Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1042 ggr
pigelina
0

havre

Jag hade tänkt blanda ut min pellets med något, och så har många havre, skulle ni rekomendera det? min kaniner får daglig Motion. och är det häst havre man köper då?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Animalfriend
0

Jag rekomenderar det, i lagom mängd. Använder det själv lite grann.

Ja, "häst" havre. Jag har hela havrekorn, bäst tycker jag.

pigelina
0

ok:) då ska jag köpa det, men ungefär hur mycket?

// Hanna

Animalfriend
0

Oj, svårt att säja. Beror ju på hur mycket foder du blandar.

Har du ett fullt pellets redan, och ska blanda ut, så skulle jag inte ta så enormt mycket.

Det beror lite på energiintaget från pelletsen, alltså hur energirikt pelletset är.

pigelina
0

ok, men är en msk förmycket på 1 dl? altså en halv msk på % dl?

// Hanna

Animalfriend
0

Nej, det låter nog lagom. :)

Men det beror på vilket pelletsmärke du har nu.

Men 1 msk låter lagom på 1dl.

annaforsgren
0

Det låter bra:) Den pellets jag fick med min kanin hade 50% havre. Men en matsked är nog bäst.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Hopi
0

Jag köper krossad havre på Granngården till mina niner. Dom får havren för sig i egen skål och Carrier kaninpellets i en annan skål. Alla gillar inte havre av mina, därför får dom det separat.

Twinklys
0

Jag blandar ut lite havre med Stampe-pellets fast väldigt lite! Dräktiga eller digivande honor kan få något extra, men som sagt, inte så mycket ;) Och de älskar det! Alla mina kaniner är i bra form. (Med undantag för kanske Luna, men hon bor i mitt rum och kan bli lite extra bortskämd (A) )

pigelina
0

hehe ok;)

// Hanna

Tina-A
0

Ja, köp hela havre. Inte havregryn som vi själva äter och bakar med och sådär :) Havre finns lite överallt.. Djuraffär, granngården..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Agda
0

Jag köper Krafft havre från Granngården. Den finns i två olika säckar, en blå/gul och en röd/gul. Jag använder den blå/gula då den andra innehåller lite mera fett.

Fladdra
0

Jag köper vanligt havre och har inte märkt att det skulle vara något problem, men i och för sig ger jag inte det till min kanin så ofta.

Vad tycker ni, är det fel?

Hopi
0

Är inget fel att köpa hel havre, men vissa kaniner äter hellre den krossade havren. Flört Småfåglarna är och tigger som bara den varje dag, när jag är ute o fixar åt kaninerna. så dom får oxå havre. ;)

Fladdra
0

Haha, det är bra, Hopi, man ska dela med sig av det goda. Glad

Hopi
0

#14: Ja visst ska man göra det!! ;) Det blir värsta välgödda gråsparvarna här det kan jag lova!!Tungan ute

Fladdra
0

Så om någon härifrån ser en liten småfet gråsparv vet vi vart den kommer ifrån! ;)

Hopi
0

Japp! Helt rätt! Flört

pigelina
0

där jag köper hö/halm/sågspån där säljer dom häst foder oxå och då havre, kan jag köpa därifrån?

// Hanna

Hopi
0

#18 Det går bra! Jag köper stora säckar på Granngården. (Måste ju räcka till Gråsparvarna oxå. hehe)

pigelina
0

#19 Gulligt att mata fåglar(a);) undra om mina undulater gillar det^^ ¨

// Hanna

Hopi
0

#20 Jag har ju oxå undulater, men har inte tänkt på att ge dom havre! hahaha men utefåglarna har fått men inte undisarna.. hum.. Obestämd

Trocaderos
0

Jag ger mina kaniner havre. Dock inte varje dag utan någon dag innan dom ska tävla och fram till tävlingsdagen och efter tävlingen. För att dom ska få lite extra energi och orka en hel dag