Hopp o kiss?
När en kanin tar ett skutt och samtidigt kissar en liten skvätt, är inte det någonting som hankaniner brukar göra. Eller gör honor så också?

både honor o hanar brukar skvätta men det är mest hanar som gör de.

När jag tog hand om den här omplaceringskaninen för ett tag sedan så sa de att hon var en hona. Hon har varit så otroligt rädd och skydd i början men vi har byggt upp ett förtrodende nu. Men jag kan inte lyfta henne utan att hon sparkar vilt och får panik. Så jag har släppt den biten för tillfället. Men det gör också att jag inte kan dubbelkolla könet på henne.
Hade nämligen för mig att dessa små-skvättar bara kom från hanar. Hon har också börjat knuffa på mig och grymta lite, låter också mer som ett han-beteende. Eller gör honor så med?
Vill väldigt gärna få kollat könet på henne för jag börjar faktiskt bli lite osäker.

Jag har en hona som skvätter och beter som som en hane, så visst är det möjligt.
Att hon knuffar på dig och grymtar behöver nödvändigtvis inte vara ett han-beteende utan kan handla om att hon vill bli klappad eller vill att du låter henne vara/flyttar dig (beror på hur hårt hon knuffar, är det en lätt knuff så vill hon bli kelad med) En del kaniner "pratar" helt enkelt och gör lite ljud ibland =)
the vanity, it becomes insanity

#2 för ett par år sen hade jag två honkaniner och de va rätt aggressiva i alla fall den ena den andra var mest bara skygg ( jag hade köpt de från en djuraffär) Den aggressiva honan höll jämt på att knuffa, grymta och riva mig. Jag tror hon gjorde de mest för att skydda sin kaninkompis men sen när dens kompis dog så vart hon lite tamare men inte helt så tam. Så de är inte bara hanar som håller på så.
Om man frågar mig så tycker jag att honor oftas är mer aggresiva än hanar. Men om du vill kunna bära din kanin så kan du ju prova att ha en handduk typ över huvudet, det brukar ibland funka.

Tycker mer att hon buffas som om hon vill ha uppmärksamhet. Börjar jag klappa henne i det läget så sitter hon kvar. Men just det här "pratandet" gjorde min förra hane men aldrig min hona. Det kanske är därför jag förknippar det med just hanar.
Vill inte skrämma henne i och med att hon var så himla rädd när hon kom så jag ger det några dagar till innan jag försöker mig på att kika.

#5 Jag tog hand om en vanskött kanin, hermelin för många år sedan. Fick inte ens byta vatten åt hennes å högg hon, hårt så det gick hål… men jag gjorde som du, lät henne vara. jaja, hon blev som en tillgiven hund sen..
Men, hon puffade å buffade å snackade med mig nästan jämt. Å ner med huvudet för kel. Brukade kasta sig på rygg bredvid mig i soffan å snarkade!!
När jag kom hem, å vi hade kommit så långt hon kund evara ute dygnet runt å även ensam kom hon och mnötte mig i hallen å "pratade" å buffade å puffade å kollade mer än gärna vad som fanns i matkassen… ;-)
Var hon i ett annat rum och på väg in till mig satte hon igång att prata på vägen. Helt otroligt!
Buffade på mig om jag var i köket å hon ville ha gottis eller kel.
Det tog lång tid innan jag fick lyfta henne, men sen kunde jag ta henne på axeln å gå ut på picknick i parken! :-) Hon vart tillslut så lätt att lyfta å klippa klorna på så det var sån oootroligt skillnad på från då jag hämtade henne…
Hon blev 13 år och somnade in på min arm en natt…
kaniner är för sköna djur!!!
Skvätte gkorde hon aldrig… där är de inte lika.
Ava kan göra glädje skutt å hoppa nästan 1 meter högt å kissa samtidigt, hihi äckligt :P ! Men honor kan åxå skvätta :)

#7 haha! Sant? ojoj!

#6 Vilken härlig historia!! Verkligen underbar! Att din kanin blev såå gammal också! Roligt att höra!! :)
En av mina hanar (dvv) hoppar o skvätter så där.. Såg igår att jag hade fått stänk på mina nya byxor.. grr! Jag brukar byta kläder när jag går ut till kaninerna, för att slippa tvätta hela tiden. Har bara en hona, men hon har aldrig skvättat.