Vilken kanin?
Jag har ett litet problem och jag skulle vilja ha lite åsikter från er innan jag bestämmer mig. Jag har fått lov att skaffa en till kanin:) Det är såhär att jag har två olika raser som jag måste välja mellan. Men problemet är att jag inte vet Vilken ras? jag ska skaffa. Jag ville i början ha en teddy som jag skulle köpa av Ciss, men tyvärr var det en dödfödd kull hennes kanin fick. Om jag ska vänta på nästa kull så måste jag troligtvis vänta till hösten, eftersom hon inte har hittat någon hane till sin andra hona. Samtidigt så har ju min kanin McDreamy fått barn med en annan av mina kompisars kanin. De ungarna är nu mer än 10 veckor och honans ägare har inte lagt ut en annons ännu. Det kommer säkert att bli väldigt svårt att sälja de ungarna eftersom de börjar bli så pass gamla. Eftersom jag lånade ut min hane till henne så ska jag antingen få 300kr eller få en av ungarna. Nu är det så att jag har blivit kär i en av ungarna (som är hermeliner) och som jag skulle vilja ha. Men då måste jag välja bort teddyn eftersom jag bara får ha en kanin till. Det är där problemet uppstår. Jag vet inte vilken kanin jag ska välja?
Hermelinungen är en brunzobel som är snygg och som jag skulle vilja ställa ut om jag skaffar henne:) hon har ett jättebra temprament och är gosig och hur söt som helst. Jag har en hermelin sedan tidigare och har bara haft den rasen. Det är en underbar ras som jag skulle vilja fortsätta med. Men min dröm har alltid varit att ha en långhårig kanin och helst en teddy. Jag har hört att de har ett jättebra temperament och jag saknar möjligheten att kamma min kanin eftersom jag har en hermelin. Jag vet att teddyn behöver mer tid eftersom den måste kammas ofta och jag känner att jag har den tiden. Mamma tycker att jag ska ha en hermelin eftersom jag börjar gymnasiet till hösten och defintivt kommer att få mindre tid. Hur ska jag göra?
Ska jag vänta till kullen med teddysarna kommer eller ska jag ta hem hermelinen?
Hmm väldigt svårt. Jag älskar både teddyvädurar och hermeliner.
Men jag tror jag skulle köpt en teddy till hösten… men Ciss ska ju sälja Honey har hon funderat på väl? (För det är väl Honey dy syftar på när du skriver "hennes andra hona" för det var ju Candy som fick död-födda)
Svårt det där… om du tycker det är värt att vänta till hösten så vänta till hösten på en teddyvädur… om inte annat köp en teddyvädur från en annan uppfödare. T.ex. Harrieth har någon till slau dock vuxna. Och Pysselgården.

Peronligen skulle jag ha tagit hermelinen; dels för gymnasiet (det är jobbigare än man tror), dels för att veta att åtminstone en av ungarna som din kanin är pappa (?) till får ett bra hem, och dessutom är det ju faktiskt, som nämnt, din kanin som är pappan till den :)
#1 Jo det är Honey jag menar. Candy fick en död kull och vad jag vet så ska inte Ciss para Candy på ett långt tag. Hon har tänkt Att ta en kull på henne först, enligt vad jag har hört. Men det är ju så svårt att hitta en hane eftersom de flesta är släkt med varandra. Jag tror inte att jag vill skaffa en från någon annan. Jag vill vara väldigt säker på att ungen inte bär på peking eller något sådant. Om jag ska köpa en teddy så ska jag köpa den av Ciss:)
#2 Jo, det är det jag har funderat på. Jag har även valt ett gymnasium som är väldigt tufft.
#3 Ja men då tycker jag du kan ta lille hermelin flickan :P
#4 Okej:)
putt
Jag skulle välja hermelinen som du ju redan har fastnat för.
Att välja en kanin som inte ens är född ännu framför en kanin som du har fäst dig vid tycker jag vore fel. Och om du dessutom vill ställa ut så tycker jag att valet är ganska självklart. 
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Skulle lätt valt en hermelin! Bästa rasen ju ;) Men jag funderade lite över det där med utställning, hennes färg är väl inte så bra utställningsmässigt? Hon är ser iaf ut att varaväldigt söt på de blder jag sett på henne! :)
#9 Hon är då godkänd, men ja, jag vet inte hur färgen är. Vi får se om jag ställer ut henne;) Men framförallt så kommer hon ju vara kelkanin och kanske hoppkanin;)

jag skulle valt hermelinen ^^
#10 tänkte när hon är så ljus i topparna och så, har fptt för mig att dom ska vara mcyket mörkare och ha tydligare sobelpartier och så men jag är inte så bra på det där så jag kan lika gärna ha fel!! :D Men åhh välj henne!! ;) do it! Vad lutar det åt?
Om jag var du skulle jag tagit hermelinen ^__^
#12 Tror att det lutar åt hermelinen, men det är så himla svårt! Har alltid velat ha en Teddy! Men hon är ju så underbar<3 Att det ska vara så svårt:(

Jättesvårt val! Jag har både hermelin och teddydvv. Dom är ju helt underbara båda raserna! Men jag vet att tar du hermelinen, då kommer du ändå inte kunna glömma en teddy!;) Men det är svårt! Du får gå efter din egen känsla helt enkelt. Lycka till med ditt val!
Jag har hermelin och det är ju en helt underbar ras som du säger. Men teddyn är ju underbar den med. Men hermelin tycker jag, dom behöver inte den extra tid som en teddy behöver, och du ska ju börja gymnasium.

#16 Håller med! Det är ju så med teddy, dom bara MÅSTE man hålla på o kamma ofta, annars går det ju inte. Det tar ju en stund att gå igenom hela pälsen ordentligt. Men det är mysigt, men som sagt inget man kan hoppa över inte.. Då växer tovorna snabbt!
#17 Jo det är ju det jag vet och jag känner att jag har tiden, men jag börjar ju som sagt gymnasiet och jag vet ju faktiskt inte hur mycket tid jag kommer att ha. Men en Teddy, det är obeskrivligt hur mycket jag vill ha en.
Tycker nästan du ska ta hermelinen, som du för de första redan har fäst dig vid. Och Ciss kull har ju inte kommit än, och om det skulle bli till hösten? Och gymnasium är ju som man hört, kan det vara rätt så tufft. Men kommer du fortfarande att ha den tiden som krävs för en Teddy så tycker jag du ska välja en Teddy! Dom är ju så otroligt söta :)
Hermelinen tycker jag. För då vet du ju vad du får. ( Du känner ju redan kaninen + föräldrarna )
putt
Ingen fler som har någon åsikt?
putt
Jag tycker fortfarande hermelinen ;) haha

Hermelinen tycker jag som alla andra säger, pga gymnasiumet:)
Mvh Maia
#24 haha, det vet jag att du gör;)
Tycker hermelinen, det blir nog inte så kul om du måste sälja teddyn eftersom du inte har tiden att sköta pälsen när du börjar gymnasiet, eller om du kanske blir stressad för att du ska hinna med allt. När du redan har fastnat för hermelinen så.. :)
hermelinen :)
Personligen hade jag helt klart tagit en unge från min egna kanins kull! Och med tanke att du hade fastnat för en av ungarna redan.. hermelinen säger jag :)
Det kanske inte skulle vara jättesvårt att övertala dig till en teddy om ett tag också? nejmen, haha.
Tack för alla svar:)
Det lutar åt att jag köper hermelinen. Eftersom mitt gymnasium kommer att vara mycket krävande så kommer det säkert att ta mycket av min fritiden. Jag är även väldigt ambitiös i skolan, så jag lägger mycket tid på skolan. Måste även tänka på min hälsa. Jag har magproblem (magkatarr) som uppstår när jag är stressad och det kanske bli alldeles för mycket att ha en teddy som behöver betydligt mycket mer vård än en hermelin. Jag kommer definitivt att fortfarande vilja ha en teddy och har kanske tänkt att försöka skaffa en i framtiden när jag känner att jag har tid:)

#30 Lite OT: Jag har också magkatarr, mkt problem med det pga stress, stark mat och att jag äter dåligt (alla men mest med att jag äter dåligt). Eftersom jag också har magkatarr och vet hu himla jobbigt det är så skulle jag valt hermelinen som jag redan sagt men måste tillägga att det är du som väljer, gör det du vill. Även om alla tycker att du ska ha hermelinen men du igentligen vill teddyn lite extra, ta teddyn. Tänk om du skulle bli ledsen om du tog hermelinen eller du tog teddyn, få ångest. Tänk lite i olika synvinklar och hur det kan bli i framtiden osv. Det är ju du som bestämmer trots allt;)
Mvh Maia
Jag tycker att du ska välja den du själv vill, men om det lutar åt hermelinen så köp den. 
Eftersom du redan förälskat dig i hermelinen så kanske du borde ta den. Å andra sidan vet jag hur det är att drömma om en viss ras, o välja en annan eftersom man fallit för en viss kanin, o då finns drömmen kvar hela tiden o man bara måste måste måste ha den rasen i alla fall! Haha (;
Angående det där med pälsen, så tycker jag det är lite märkligt som alla säger.. har man inte tid att borsta kaninen varje dag så har man väl inte tid med en kanin alls. SÅ lång tid tar det inte att borsta för sjutton! Man får väl välja bort ett tv-program eller så, så är problemet löst, det gäller ju o prioritera!
Personligen skulle jag nog väntat på teddyn, om det var det jag verkligen ville ha i grund o botten :)
putt