Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1888 ggr
gulzebra
0

Flärp i ögat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har googlat och haft mig i en hel evighet nu känns det som, men utan resultat nu nu ställer jag mitt hopp till er kaninfolk ;)

Ibland kan man se som en flärp sticka fram vid främre ögonvrån på mina kaniner. Vad är det för grej, varför sticker den fram och vad har den för funktion eller hur man ska säga?

Ska väl nämnas att ögonen annars ser alldeles finfina ut. Flärpen dyker ffa upp när kaninerna är utomhus, jag tror inte att jag sett den när de varit inne.

Sprillans ny bild på Kottens "flärp" bifogas ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Anna86
0

Den lilla "flärpen" är kaninens tredje ögonlock :) Alltså inget att oroa sig över :)

gulzebra
0

Ah så de har ett sånt också ^^
Men, hur kommer det sig att det fälls "ner" sådär när de är ute? Jag menar, det lär väl inte skydda så mycket när den täcker en så liten yta?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Anna86
0

Det kan komma fram när kaninen är lite stressad/uppjagad över något eller kanske tycker något är väldigt intressant. När det händer mycket runt omkring. Eller det kanske skyddar mot vinden? Tror inte det gör så mycket nytta faktiskt, men dom kan dra det en bra bit över ögat om dom bara vill :)

gulzebra
0

Ok ^^

Tack för svaren förresten :D

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att det är vanligare på de störra raserna.
De kaniner jag haft som jag märkt av så där, är när de blivit rädda/uppjagade och sånt.

Kaninen på bilden är min kompis (Michiis) hane Molle, han brukar ha så där även om han inte är rädd/uppjagad. Han hade det idag när han var hos oss också Tungan ute