Behöver hjälp...
Hej!
Jag var nyss ute hos mina kaniner och upptäckte att en av de två ungarna på ca 11veckor ser väldigt konstig ut mellan benen(könet)…..
Den har alltid sett ut som en självklar hona men nu misstänker jag att den är missbildad, nån form av hermafrodit. Tyvärr har jag inte hunnit ta en bild men får göra det så fort jag kan. Det ser varken ut som en Hona eller hane? utan både och men väldigt felutvecklat om man säger så…
Jag har och har haft många av släktingarna till denna kanin och en likadant missbildad kanin har fötts här hemma för några år sen och har samma släktingar. Den förra kaninen är den nya kaninens farmors syskon.
När den förra kaninen föddes blev både jag och min bekant (som är uppfödare) väldigt häpna och hade aldrig sett något liknande, men jag tog det ändå med en nypa salt och tänkte att det kan ju faktiskt vara slumpen och behöver inte vara genetiskt. Men nu när jag misstänker samma fel med denna nya lilla kanin så känns det väldigt säkert att det faktiskt ÄR något genetiskt fel.
Jag är inte helt säker på detta ännu och ska ta med kaninen till min bekant i helgen och se vad han säger. Men om det nu är så att denna kaninen också är "missbildad" så har jag ett problem…..
Här hemma bor nämligen den lilla kaninens kullbror, dess storasyster och storebror (från förra kullen av samma föräldrar) samt pappan och mamman till kullarna (felet ligger dock förmodligen hos pappan och hans gener då det är hans släkt jag har haft). Det har fötts många kaniner här hemma av samma släkt men alla förutom dessa två har varit fullt friska och normala, därför har jag inte trott att det har varit något fel förrän nu.
Nu är det så att jag har tänkt sälja kullbrorn, storasystern och storebrorn. Det jag sitter och funderar på nu är att dessa kaniner självklart inte borde användas i Avel. Självklart kommer jag att hitta seriösa hem åt alla men jag kan ju ändå aldrig vara helt 100 på att de inte blir föräldrar (kan ju ske tjuvparningar och sånt i värsta fall).
Så jag vet inte om jag kanske borde kastrera killarna innan jag säljer de, eller om jag inte borde ta detta på så stort allvar…? Och storasystern får man ju antingen avliva eller sälja till ett väldigtväldigt bra hem för att vara säker på att dessa eventuellt felaktiga gener inte förs vidare….
Pappan till kullen och den lilla nya kommer jag själv att behålla och pappan kommer kastreras.
Så hur hade ni tänkt och gjort om ni var jag?
Hade ni kastrerat killarna innan de säljs eller chansat? Och hur hade ni gjort med honan, avlivat eller sålt okastrerad?
Alla kaniner är trevliga och mår bra i övrigt, den förra missbildade var precis som vilken kanin som helst och denna lilla nya är än så länge väldigt harmonisk och trevlig.
Jag känner mig ganska förvirrad nu och hade blivit jätteglad om nån har lust att hjälpa mig…

Jag tycker inte du behöver kastrera eller avliva. Är ungarna friska så kan du sälja dom, men du måste ju upplysa köpare om hur det ligger till och att dom inte får användas i Avel. Man kan ju aldrig veta till 100% att det inte händer nåt, tjuvparning eller så, men då är det ju den nya ägarens ansvar. Jag hade sålt dom men informerat dom nya ägarna om vad som gäller.
Håller med #1. Tror jag.
ok tack för svaren.
På ett sätt är det ju den nya ägarens ansvar men tänk om det skulle bli så att de får ungar och så blir det fler såna här missbildningar…..det påverkar inte själva kaninerna vad jag har märkt, förutom att de är mycket lugnare, typ som kastrerade hanar. men samtidigt är det ju fel att tänka så. Jag är så rädd att det ska sluta med att det finns jättemånga kaniner som föds med missbildade kön, då är det ju faktiskt mitt ansvar i grund och botten…
#3 Gör så som du tycker känns bäst. Så att du inte får dåligt samvete i längden.
Samtidigt är det den nya ägarens ansvar att se till att inga misstag händer, men om du inte känner dig trygg med att låta den nya ägaren ta ansvar för det, så tycker jag du ska kastrera och sterelisera.