Bur m rastgård
Om man bygger en bur så att kaninen har en stor rastgård att vara i. Kan den då ha fri tillgång till rastgården dygnet runt? Förutsatt att den är helt säker m hönsnät som golv och galvaniserat fyrkantsnät som väggar och tak (sälvklart skall den ha ett kryp in att vara i också gjort av plywood).
För jag tänkte om det regnar så blir det ju blött på gräset, och om den skuttar ut dit då så kan den väl bli sjuk?
jag har en vanlig utebur och en nerevåning och en stor rastgård åt Pigge året runt
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Så hon kan skutta i gräset när det är blött utan att bli förkyld?
#2 ja självklart, vad gör vildkaniner?;)
// Hanna
#3 Ja, men.
Jag är så himla rädd att jag skall göra någonting fel.
men han har ju ett hus att värma sej i om han fryser med massa halm tex;) Tror han/hon kommer älska att få vara ute och skutta när hon villl:D
// Hanna
Kaniner blir inte sjuka av att skutta i blött gräs vad jag har hört iallafall =) Men om de inte är vana t ex ungar kan de bli dåliga i magen ;)

Vänj kaninen vid att äta gräs om den inte har gjort det innan, sen kommer kaninen på finfint! Jag skulle nog också valt att ha ett tak över rastgården om den skutta ute på natten. 
#7 Jo, man skulle ju kunna ha en plywoodskiva eller så.

Minan niner har en utebur med stor tillhörande rastgård som de kan gå ut i när de vill, dygnet runt. Den är förstås säker med galvaniserat nät och "inbrottssäker" lucka.
Ibland är de ute trots att det ösregnar och blir ju förstås alldeles blöta i sin teddypäls. Tror att de tycker att det är lite skönt med regn faktiskt!
Har dock aldrig varit med om att ngn blivit sjuk pga detta. De går ju in i sitt hus å torkar sig i halmen när de känner för det.
De har heller aldrig blivit dåliga i magen pga blött gräs men det kanske är för att de är vana.

Har också en stor Hage som är helt säker mina kaniner är i dygnet runt. Dom har en 'vanlig bur' som dom kan hoppa upp i och värma sig. Men i min bur växer det inte upp nåt gräs längre… Dom får komma ut i sin andra Hage på dagen och äta gräs istället.. :)
Sen har jag sån svart papp över hela taket, så att det inte regnar in så mycket. :)
Jag undrar detsamma. Jag litar inte på att min kanin förstår att hon kan gå till halmet och värma sig, haha.

Vill bara påpeka att hönsnät inte är så värst säkert, vilddjur kan gräva sig in och bita sönder det.
Men jag tror det går jättebra att låta kaninen vara i hagen 24/7, sålänge den är helt säker och kaninen alltid kan gå undan för regn/snö och om den blir rädd.
the vanity, it becomes insanity
#12 Jo, jag vet. Men här finns inga vilddjur förutom ja, igelkottar. Resten av buren skulle vara av galvaniserat nät, förutom golvet då, för jag tyckte att det galvaniserade nätet var så himla smårutigt så att han inte skulle kunna beta.
Men jag har löst detta på ett annat sätt, jag skall nämligen bygga om min enfackare till en tvåfackare. 
Hade något djur som bet sönder kompostgallret till förra kaninens bur… :'(
Tror det är hönsnät jag har till hagen, hur riskfullt är det? Det kan vara rådjursnät eller vad det heter, samma som det är på kaninburen som är köpt i affär.

#15: Alla kaniner biter inte sönder hönsnät, men somsagt är det väldigt enkelt för vilddjur att ta sig in i hagen. För några år sen när jag byggde om en kaninbur så hade jag hönsnät som "galler", lämnade kaninen där i högst femton minuter, när jag kom tillbaka hade den bitit sönder och tagit sig ut, så det behöver inte alls ta lång tid.
the vanity, it becomes insanity
Ojdå. Jag ska kolla vad det är för nät det stog inte, blev lite msått nervös nu. Men är det rådjursnät som brukar vara på burar man köper? De går ju itne sönder.

Jag har minknät tror jag. Kaninerna har inte försökt att bita sönder det tror jag men det känns ju rätt hårt.. :)