Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 885 ggr
Michelle05
0

Hoppar in i väggarna...

Jag undrar om det är "vanligt" att kaniner hoppar och kutar fort in i väggarna i buren?? Alltså hon skuttar rätt in med sidorna i burväggarna (innebur). Tyckte först det såg ut som hon busade med öronen men nu (händer ett par gånger om dagen) så ser det mer ut som ett "frispel" eller hur jag ska förklara…

Snälla… är min nin knäpp eller håller unga kaniner på såhär?

Claudia90
0

Kaniner är väldigt glada på att göra glädjeskutt. Dv.s att de hoppar upp i luften och sprattlar med bakbenen och springer fort fort :) Ungdjur gör det här väldigt ofta. Precis som barn, så tycker de att livet är en underbar lek :)

Brukar vara jätte kul att se på, sen är det ett tecken på att kaninen är glad. Vilket gör människan glad :)

Hur skuttar hon in i sidorna? Med huvudet före? eller bara så att kroppen lutar sig mot sidorna, en liten stund, sen springer hon till nästa sida och gör lika dant där?

Hur stor bur har hon? Kanske är det så att hon har överskottsenergi och behöver röra på sig mer och att buren är för liten för henne, så hon inte riktigt kan få plats att göra sina glädjeskutt.

rosahumla
0

Tror det handlar om överskottsenergi, hur mycket får kaninen springa varje dag? :)

Michelle05
0

inte med huvet före. det ser snarare ut som en missbedömning av vart väggen går. så det är kroppen som far in där.

buren är 120. och hon är fortfarande mini så hon har plats att kuta lite. men så otroligt skönt att höra… för det kan absolut vara av glädge… hon är otroligt nöjd med livet och välter omkull sig titt som tätt i buren och breder ut sig med alla tassar och blundar.

Kaninisen
0

Åh, deras små glädjeskutt är så underbara! Tänk om man kunde fånga dem på foto någon gång..