Betfor?
Kan man ge kaniner betfor? Har inte tänkt att göra det, men bara undrar ;) Har hört att det är bra för dräktiga honor?
Ja, det finns flera som ger betfor, det är mkt näring i det, men jag vet inte så mkt mer om hur mkycket man ska ge, etc. Men det ska ju vara uppblött (självklart ^^)
Okej :) Jo, annars sväller det ju i magen :P
Borde ju bli ohyggligt sött? Inget jag skulle vilja ge.
Not your mom, not your milk.

Vet en gammal kaninuppfödare som på runt 50-talet enbart som kraftfoder gav sina kaniner betfor+havre samt torkat bröd.
Självklart fick dom ju även hö/gräs. Dessa kaniner var aldrig sjuka.
Marsvin 4-ever
.
Det är för sött för att man ska kunna ge det regelbundet. Uppblött med andra torkade grönsaker och bär kan man ge det som godis under ex vintern.
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
Som #5, betfor är ganska sött.
Jag gillar betfor, haha! Det är skit gott ju
(som svällt i vattnet först)
Någon som vet hur mycket det rör sig om som man kan ge? Typ en matsked uppblött? Eller 1/2 matsked?
Ingen aning faktiskt… väntar väl på svar, jag med.
#8 Okej. :)
Någon som vet ca. hur mycket man ska/kan/bör ge? :)
#8 Ser inte ut som om vi får så mycket svar just nu i alla fall. :) Jag tänker testa med ca 1/2 - 1 msk uppblött till mina. Kan berätta sen vad de tyckte om det. :) Det låter i alla fall som om det är ett toppentillskott. :)
Snart dax att göra i ordning den nya "menyn" till kaninerna inför sommaren, får kanske räkna in betfor i den också. :) I alla fall till de som tycker om det, de har egna foderstater.
Jag skulle nog inte ge mer än 1tsk eller ½msk.
#11 Låter lagom tycker jag också. Ska testa det till kvällsmaten tänkte jag.
Jag har gett kaninerna lite betfor tidigare, men dom var inte så förtjusta i det
Man behöver inte ge det uppblött, det sväller inte i magarna på dom. Mina som gillade det åt inte det uppblötta, utan det torra.
Ge dom typ 1-2 msk, låter ganska lagomt.
#13 Jag tror det sväller i magarna, vi har haft hästar som fått det, då har man fått blöta upp det.
Ska testa det sen till kvällsmaten. Ser ut att ha bra värden innehllsmässigt sätt.
Ska försöka få in det i deras foderstat, sitter och trixar med den just nu.
Betfor ska alltid blötas. Annars riskerar det att svälla i strupen, eller i magen på djuret.

Visst skall det blötläggas och helst någon timme innan man ger det.
1-2 msk låter väl ok.
Har någongång gett knappt 1 tsk torrt till Flippen för att hon älskar att knapra på det. Hon är storleksmässigt = en halv frasse.
Marsvin 4-ever
.
#14 & #15: Det sväller inte i kaninernas magar (eller om det gör det så dör kaninerna inte av det). Jag frågade på ett annat forum ifall man kan ge betfor torrt till kaninerna, och det var flera som gjorde det, utan att deras kaniner hade dött.
Att man ska blöta upp det åt hästar har jag fått berättat beror på att dom har smal strupe (tror jag det var), så det kan fastna där så att dom kvävs till döds. Hästar och kaniner är inte uppbyggda på samma sätt =)
Sedan beror det också på mängden betfor dom får, ger man dom någon dl så kan det säkert bli för mycket åt dom (plus att det inte är så nyttigt), mina holländare på ca 2,5-3kg som vuxna har jag gett 2-3 msk torrt betfor.
Ingen av mina har dött av det
Jag vet även folk som gett giftiga växter så som liljekonvalj, stenfrukter med blåsyra och ormbunke till sina kaniner och kaninerna överlevt. Trots det skulle jag inte utsätta mina kaniner för det ;)
Självklart ska man inte ge betfor torrt till sina kaniner. Några små "råkor" kan man utan problem ge. Men har kaninen inte fått i sig tillräckligt med vatten innan, kan de bli förstoppning, eftersom betforen i sig tar upp vätska (testa själv att äta enbart mariekex en hel dag). Det räcker att man är blöt om händerna och tar i betfor så känner man att betforen torkar upp händerna. Så kan man tänka sig hur det då blir i kaninernas mage :)
Så allt beror helt på. Men man får själv välja vad man vill testa med sina kaniner :)
Om jag någon gång skulle ge det, skulle jag aldrig ge det torrt. :S
Mvh Linnea

#17 - Men kan du inte ta reda på varför det inte sväller i magen på dom? För det borde det ju göra, fast i liiiten mängd kanske det inte är någon fara.
#21: Kikade i min bok "Kaninskötsel" (som är från 40-talet, där finns t.o.m. bilder på delarna i kaninens innandömme, jätteintressant och bra!).
Kopierar texten därur:
"Kaniner tuggar sitt foder ganska väl. Den egentliga fodersmältningen börjar i magsäcken, vars slemhinna avsöndrar magsaft; denna påbörjar sönderdelningen av fodrets äggviteämnen. I tunntarmen påverkas fodret vidare av bukspott, tarmsaft och galla."
Så betforet får ju ganska mycket västka då.
#22 Ja, frågan är bara hur mkt vätska det är, jämförelse den vätskan betforen i sig suger åt sig. Om jag hade betfor och övervägde att fodra med det skulle jag ringt någon veterinär fokuserad på fysiologin på kanin. Roslagstulls veterinärklinik kanske kan hjälpa i frågan? :)
Tänk på hur mycket betfor sväller, testa att blöta en liten mängd och kolla. Det sväller otroligt mycket! Jag skulle aldrig våga chansa och ge mina kaniner betfor som är torrt.
#23: Tunntarmen är ganska lång (i boken står det 4m på vuxna djur, men då vet jag ej vilken storlek det är på kaninen dom mätt på), så betforet lär nog (som sagt) få i sig mycket vätska där =)
Men alla gör ju som dom vill när dom ger betforet, jag ger mina torrt hursomhelst. Nu har jag inte gett det på ett tag, men när jag gav så var det några kaniner som fick det varje dag i några månader, och dom lever och mår bra än
#25 Ja fast samtidigt är tarmens funktion inte att göra fodret mer vätskande, utan att suga upp vätskan. Så det skulle rent teoretiskt ge ännu längre tid för fodret att täppa till på vägen :)
Men som sagt, man har eget ansvar över sina egna kaniner och man ger dem själva vad man anser rätt ;) Jag tex ger mina kaniner ffa egentorkat foder, medan andra ger merparten pelleterat foder. Frågan om BARF är lika aktuell inom kaninvärlden som hundvärlden enligt mig :)
#26: Kaninerna äter ju annat som är torrt (pellets och grenar), så deras magar ska nog vara vana vid torrt. Men betfor är ju torrare än ovan nämna, men man ger ju inte det i samma mängder heller så
Vad står BARF för? 
#27 BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda :) Dvs. jag vill att mina kaniner ska få så lite industri pelleterad föda, och desto hö, mer örter, mer grenar etc.
Men det hade ju inte direkt med detta att göra så kanske ska lämna det där *skratt* ;)
#28: Okej, tack då vet jag vad det står för =)
Jag ger de det uppblött, de älskar det. :)
Jag tycker det känns säkrast så, för annars bör de ju behöva dricka extra mycket vatten, för det sväller enormt mycket. Dessutom så vet kaninerna då från början (om man blötlägger det) hur mycket mat de kommer orka äta. Detta är ett foder som sväller i magen, och det gör ju att kaninerna tror att de äter en liten mängd, som de senare blir väldigt mätta på, när det sväller i magen. (För det gör det, har inte sett någon fakta om varför det inte skulle svälla i deras magar)