Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1406 ggr
Rorosjons
0

Oansvarigt tycker jag!

Har sett på en del sidor att väldigt många har skrivit om att deras kanin ska få kull inom den och den tiden.
Manga av dessa jag läst på har då fått frågan, har honan fått kull tidigare elr hur länge sen va den senaste kullen.
Svaret har då blivit: Hon hade en kull alldeles innan den här.

Det kanske bara är jag, men jag tycker att det är så otroligt oansvarigt att låta en hona få 2-3 om inte mer kullar så där direkt efter varandra!

Dom säger då att det är tjuvparning som är felet. Men eftersom att det då blivit 2-3 tjuvparningar direkt efter varandra så kan man ju börja undra, ska dom ha kaniner av olika kön när dom inte kan hålla koll på dom och hålla dom åtskilda?

Det är säkert bara jag som tycker så, men jag tycker ändå det är så otroligt oansvarigt.
Ville bara skriva av mig!
Jag vill inte hacka på någon speciell utan har bara setg så mkt sådant här så jag blir tokig.

Kristall
0

2 kullar efter varandra brukar väl inte vara något problem.

Men ja, 2 tjuvparningar efter varandra låter lite konstigt… man borde ju direkt bli nogrannare med att hålla kaninerna ifrån varandra efter en tjuvparning. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Wera]
0

Jag håller med! Så himla många som tar 2-3 kullar på raken, visserligen är det ganska vanligt bland de ansvarsfulla att ta 2 kullar i raken, och det brukar inte vara så jobbigt, men då om honan orkar och ofta också om det bara var en liten kull. Och istället för att vänta t.ex. 1-4 månader som vissa gör, och sen tar kull tar dom direkt efter kullen flyttat för det blir mindre jobbigt enligt vissa, minns inte riktigt vrf men var det inte något om mjölken? Men vet inte om det är sant att det "är mindre jobbigt" :P

Sen såg jag en hemsida, som hade en 8 årig hona som skulle få kull?! :O

Och flera som fått tjuvparningar mitt i när honan redan har en kull på t.ex. några dagar… :/

pigelina
0

Jag tycker inte ifl det är något fel på om honan är i bra kondition och man parar henne 1 månad efter ungarna har flyttat då har hon ju fått vila i 2 månader, så det tycker jag inte är något fel, sen kan man ju oxå para om en hona som fått dödfödda ungar inget fel på det lixom:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

spiritedaway
0

Om det nu verkligen är tjuvparningar som sker så pass ofta så bör man verkligen se över sina burar och fixa problemet.
MEN jag tror att det finns en del som skyller på att det var tjuvparning även fast det kanske var planerat.

Men sen finns det ju faktiskt de som gör det planerat och erkänner det också. Och visst, jag tycker det är elakt mot honan att få kullar så pass tätt.

[Wera]
0

#4 Tror det med. En bekant till mig parade sina honor, och sa "det var en tjuvparning" hela tiden, konstant så fort hon parar en hona. Även om jag sett hennes burar och dom är ganska bra och säkra! Lite skumt.
Sen kan hon skylla på att det var sin pappa när han var full :S tvivlar på det.

#3 Att ta en till kull efter att honan fått död-födda ungar är ok för mig ;)
Men då ska man para igen, inte vänta en månad… fast man kan ju vänta också men det blir jobbigare för mjölken produceras då om på nytt, är det inte så? Minns inte riktigt.

Att ta fler än 2 kullar på raken tycker jag är för mkt.

spiritedaway
0

#5 mm det är nog väldigt osannolikt att det blir tjuvparningar hela tiden. Förstår dock inte varför man inte bara kan stå för vad man gjort istället :P

steelskaniner
0

jag har haft 2 tjuvparningar efter varandra. Först gången mins jag inte ens att honan träffat en hane och andra gången hittade jag 5 frusna ungar utanför boet. Men tog in 3 och värmde de. efter som jag inte kunde låta de dö. :S

Men dessa två har jag verkligen inte haft en aning om att hon skulle få de syntes inte något :S

[Wera]
0

#6 Ja och det lilla komiska med det är att hennes burar är en-fack och några två-fack och då bara honor, hanar bredvid varandra så hur skulle de kunna ta sig in till varandra? ;) Öppna burluckan efter de rymt och sen smita in? För de har aldrig rymt :P Haha.

Rorosjons
0

#1 Jag tycker (men det är jag det) att honan ska få vila minst 2-3 månader innan nästa PARNING. Sen finns det ju också dom honor som är i väldigt bra kondition också som säkert klarar av tidigare PARNING.

#2 Såg till exempel på en sida, kommer inte riktigt ihåg vad den hette, men där hade honan fått en kull och när dom ungarna fötts så hade hon fått besök av hanen och blivit dräktig igen. Det tkr jag är väldigt för mycket även för en hona med väldigt bra kondition. Dom ska helt enkelt få vila efter kullen, tkr jag iaf.

#3 Det tycker inte jag heller är så himla fel. Men jag syftade mest på att den första kullen endast hunnit bli några få veckor innan den andra kullen kommer på samma hona. Sett en del som fått en kull och sen efter 4 veckor har det kommit ännu en på samma hona. Det är aningen väl mycket. enligt mig iaf.

#4 Tror också det är otroligt många som inte vill erkänna sin för tidigt planerade kull. Dom flesta inser nog inte hur mycket honan kan ta stryk av att få kull så tätt in på varandra förren de redan är gjort.

#5 Tror också det var något med mjölken. Sen förloar en de honor också väldigt mycket hull när dom fått kull så då blir det rent utmattande bara för det.

#7 Min hona syntes det ingenting på. hon fick dock 5 ungar. Det var en planerad kull, den är 4 veckor gammal nu. Super fina ungar =).

#8 Kan hon inte erkänna?
Eller är det så att hanen öppnar buren, hoppar ut, öppnar honans bur, hoppar in, dricker lite te kanske 10min och säger sedan hejdå och går hem till sig igen och låser efter sig? ;P

Linnet
0

Jag tar 2 kullar efter varann på en del av mina honor, men jag tar ju bara kullar på våren och sommaren så sen får dom ju vila hela vintern. Tycker inte det är nåt fel, vildkaniner brukar ju kunna få 4 kullar per år.

spiritedaway
0

#10 2 kullar känns som att det är på gränsen, men att det kan vara ok om honan är i bra kondition.
Men även fast vildkaniner kan få 4 kullar/år så innebär det inte att det är bra för kaninhonorna att få kullar direkt efter varann.

Animalfriend
0

Jag tycker 2- max 3 kullar per år är lagom, och då pratar vi om avelskaniner. jag tycker personligen att mera än så är på tok för mycket. Det sliter ju på mamman.

Det beror på hur länge man vill ha sin kanin också. En vildkanin blir ju inte så gamal som "tamkaniner" och får 4 kullar/år.

Vill man göra så, så finns det ju inget som säjer att man inte får ta så många kullar vad jag vet. Personligen skulle jag dock inte gort det, då jag vill att mina kaniner ska få ett långt liv också. :)

Håller helt och hållet med dig #0.

thexclub
0

Jag har hört att det tydligen är lättare för honan ifall man parar igen när de första ungarna är fyra veckor (dvs. honan får en ny kull när de första flyttar) Eftersom då håller honan redan på att producera mjölk och så. Vet åtmistonde att många större uppfödare gör så.

the vanity, it becomes insanity

Animalfriend
0

#13 Framförallt köttproducenter gör/har gjort så.

Om man gör så så "kör man ju slut" på honan. Enligt mig är det inte någon bra metod.

OneSound
0

Jag håller på att ta en kull/år per hona, det känns bäst för mig och för mina flickor!

Aut viam inveniam aut faciam

Animalfriend
0

#15 Låter bra. :)

OneSound
0

#16 Tack tack :) Har bara en avelsbar hona nu, men ändå (;

Aut viam inveniam aut faciam

thexclub
0

#14: är du säker? Känns som om det borde vara lite enklare för honan att ha bebisar fyra månader i sträck och sen vara "ledig" resten av de åtta månaderna på året (förutsatt att man inte tar mer än två kullar/år) Men somsagt, jag är inte så värst insatt så jag vet inte =)

[Wera]
0

#18 Tror samma sak jag med. Men det beror på storleken på kullen också.

Linnet
0

#18 Jo precis, det borde det vara, dessutom är det ju kaninernas naturliga parningssäsong under vår och sommar, höst och vinter är inte kaninerna så parningsvilliga. Så två kullar efter varann under våren och sommaren tycker jag funkar bra.

Rorosjons
0

Tack för allas svar. Kom gärna med fler inlägg om detta med 2-3 kullar på raken som blir helt plötsligt så kallade tjuvparningar.

Animalfriend
0

#18 Är inte säker, man jag har läste det i en handbok för köttproducenter om kaniner.

Tycker själv inte det känns så bra. Jag har tagit en kull när honan hade en kull på 6v. en gång, och hon fick bara en unge, och brukar få typ 7stycken ungar/kull.

Fladdra
0

Jo, visserligen. Man ska tänka på kaninerna. Tänk om det var du…

thexclub
0

#21: Det är irriterande, absolut. Jag tvivlar starkt på att folk som lyckats med tre tjuvparningar på rad verkligen inte vill ha ungar, det är ju inte alls svårt att skaffa säkra burar och undvika parningar. Visst, en eller två tjuvparningar då och då kan ju även hända de bästa men när samma person "råkar" para sina kaniner om och om igen, ja då börjar man undra.
Jag blir oftast så pass frustrerad när jag läser sådana inlägg att jag bara går ifrån datorn, känns oftast inte lönt att argumentera.

Tror att många säger att det är tjuvparningar för att de är rädda för klagomål som "du ska inte para din kanin pga. det och det". Då är det nog lättare att ha "råkat" släppa ihop kaninerna och inte behöva stå för sina handlingar. Särskilt synd är det ju om folk som kallar sig för uppfödare gör så, något av det viktigaste när man föder upp enligt mig är att tro på sina kullar. Om man själv inte kan stå för att man parat två kaniner och verkligen tror på kullen, vem ska göra det då?

Animalfriend
0

#24 Håller helt med.

Rorosjons
0

#24 Mycket bra svar där! Håller med helt.

Haztparken
0

#24 håller med, så sant.

Tycker bara det är synd om honan när hon gång på gång får ungar, hon måste utstå smärtan och allt det. Dom behöver ju också en paus och ta det lugnt.

Linnet
0

#27 Jag håller inte med, honan får ju vila hela hösten och vintern. Två kullar efter varann tycker jag är OK, sen får dom vila i 7 månader.

Rorosjons
0

#28 Men det kan ju bli tufft för en hona även om hon är i god kondition. Det tar ju olika hårt, men det är ju från individ till individ.