillgång till hela balkongen om den vill det.
men om det är en innomhusbur så kommer ju den att fyllas med vatten om det regnar, kan man borra lite hål i botten som drenering? jag kommer ju täcka över buren så den får skydd mot väder och vind. men det kommer ju endå att regna in lite granna. istället för en innomhusbur så kanske man skulle kunna bygga ett hus som oxå fungerar på vintern. Vet inte riktigt hur, men det borde väl gå?
jag vet som sagt inte om det är en inne- eller utekanin.
sen undrar jag hur svårt de är att få dom att inte bajsa ner hela balkongen. tror ni att de går?
Vill gärna ha lite råd i det här, för jag kan i stort sätt ingenting.

sen undrar jag hur svårt de är att få dom att inte bajsa ner hela balkongen. tror ni att de går?
Kaniner är väldigt renliga djur, så att göra honom rumsren finns det goda möjligheter till!
**Borde väl gå att göra honom till utekanin va?
**Om han är innekanin så går det nog att flytta in honom nu, det är perfekt såhär på sommaren, då det inte blir så himla stora temperaturskillnader ute & inne.
Resten av frågorna överlåter jag till någon annan ^^
Har du läst på om kaninernas kost så att du kommer utfodra kaninen rätt?
ja jag har precis läst artikeln här :) massa massa hö, lite pellets på morgonen och grönt på eftermiddagen/kvällen.
Självklart kan du ha kaninen ute men se till att det inte blir för varmt i solen (testa med en termometer?)
Bygg en riktig bur istället för att ha en innebur ute :/
Gör en stor "låda" där ena sidan har galler + en ganska stor dörr på (så det blir lättare att städa). Måla med någon bra färg så inte kisset kan tränga ner i träet :) Minsta burmått för en kanin under 3 kg är 100x50x50(bredd x djup x höjd), desto större desto bättre. Plast/plåt är bra till tak.
Det går bra att skaffa en kattlåda och lära kaninen att gå på toa där :)
ja de där med innebur ute har jag kommit på e en dålig idé redan. men skulle det gå att bara ha själva bolådan o inte hela buren?
nån som vet hur man bygger en bra låda. tänker mig lite som en hundkoja eller liknande.
min hona bor på balkongen, kan lägga in en bild på hennes bur så du kanske får lite insperation :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#3 Jag tycker inte alls att plats/plåt är bra tak - när det regnar låter det hemskt mkt och det kan skrämma vissa kaniner.
Bättre med tak av trä och så takpapp på, elr trä och sen plast på, det kan dämpa.
Att ha en innebur utomhus är ett nej. Bättre att köpa eller bygga riktig utebur.
Bifogar bild på ett exempel på en bur.
#6 Skrev nog lite otydligt. Men menade ju att man ska ha trätak först, som en "låda"
Bra att du la in en bild också. Själv har jag ingen bild på någon enfacksbur, bara stooora tvåfackare
#4 Menar du att kaninen ska ha hela balkongen som sin "bur"? Det är säkrast för kaninen att ha en "hel" bur, eller så får ni näta in balkongen så fåglar osv inte kan ta sig in och kaninen inte kan hoppa ut, för dom kan hoppa riktigt högt :)