Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1764 ggr
Linnet
0

Billigt hö och spån

Vi hade helt slut hö, köpte i höstas 6 balar från en bonde i höstas och det har räckt ända till nu. Så vi ringde till samma ställe och åkte dit och köpte för 10:-/bal, det var billigt, ca 15 kg är det nog i balarna. Visserligen fjolårshö, men det finns ju inget annat, så nu får både kaniner och marsvin frossa riktigt i hö.

Hittade billigt spån också, 15:- för en säck, ca 15-20 kg, så det ska vi nog också köpa.

[BonnieL]
0

Vad bra! :)

Sashhi
0

Åh, vilken dröm! Själv har man slut på allt i förrådet, och inga bönder i Stockholm har ju kvar hö nästan.

Not your mom, not your milk.

Linnet
0

Hos den här bonden fanns det ca 500 balar och han skulle snart kasta bort det som var kvar.

Maiae
0

#3 Vart finns den bonden?:O

Mvh Maia

Kaninisen
0

#4 Haha, undrar detsamma!

steelskaniner
0

har slut på både hö och spåån :( men köper annars spån för 10 kr säck oberoende av hur stor säcken är :) Och hö 55 kr säcken

Linnet
0

#3 och#4 I Unnbyn utanför Luleå.

Anema
0

Haha vad bra. Har också köpt från en bonde ;)

jossan84
0

Tänk bara på att det är väldigt stor kvalitetsskillnad mellan hö och hö. Att de ska slänga bort det kan bero på dåligt värden tex. mellan energi och protein. Fråga om han har en höanalys. Minns ej exakt men har för mig att ett bra kaninhö ska ligga på ca 10,5 MJ/kg TS.

Låg energi kan innebära att man måste ge mer kraftfoder vilket inte är speciellt bra för kaninerna magar.

[chriistina]
0

Om Hö:et är bra är det ju ett toppen pris! :D

Jag köpte nyligen massor av hö och nu har vi precis fått nyskördat hö till stallet jag också får ta gratis av.

Parla
0

Mitt hö får jag från stallet gratis och spånet köper jag på Granngården 86:- för en bal, rymmer ca. 400liter.