Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 614 ggr
Lilly-Mysan
0

Bilåkning

Hejsan:) Jag har skilda föräldrar och bor därför 2 veckor hos vardera. Jag har min kanin hos min mamma och när jag far till min pappa sköter mamma om henne. Men om 2 veckor ska jag till pappa igen och tänkte att jag skulle kunna ta med mig min kanin till pappa. Det är 1 mil mellan min mamma och pappa. Jag undrar om det är dåligt för kaninen att åka i bilen så långt?

Tacksam för svar:) MVH/Ninni:)

Inaarah
0

Det är nog ingen fara. Jag har åkt desto längre med mina kaniner.

Det du bör göra är att ha en ordentlig transportbur med lite hö från den vanliga buren och tänka på att främst vatten och gärna lite mat ska finnas med. Är hon trygg med dig borde du sitta bredvid henne i buren och prata lugnande med henne så är det ingen fara :)

Lilly-Mysan
0

Okej:) Tack så mycket för ditt svar:)

[Wera]
0

Det är absolut ingen fara. Haft kanin som åkt Skåne-Uppsala! Och Shlm-Dalarna hundra gånger. Jag brukar ta med mina kaniner i 8 mil för utställning.

Lilly-Mysan
0

Okej:) Haha:) Tack. Då vet jag!:D

Anna86
0

Jag vet folk som åkt närmare 100mil med sina kaniner och sen tävlat så det är nog ingen fara :) Själv brukar jag hålla mig inom 20mils omkrets när jag åker och tävlar, tycker det är en ganska lagom bilresa :P

Lilly-Mysan
0

Okej:)

Vad bra:D

DodeN
0

Det är nog ingen fara alls. Min kanin jag hade förut när jag pluggade pendlade med mig ca 40mil varje helg. Han älskade att åka bil, somnade direkt när jag satte honom i reseburen.

De kaniner jag har nu är det en som åkt med till mina släktingar ca 30mil härifrån och hon tycker om det massor, den andra är inte alls förtjust i att åka bil, hon blir jättestressad så vi har bara åkt iväg med henne 2 gånger, ena gången bara några minuter och andra ca 5mil, då gick det bättre men hon hade haft reseburen på balkongen där hon bor så hon kunde vänja sig vid den buren också, så det fungerar om man pratar med henne och mutar med lite mumsiga saker. Blev 2 stopp också för att kolla så hon var helt ok.

Men 1 mil ska inte vara några problem alls, se bara till att kaninen sitter fast ordentligt i reseburen, de får aldrig åka i knät på någon utan på ett säte eller i bagageluckan fastspända med bälte eller remmar.

För har man buren i knät och krockar så är risken att man skadas otroligt mycket större, troligen överlever man inte ens en krock i lägre hastigheter, även om det är mysigt att ha kaninen i knät. Så brevid sig på ett eget säte eller i bagageutrymmet och så inga väskor eller liknande kan åka på buren och kaninen om man bromsar är rätt sätt.

Det är för att skydda både dig och kaninen om man krockar.

Lilly-Mysan
0

Tack:D