Fodret Stampe
Var inne på Granngården och tittade på foder. Min uppfödare hade det fodret. Jag fick med mig lite hem, som räckt ett tag.
När jag skulle köpa eget foder så finns den ju bara i stora säckar på 18 l .
Kan man köpa så mycket? Eller blir fodret härsket eller dåligt på annat sätt då?
Borde nästan räcka i ett år…?
Eller vilket foder kan jag köpa annars? Han är en liten lejonkanin.

Lottie eller Carrier funkar super tycker jag. Lottie finns ju i mindre säckar :)
Påminner dessa sorter om Stampe?
Var köper man dessa?
#2: Carrier är ett bra foder.
Lottie tycker jag personligen inte funkar lika bra.
Båda dessa finns också att köpa på Granngården.

Jag har inga erfarenheter av stampe, men jag tycker väldigt mycket om carrier. Brukar blanda i lite lottie också :)
Carrier eller Rabbfor tycker jag :)
De är stora säckar och bara de förvaras i ett svalt och mörkt rum ska det hålla, jag använder det till 7 kaniner och det räcker i 1.5-2 månader om inte längre.
Rabbfor har jag, 25kg för 135kg på Granngården.
Carrier är ngt dyrare och jag tror inte det är i lika stor säck.
Jag kör med Carrier, körde Lottie förut, men jag tycker att Carrier är bättre :) Dock så tycker inte alla mina kaniner att det är lika gott med Carrier som med Lottie ;) Jag köper en 25kg säck med Carrier för ca. 260 kr.
#6 Alltså är Carrier dubbelt så dyrare än Rabbfor ^^
#7 Haha, jag vet! ;)

Jag har Stampe, tycker att det är bra nu när smulet försvunnit. Har tre kaniner och en påse Stampe räcker i ungefär en månad ^^

Jag har stampe oxå.
Jag tkr att de är bra.men små säckar, vi köper enn säck i månaden .
Men jag har ju 7Kaniner och kullar lite nu och då.
Du kan ju alltid titta på datumstämpeln på säcken och sen förvara det på rätt sätt, dvs svalt, torrt och mörkt.
En dvärgkanin typ Lejonhuvad ska äta max 50 gram pellets om dagen, vilket gör att ett kilo räcker i tre veckor, så 18 kilo x 3 veckor = ett år.
Men Stampe är ju ett ganska billigt foder, så gillar man det kan det ju vara värt att ha det så länge det går sen slänga resten och köpa nytt.
18 kilo stampe kostar runt 165 kr, dvs mindre än 10 kr kilot. Köper man nått mix på en djuraffär kostar det ofta runt 100 kr kilot eller mer, så det är bara att räkna på det. :)

#7 You get what you pay for ;p
Lottie är inte alls lika bra. Carrier funkar också, men Stampe är absolut bäst.
Jag har alltid köpt Stampe, och enligt mig har det aldrig blivit härsket eller något sådant. Jag förvarar det i en plastback i källaren, och det funkar super.
Stampe är nog också ett av de mest näringsrika fodren och ett väldigt bra foder att ge.
Jag använder stampe också, har 2 kaniner så det räcker ungefär i 6 månader och enligt datumstämpeln så är det ingen fara. Det är det enda fodret som bägge kaninerna äter utan att "gnälla" allt annat jag testat har den ena kaninen matvägrat på inte ens väldigt dyra saker ville hon ha. Var ett foder från djuraffären som funkade men det vägrade den andra kaninen äta.
så vi kör med stampe och enda negativa är att det är så mycket damm i påsarna, annars tycker jag det är ett bra foder.
Jag upplever inget problem i påsarna jag heller.
Jag har 5 kaniner och jag ger dem ca 1dl/dagen och mitt foder håller i knappt 2 månader.
Hur länge det håller beror på vad kaninen äter, men Stampe är absolut att rekommendera! :)
jag Anväder Carrier :) men hade tänkt byta ^^
Antigen Stampe eller rabbfor ;D
Vilket är det bästa fodret för teddyvädur? Alltså för pälsen etc. då jag ska byta foder.. :)
Förlåt om jag snor tråden lite (a)
#17 Alla kaniner har ju päls (bortsett från mycket sällsynta fall) och alla kaniner ska därför ha bästa möjliga foder även för deras päls. :)
Blandar ju själv mitt eget foder. De mår bra, har mycket energi (har hoppkaniner), och fint hull och fin päls av det. Men man ska nog läsa på om det innan man ger sig på det, men annars är det, det bästa man kan ge sin kanin tycker jag. :)
Använder själv Rabbfor och tycker det är bra, mina får det blandat med hel havre.
Uppfödaren fodrar alla sina kaniner (18st) med det och det fungerar bra så jag gör likadant som hon.

#19 Blir det inte lite för mycket energi om du ger dem havre? Eller du kanske motionerar dem mycket :p
#20 Handlar om att hålla en balans. Använder också havre, men jag mäter upp hur stor del av fodret som havre blir, och kan på så vis hålla koll på energiintaget.
#20 Det är inte mycket havre dom får.

#21 Jo det är ju förvisso sant :p
#22 Jag hoppas du inte tog illa upp, det var inte menat å kritisera:p
#12 Inte alltid 
Jag brukar balnda i annat också ibland, typ torkade brännässlor, torkad banan och sånt.
#23 Jag tog inte åt mig, tro mig.