Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 624 ggr
Husberg
0

Före starten.

När jag nu ska hoppa krok för första gången, jag vet att min kanin inte är så där jätte duktig på krok då hon bara stannar och sätter sig i andra tankar och börjar äta gräs… Jag har hoppat henne krok på grus (träning) men jag känner att hon inte riktigt lyssnar eller förstår mina svängningar, iställer för att svänga sig och söka upp hindret själv måste jag vara den som visar vägen och försöker att svänga med bara handen men det blir inte så… jag tar liksom i med hela armen och svänger, jag tänker inte på det och vet inte hur jag ska förbättra mig, när hon springer mot ett hinder på böjtspår springer hon raktfram medans selen pekar mot höger (då jag styr till höger) Jag vet inte vilken sorts träning jag ska ge henne + mig själv, hur kan vi förbättra oss tillsammans? På kaninhopp videos där kaninen + förare hoppar krok, kaninen på videon letar upp hindret själv och hoppar, letar nästa och hoppar, föraren går långt bak med kopplet helt utsträ´ckt men spänt… Några tips?? Vill förbättra mig så otroligt mycket och vill att min kanin ska sammarbeta med mig, leta upp hindren vill säga. I rak är hon helt underbar, tävlat henne rak tre gånger men då har hon rivit 3 hinder varje gång. 

Tarkie
0

Om hon inte verkar fatta krok. Börja med en enkel krokbana där hon inte kan hoppa in i andra hinder. Ska rita en bild.

Husberg
0

Jag har gjort en ganska krokig bana en gång med bara 10cm höjd, problemet är att hon tycker att hindret är för enkelt och hoppar då på hindret så att det rivs, hon kan  hoppa 40cm när jag prövat så högt har hon tagit i och kommit över. Rita gärne en bild på hur du menar #1:)

Tarkie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär ungefär, men ha mjuka svängar,, inte som bilden. Och kom ihåg. När du kör såhär kör helst med 3 hinder varje rak sträcka innan svängen.

Skippa höjden om du tränar såhär! Träna kanske i mini klass höjd och enstaka i lätt klass höjd. För då kan du ha fler hinder så det blir bra.

Låt henne riva om hon tycker det är enkelt. Med denna träning vill du träna att styra inte att hon ska kunna hoppa högt.

Husberg
0

Okej tack;) Hur många hinder ska det vara på "det böjda spåret" Eller efter rakstrekorna?:D

Tarkie
0

#4 Inget. Där ska du bara öva på att styra. Sen kan du ju lägga till hinder när hon lärt sig :)

Husberg
0

Jaha! Vad smart! Tack så jättemycket! Ska värkligen träna på det smarta tipset!XD:D