Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1930 ggr
[Niike]
0

Dålig unge

Min 8 v gamla teddyvädurshane har blivit dålig under natten. När jag tänker efter var han ovanligt lugn igår, men han har blivit dålig snabbt under natten. Hittade honom liggandes på ena sidan i morse. Ringde vetten och dom sa att det inte var någon idé att ta in en sån liten unge och sätta dropp, det enda jag kunde göra var att isånafall ta in honom och försöka få i honom vatten och hålla honom varm. Annars avliva honom.
Har suttit och tryckt i honom vatten nu vilket han tar emot, han "tuggar" i sig det så man ser att han vill ha det. Han är slapp i kroppen och har inte mycket ork.
Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att avliva som gäller? Vill inte ge upp..  Har som sagt ringt veterinär redan.

[BonnieL]
0

Åh nej! Hoppas han klarar sig! <3

Zvintos
0

Har ni tomatjuice hemma?
Jag skulle testat att få i lite sånt.

[Niike]
0

#2 Nej det är inget vi brukar ha hemma men ska kolla. Det funkar inte med t ex. tomatpuré? Eller går det att mosa tomat och blanda ut med vatten eller liknande? Matolja har jag läst ska få igång magen, men om det inte är magen det är fel på kanske det bara skadar?

Han smaskar gärna i sig vatten genom pipett när jag ger honom. Magen är som vanligt, varken uppsvälld eller hård..

Zvintos
0

#3: Tomatpuré borde gå bra det också.
Mosa tomat själv vet jag faktiskt inte.

thexclub
0

När Fjäril var dålig fick jag rådet att ge morotspure, nu verkar det ju knappast som om de har samma symptom men det vore ju kanske något att prova ifall du har det hemma?

Annars kanske han "bara" är uttorkad, vet inte om det är varmt hos dig eller så. Då är det väl bara att ge honom vatten och se till att han är sval som gäller.

Hoppas allting går bra gumman, håller tummarna här hemma för honom! <3 kram

the vanity, it becomes insanity

[Niike]
0

#4 Ok, ska kolla vad vi har hemma.
#5 Ska kolla. Sitter här och ger honom vatten hela tiden nu och han verkar vilja ha, periodsvis.. Tack <3

[Niike]
0

Ger honom tomatpuré utspätt med vatten nu och han är helt galen i det. Började smaska som bara den direkt och slickar sig runt munnen. Finns det något annat som borde vara bra? Mosad banan, mosad morot, ja vad som helst… Alla tips? är guld värda!!

Tarja
0

Nej, gud vad tråkigt! :'( <3
Vi hoppas verkligen att lillen blir bra! Tomatpuré/Tomatjuice som de andra har sagt brukar vara bra att ge, det tipset har vi fått :)

Det är bra att du fortsätter att ge honom tomatpuré och vatten!
Något annat som kan vara bra att ge vet jag inte riktigt.. <3

[Niike]
0

#8 Tack <3

Det känns som det vore bra att få i honom hö, men jag vet inte? Han lär ju inte äta själv.. När mitt marsvin var dåligt läste jag att man kunde ge "hövatten" (vatten med hö i som stått under natten), funkar det för kaniner också tror ni?

[BonnieL]
0

#9 Jag har hört att det funkar på kaniner också, värt att prova iallafall! =)

[Niike]
0

#10 Tack, ska fixa det. Vet inte hur länge det måste stå för att det ska ge något..

[Niike]
0

putt, fler tips?, åsikter eller vad som helst tas tacksamt emot….

torpetskaniner
0

Hövattnet ska nog åtminstonde stå i 2-3 timmar. Du kan prova med ananaspuré, och om du vill kan du blanda i lite banan.

Lycka till!

Mvh Linnéa

www.torpetskaniner.webs.com

[Niike]
0

Tack för tipset!

Har läst att t ex vid förstoppning ska inget annat än vatten och hö ges.. Tänk om det nu är förstoppning han har och så sitter jag här och ger honom tomatpuré.. Jag kanske gör det hela värre ? :/

[Wera]
0

#14 Bajsar han inte då? Känns magen hård? För om det inte är det så är det väl inte förstoppning? Pröva att massera magen.

[Niike]
0

#15 Han hade massor av bajs vid rumpan, vanliga kulor, när jag tog in honom.. Men nu har han inte bajsat sedan 12 tiden ungefär. Sitter och masserar magen i stort sett hela tiden.

[Niike]
0

Magen är lite olika, ibland känns den som vanligt och ibland "bubblig"… Inte hård tycker jag inte, och inte uppsvullen..

Inaarah
0

Är han lös i magen? Ett tips? är då att försöka få honom att dricka ljummet kamomillte som brukar sätta igång magen på kaniner.

Hade liknande en gång med en hane på 7 v, som betedde sig precis som din verkar göra. Dessvärre dog min, men vetten sa att det troligen berodde på att den var för tidigt tagen, att den inte klarade sig själv än. Han kunde t.ex inte tvätta sig i baken och hade nstan alltid bajs där.

Men, lycka till!

[Wera]
0

#18 Den här hanen tror jag bor med sin mamma än. Så det kan ju inte bero på det.

Inaarah
0

Aha, okej. Nej, det kan det ju inte göra.
Ibland får ju ungar i sig något olämpligt som mammans mat t.ex, som ungarna är för känsliga för att äta. Vet inte.

[Niike]
0

#18 Nej, han har inte bajsat något alls.. När han hittade honom i morse hade han bajs i rumpan, vanliga kulor, så han verkade inte dålig i magen.

Toaden
0

Usch vad jobbigt… Testa med ananaspure. Hoppas han blir bättre ?

Veero
0

Har han magrat av?

Veero
0

om han har det så kanske det är Coccidios?

"Det är en sjukdom som angriper tarm eller lever och som orsakas av mycket små encelliga parasiter (protozoer). De angriper oftast unga djur i samband med avvänjningen. eftersom stor okunnighet tycks råda bland uppfödarna om sjukdomens förlopp skall den beskrivas relativt utförligt.
Lever (gallgångs-) Coccodios är kroniskt förlöpande. Den orsakar aptitlöshet och avmagring. Levern uppvisar vid obduktion grå eller gulvita härdar, som kan bli stora som hasselnötter. Det är förtjockade gallgångar, i vilka talrika coccidier i olika utvecklingsstadier förekommer."

Vet att det finns en sak man kan ge men kommer inte ihåg vad det heter.. kan kolla upp det isåfall.

[Niike]
0

#23 Svårt att säga.. Men nej det tycker jag inte.

thexclub
0

Hur har det gått?

torpetskaniner
0

Undrar också! Hoppas allt löser sig =(

Kram Linnéa

www.torpetskaniner.webs.com

MajaaR
0

Hoppas allt blir bra med honom <3

hjartelyckanskaniner
0

Min hane slutade äta helt plötsligt,han var runt året då. Jag gav honom morotspuréed socker i och även efterrätt för småbarn. Blåbär är bra för oss människor som är lite lösa i magen så att man blir lite hårdare i magen.Testa dig fram med lite efterrätter i barnmats hyllan och se vad han gillar. Sockert brukar göra att han får tillbaka aptiten ochbörjar så smått äta vanlig mat igen. Har du testat annanajuice? olja? det brukar göra att tarmarnaarbetar igen och han börjar ätaför att han inte har ont imegen längre.

Lycka till!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Niike]
0

Vad jag kan säga har han varken blivit bättre eller sämre. Har suttit sen kl 12 idag och gett vatten, tomatpuré och masserat magen väldigt mycket.. Han har kissat i floder men inget bajs… Har även gett salt/socker-lösning och hövatten.. Nu ligger han och vilar. Han är väldigt slö i kroppen. Ska alldeles strax ta upp honom igen och ge honom mer salt/socker lösning. Han tar gärna emot det han får, framförallt tomatpurén, den tycker han om väldigt mkt.. Hoppas han blir bättre så man får lite nytt hopp <3

[Niike]
0

#29 Gav en halv tsk olivolja förut..

Finns det något bra man kan köpa på apoteket??

hjartelyckanskaniner
0

Om han klarar sig till imorgon så ska jag ringa en jag känner som är otroligt bra med kaniner och brukar kunna det med tarm problem/matvägran.

Man kan ju tyvärr inte göra so med hästar som har kolik=/ de sköljer ju ur tarmarna med någon slags olja så att de är ränsade och tarmvredet blir som normalt igen..

Mvh Emma

[Niike]
0

#32 Det vore gult värt om du ville göra det.

Tarkie
0

Om det är fel på tarmarna måste han röra på sig också…

Usch! Så mycket kan spela in. Det kan vara den snabba väderväxlingen också..

DEMNJA
0

Har du känt försiktigt runt anus? Är han förstoppad bör du kunna känna att det ligger bajs där inne. Hade en unge i a-kullen som hade lite svårt att få ut vid ett tillfälle och det kändes tydligt att det låg kulor där inne…

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

bunnycutt
0

Det finns ett "tillskottsfoder" eller vad man ska kalla det som man kan ge till kaniner, det heter Critical Care och är som ett pulver som innehåller timotejhö, vete, havre, jästkultur mineraler, vitaminer mm. Det kan ges till kaniner som är dåliga som du beskriver och som inte äter och där magens motorik är nedsatt. Jag tycker att det är ett väldigt bra sätt att få i kaninen det den behöver som fibrer tex. Det blandas med vatten och ges genom en spruta i munnen.

Det har fungerat jättebra på min kanin när han har varit riktigt dålig.

Tyvärr finns det inte att köpa på så många ställen vad jag vet. Det brukar finnas att köpa hos veterinärer men jag vet inte vilka andra zoobutiker som har det.

Ett symtom när kaniner har nedsatt magmotorik är just att de kissar väldigt mycket då magen tar upp så stor plats i buken på dem så den trycker på blåsan. Den kan tyvärr även börja trycka på lungorna så de får svårt att andas.

Jag håller alla tummar!!

[Niike]
0

#34 Det är svårt att få honom att röra på sig då han inte ens kan sitta upprätt.. Masserar magen, rör lite på benen då det av någon anledning känns som att det hjälper…
Ja, det är jobbigt att man inte vet vad det är, om det är någon sjukdom, förstoppning eller vad det nu är. Förstoppning är det förmodligen eftersom han inte bajsat de senaste timmarna, men man vet ju inte om själva förstoppningen beror på något annat.

#35 Ja det känns hårt runt anus.. Hur gick det med din unge? Hjälpte du till på något vis och hur gjorde du då isf?

[Niike]
0

#36 tack så mycket för informationen, ska be mamma kolla efter det i morgon!
Ja han kissar väldigt mycket, men bara när jag masserar magen. Ja läste det också men vad jag kan se på honom verkar han inte ha några andningsproblem än så länge, känns som det borde synas isånafall.

DEMNJA
0

#37 Jag hjälpte till jaa… "masserade" försiktigt runt anus och då kom det av sig självt. Efter det hade ungen inga mer problem med magen.

Det är ju kanske inte så lätt om det är en ordentlig förstoppning, men det kan ju vara värt att prova. Annars tycker jag du ska åka med honom till veterinären i morgon. För det låter ju som att han kan vara förstoppad.

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

[Niike]
0

#39 Lyckades "trycka" ut en liten bajsplutt förut! Känns som att det är bra om man kan få bort lite som sitter ivägen..

Kan även säga att när jag vände på honom (han har legat på rygg ett bra tag nu) så såg han faktiskt piggare ut, rörde på huvudet och så. Får hoppas att det verkligen ÄR bättre med honom <3 Man får hur som helst lite mer hopp iaf!

Sarla
0

#40 Hoppas allt går bra nu! :)

emms
0

#40 Hoppas, hoppas<3

Emma

[Niike]
0

#41 # 42 Tack, hoppas jag med! <3

[aammE]
0

Hoppas att det går bra! Försök "massera" ut mer kluttar också.

EricaN
0

Vi håller tummarna =D

[Niike]
0

Har så j*vla bra nyheter att ni inte kan tro det!
Han är så mycket bättre! Har bajsat, dock fastklibbat i rumpan, men han har i alla fall bajsat! Han har vänt sig om i lådan och "sitter" nu upp eller jaa, ligger med huvudet mer uppåt och tassarna indragna under sig lite som en katt om ni förstår.
Jag är så sjukt glad, men man får väl  inte hoppas på allt för mycket, han kanske blir sämre igen. Men det är iallafall helt otroligt hur mycket han bättrat sig under natten, och det är skönt att se att det jag slet med i nästan 12 timmar i sträck hjälpte !! =)

DEMNJA
0

åååå så härligt!!! :D

Håller tummarna att han fortsätter må bra nu! :)

Du får hålla ett vakande öga över honom ;)

Hälsningar Anna

Rosågårdens kaniner

Tarja
0

Jätteskönt gumman! <3
Nu hoppas vi att han fortsätter likadant och blir bra <3

kaningodis
0

Åh, var roligt! =)

Hoppas att han blir helt frisk!

Kastanjegårdens Kaniner

KaninEmma
0

Vad kul :D Hoppas nu att han blir helt frisk!

// Emma :D

hjartelyckanskaniner
0

Vad roligt att din bebis blivit bättre:D

Mvh Emma

Salladshataren
0

Vad roligt att höra Majs :D :* <3

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Zvintos
0

Vad härligt. =)
Får hoppas det fortsätter till det bättre. ^^

thexclub
0

Åh vad härligt! :)

Majja12
0

Nämen, har din lilla söta pälsboll blivit dålig, stackars dig Gråter Usch så jobbigt, lider med dig, det är så hemskt när djuren inte mår bra. Tur att han blivit bättre nu iaf, håller tummarna hårt och ber kissarna hålla sina tassar för din lille! Jag hoppas verkligen att han tillfrisknar! Har du testat ringa till Roslagstull (visst är det de som är bäst på kaniner i landet?) om de har några tips? på vad du kan göra. Det verkar ju som om du har gjort precis rätt eftersom han har blivit bättre, men tänkte om det finns något ytterligare  som kan hjälpa honom att tillfriskna helt. *Kramar*

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

EricaN
0

Tålamod lönar sig ofta! =)

Olgakanin
0

Å har precis suttit å läst hela tråden för at se om du fick hjälp å hur det gick med lillskrutten. Blev alldeles rörd när du skrev att han piggnat till!

Såg att du fått tips? om Roslagstulls vet. Jag fick tips? från veterinär när jag kastrerade  in lilla kille att Mälardalens smådjursklinik är duktiga på kaniner.

www.malarensmadjur.se

Hoppas han nu vid det här laget är på benen igen! Jag håller verkligen tummarna!!!

Ser fram emot att höra / läsa mer om lillkillen!

Många många hälsningar å tummar hålls!

[Niike]
0

Känns helt otroligt! Kan inte beskriva hur glad jag är.. Tänk att igår vid den här tiden höll jag på att ge upp.. Han rörde sig inte och kroppen var helt slapp men han åt som en galning. Nu sitter han här i en låda på golvet brevid mig och tvättar sig för fullt, så duktig så min lilla pojke <3

Är det något speciellt som kan vara bra att ge honom nu? Vad ska han äta? Bara hö och vatten? Behöver massor av hjälp nu så han inte blir sämre igen..!
Tack för allt hjälp och stöd, det är värt så mycket!! <3

EricaN
0

Börja med basmaten, Dvs Hö och vatten, när du känner att magen och kaninen är ok ock pigg så kan du succesivt lägga till pellets och/eller grönsaker, det hade jag gjort!

Helt underbart att h*n är bättre!

Majja12
0

#58 Åh, vad underbart att höra! Skrattande Fortsätter att hålla tummarna för att han ska förbli bra!

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

TereseE
0

Det här hade jag missat, härligt att han piggnat till igen! Hurra hurra!

Tisdus
0

Vad skönt att han blev bra igen :)

Boromir
0

Underbart att höra om din unge, även om jag fött upp ganska många kullar har jag inte lyckat rädda någon unge som blivit så där akut dålig. Vilka bra tips? som finns samlade i denna tråd.

Vilket fantastiskt tålamod du har som inte gav upp!

// Malin

Qepta
0

Härligt att han har piggnat på sig!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

lomsen
0

Vi gav vår hona som just fött a-fil och har fortsatt med det, ungarna verkar må bra indirekt av det och nu börjar även de äta av den hon får, det kan vara värt att prova för dig då det ger bra tarmbalans och säkert mättnad och annat nyttigt. Det ger vi våra hundar och katter också!

Olgakanin
0

Å vad härligt han piggnat till! Att han tvättar sig är ett riktigt bra friskhets tecken, då kaniner är så renliga av sig.

Stort stort Grattis och lycka till!!! Glad

Hö & vatten är nog som sagt det allra viktigaste just nu! Du har fått bra tips? om pellets å så.

Många hälsningar!!!

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter nu och tittar på världens sötaste lilla busfrö som käkar lönngren för fullt. Häromdagen var han nästan död och nu är han så levande som det går. Ni förstår inte hur underbart det är att sitta och kolla på honom, jag blir glad i hela kroppen :D Nu är det rymningsdax igen, att kravla sig över kartongkanten är inga problem. Hittade honom på min matta förut när jag hade varit ute, hihi.

Tack för all hjälp, alla tips? och allt stöd. Det har hjälpt mig så mycket och jag är oerhört tacksam. Kram på er alla <3

Tarja
0

Gullungen då <3
Många kramar till dig och plutten <3

Anema
0

åååå vad skönt o höra att det blivit bättre :)

Maiae
0

Gud vad skönt att han blivit bra!:D

Mvh Maia

[Niike]
0

Ja det är superskönt att han piggnat till så fort! Och det är också himla skönt att kunna bevisa för t ex mamma som var säker på att det inte var någon idé, att det faktiskt gick! =)

19Josefin98
0

Hoppas allt går bra:)