Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 847 ggr
Sofia-s
0

Vad menar hon?

Jag har en kaninhona på 1 år om två dar. Hon Har fått tre "obestämda" kullar.  Men något hon blir/gör varje gång hon bär ungarna i magen och när dom fötts så blir hon aggressiv :S. Är det för att hon vill beskydda dom? Eller beor det på något annat?. Hon är också väldigt svårt att få tag på i buren och ibland när hon springer in i ett hörn så hoppar hon fram. Jag försöker så mycket som det går att hon inte ska känna sej hotad när jag är med henne men det verkar kanske inte funka?

Min andra kaninhanne som nu gick bort för nån månad sen var helt lugn!! Han kunde springa lös på tomten en hel dag och så kom han när jag ropade på han och så fick jag ta in honom varje natt! Han är även syster till min kaninhona som är kvar nu.

Är det någon som kan ge mej tips? eller något? Ibland kan hon vara väldigt lugn och ibland inte.

[Wera]
0

Ja vissa honor blir agressiva/vakar sina bon när de har ungar.
Kaniner bär inte ungar? Då skadas dom ju…

Btw tycker jag din hona verkar fått för många kullar på bara 1 år! Det är ju för jobbigt för din hona, har det varit tjuvpraningar alla tre gånger? Skaffa då säkrare burar/gårdar. Att få så många tjuvparningar på så pass kort tid är inte acceptabelt tycker jag.
Vanligtvis brukar en hona få 3 kullar under hela sitt liv (vissa 4-5st) eller 3 kullar under 2-3 år.

Zvintos
0

#1: Med "bär ungar i magen" menar hon nog när kaninen är dräktig. =)

Sofia-s
0

#1 okej tack :)

[Wera]
0

#2 Haha jaha ja Tungan ute Jag tänkte väl att det där lät.. fel typ Obestämd Hehe.