Inte bra (tjuvparning)
Jag har velat framåtillbaka nu om jag ska skriva här eller inte eftersom det är så mkt tjuvparningar och folk verkar irritera sig.
Men jag bestämde mig iallfall för att skriva här och be om råd.
Nu är det så att för ca 1 vecka sen så var jag lite för vad ska man säga "dum" jag satt inne i djurenas rum och hade dions, Kimberlys och miramis bur öppen. Det är en ombyggd garderob. Bilden visar hur den ser ut. Man lyffter upp gallret (det gråa) så halva framsidan och lite mer än halva taket öppnas.
Jag skulle "bara" gå ut och röka men fastnade ett tag för grannen står också ute och röker.
Står där kanske 15-20 min och när jag kommer in så ser jag till min förskräckelse att dion tagit sig in till flickorna : / Nu behöver de ju inte vara så att någonm av dom är parade men vill ju vara förberedd
Jag har läst en hel del innan om Avel och min mamma hade uppfödning när jag föddes.
Men det är ändå endel saker som jag funderar över.
Honorna går ju tillsammans utan problem. har inte varit något bråk alls.
Ska jag sätta dom i varsin bur nu eller kan dom gå tillsammans?
Vad kan man ta till en bolåda för jag har ingen möjlighet att bygga en. Funkar det med en transportbur eller tex kartong?
Kan dom gå tillsammans när bebisarna blivit lite äldre?
Sen en sak om inte har med det att göra men är bara nyfiken.
Dion är ju vitblåögd och Kimberly är ju gulröd båda har de så långt bak i stammen som jag kan se. Vad kan de bli för färger?
Vad ska jag göra med dom bebisarna som jag inte hittar hem till? är det ett alternativ att sälja dom till djuraffär?
Hur länge kan hanarna gå tillsammans innan dom börjar bråka? (av era egna erfarenheter?)
Vill gärna inte ha några påhopp jag vet av mitt misstag och kommer aldrig göra om det igen…
Nehe. bilden ville inte med.. provar igen
Bilden ville absolut inte vara med idag.. : (
"Ska jag sätta dom i varsin bur nu eller kan dom gå tillsammans?"
- Jag skulle särat på dom.
"Vad kan man ta till en bolåda för jag har ingen möjlighet att bygga en. Funkar det med en transportbur eller tex kartong?"
- Transport kan funka. Inte kartong tycker jag… annars går det att bygga ett litet hus/en låda ganska enkelt, billigt och snabbt.
"Kan dom gå tillsammans när bebisarna blivit lite äldre?"
**- Vissa honor kan det, men det är inte säkert. Man kan pröva.
**
Dion är ju vitblåögd och Kimberly är ju gulröd båda har de så långt bak i stammen som jag kan se. Vad kan de bli för färger?
- Det blir wienertecknade, sen beror det på vad Dion har för färger mer än vit bö långt bak i stammen. Finns väl inte ens en färg som heter "gulröd"
Vad ska jag göra med dom bebisarna som jag inte hittar hem till? är det ett alternativ att sälja dom till djuraffär?
- Många tycker att det inte alls är en bra idé att sälja till djuraffär, man vet ju inte vart de hamnar. Men jag vet inte, det är väl ok… men annars kan det finnas omplaceringshem också, man kan avliva ungarna precis när de föts.
Hur länge kan hanarna gå tillsammans innan dom börjar bråka? (av era egna erfarenheter?)
- Oj olika… haft hanar ihop tills de blivit 5-7 månader, haft hanar ihop bara tills de vart 8-9 veckor och så stötte 2 av hanarna ut den tredje hanen! Så alla särades ganska tidigt. Jag tycker innan 3 månader.
Har ingen egen erfarenhet men det är nog bäst om du särar på honorna när dom börjar böka å bädda för annars kanske dom blir sura och tycker att det är deras revir som dom ska bädda på och skadar varnadra, + så blir det mer plats för ungarna att springa på.
Man kan ju sätta ut annonser fast dom flesta djuraffärer brukar ta emot, vissa bara renrasiga men det kanske dom e? När jag försökte para min hona (lyckades ej) så frågade vi runt i affärer om dom kunde ta emot ungar å en affär sa ja men att dom helst typ skulle vara gulliga för folk köper ju oftast dom gulligaste

Det går ju inte att säga vad det blir för färger, eftersom det bakom det vita döljer sig en färg, men finns bara vit blåögd så långt man ser, så vet man ju inte vad det är för färg. Så det kommer att visa sig hos ungarna.
Jo, det är snabbt gjort med en tjuvparning, råkade själv ut för det, men det var inte direkt en tjuvparning, utan jag hade inte uppmärksammat att min hona som fått två dödfödda ungar dagen innan, hade fått två till levande under natten och skulle para om henne. När jag upptäckte ungarna hade dom redan hunnit para sig, ungarna kommer vilken dag som helst.
Tack för svaren..
Bolådor. Vad ska man hellst ha för material? Ska kika om det kanske finns något i källaren man kan snickra ihop en låda av.. Kan man ta en låda ta bort ena sidan och spika fast en list på ena sidan och ställa uppåner eller måste de finnas botten på lådan?
Det står iallfall gulräd på hennes stamtavla.
och kikade lite extra noga på dions stamtavla och det finns isabella och wienertecknad madagaskar..
#3 Gulröd är Bourgogne.
#6 Det stämmer. Gulröd finns.

Gulröd i mina öron kan väl vara madagaskar eller viltgul. Men med isabella och madagaskar på den vitas sida och madagaskar eller viltgul på honans sida så kan det troligen bli madagaskar ev viltgul och möjligen isabella om även den vita har ett blåanlag.
#8 Vad dina öron tycker är en annan sak, tyvärr. Men i nordiska standarden är gulröd, Bourgogne. Så ingen annan kan ha rätt utom den :)

#9 Bourgogne, jamen det är väl viltgul med nån slags rödförstärkning, så det blir väl ungefär samma färger det kan bli i alla fall då.
Hann tyvärr inte se ditt förra inlägg då jag antagligen skrev samtidigt. Men du har så rätt.
#10 Nej. Den har inget vilt i sig. Viltgul är en färg med vilt i sig. Därav namnet.
En Gulröd http://kaninfarg.se/images/fargbourgogne.jpg
En viltgul http://kaninfarg.se/images/farg.manteltviltgul.jpg

#11 Där har du nog tyvärr fel bourgogne har viltanlag genkod
AA bb CC DD GG y1 y2
Det är precis som jag skrev viltgul med rödförstärkning
Kaninfärger genkoder och mycket annat finns här:

Det kan väl bli bourgogne då och madagaskar och wienertecknat.
#7 Jaså ^^ det visste jag inte.