Kanintransporter
Jag skriver detta inlägg för att folk ska åka "säkrare" med sina kaniner.
Jag har sett filmer på YouTube, och läst notiser etc i tidningar om djurtransporter, och eftersom detta är kanin iFokus kan vi ju inrikta oss på just kanintransporter.
Många oerfarna nya ägare till kaniner, som inte vet hur de reagerar, har det hänt att de har tagit den nya ungen i famnen på vägen hem, eller exempelvis haft en bra bur och allt, men varit "tvugna" att gå och handla en snabbis, som blir en halvtimma extra i en alldeles för varm bil för kaninen.
Jag måste säga att jag tycker det är hemskt och snudd på djurplågeri.
Jag säger inte att kaniner inte kan åka långt, de kan transporteras längre sträckor, uppåt tiotals mil, men då ska de inte påfrestas ytterligare under resan. Vissa kaniner trivs rent ut sagt med att åka bil medan andr blir superstressade.
För en så "säker" transport som möjligt, bör du ha en innebur eller annan form av rymlig transportbur. För längre färder, rekommenderas stor innebur.
Tänk på att lägga in strö från förra/ordinarie buren, samt hö från den också, så att kaninen i fråga känner sig säkrare.
Vatten är en självklarhet under transporten, och skål till vattnet, då vissa kaniner inte förmår sig att dricka ur flaska under transport.
Pellets bör du ta med om ni ska åka en längre sträcka, ifall kaninen lugnar sig såpass att den äter.
Hö är nästan en lika stor självklarhet som vatten, inte bara för att äta, utan att gömma sig under, eller som skydd för eventuell sol.
Lyssna heller inte på musik under bilfärden, då det kan stressa kaninen. Håll inte på för mycket med den i famnen osv om det är en ny kanin/unge du hämtat då du inte känner den så bra.
De flesta har ju dessa punkter klara, främst inför längre transportsträckor, annars, för dig som nybliven kaninägare är det bra att tänka på detta.
BRA! :)

Bra tips, jag har dock inte spån i mina burar och när jag använder hö i transporten så tar jag det direkt ifrån "förrådet" och inte ifrån kaninens bur. Och mina kaniner är så pass vana vid att åka bil att det går att lyssna på musik och sådant :)
Men somsagt, bra tips?! Särskilt till folk som inte brukar åka bli/tåg/buss whatever med sina kaniner.
the vanity, it becomes insanity
Lämnar man ett djur i bilen när det är -5 eller +25 grader så klassas det som djurplågeri.
Men jag föredrar faktiskt inte större transportburar i kortare bilfärder, eftersom att det är mycket söttre risk att kaninen skadar sig i en stor transportbur då den kan slungas runt. Annars kan man ju under långa bilresor stanna och ta ut kaninen i koppel en sväng.
Not your mom, not your milk.
Man ska alltid ha en resebur åt kaninen aldrig en vanlig innebur.
Orsaken är enkel, reseburarna är ofta gjorda för att man ska kunna spänna fast den på ett bra sätt i bilen, inneburen är många gånger i 2 delar som sitter fast på ett sätt att om man spänner fast en del så kan den andra lossna vid förstor belasning. Gallret viker sig osv.
Reseburarna har om det är en bra bur fäste för bälten och många burar är nuförtiden utformade så vid en krock tar den upp mycket av kraften så djuret inte skadas lika mycket som om man har en vanlig gallerbur.
Min släktings kattbur var tydligen krocktestad, den hade plastgaller som dörr som skulle ta upp en ev. krock bättre än de som är i metall och skadar inte djuret lika mycket. Minns inte vart jag läste den undersökningen.
I en mindre bur så blir det som sashi skriver ovan att djuret inte rör sig lika mycket och risken att den skadas är mindre. Tex. vid gupp eller svängar så är det inte lika långt att glida runt i buren om den är mindre än om den är jättestor. Så rätt storlek till rätt sorts djur.
Bättre att ta ut djuret lite då och då och rasta den.
Man får ALDRIG ha djuret i famnen under resa, oavsett om den sitter i en bur eller inte. Av samma orsak man inte ska ha små barn i knät när man åker bil. Vid en krock eller häftig inbromsning så orkar man inte hålla emot och skulle man krocka kommer djuret eller barnet klämmas emellan en själv och airbagen om man har en sådan i bilen. Annars slungas djuret fram mot det som är framför en, sitter man fram åker djuret ut genom vindrutan vid lite högre hastigheter, då pratar vi inte 110 utan det räcker med mycket lägre hastigheter.
Har man djuret i en bur i knät och krockar så klämms man emellan och skadas mycket mer än om djurret sitter på egen plats, det är tom. osäkert om man överlever en sådan krock, djuret lär knappst göra det.
Så ha en resebur, sätt fast den med bilbälte eller remmar i bilen så den sitter ordentligt fast, se till så inga väskor kan åka på djuren om man bromsar häftigt och ha aldrig djuret i famnen, inte ens en kortare sträcka och ha själv alltid bilbälte så klarar man även om det blir krockar eller man snurrar runt.
Stannar man när det är lite varmare ute så öppna alltid dörrarna och vädra, ta helldre med djuret om man måste stanna och kissa eller fika lite. Vi tar med oss kaninen när vi stannar för att äta på våra resor. Vi stannar alltid på fik där man kan sitta ute i skuggan eller resturanger med uteservering. Max och McDonalds brukar fungera, då går en och beställer och den andra packar ur kaninen så passar vi på att hon får springa av sig lite. Då ser vi snabbt om hon inte mår helt bra också.
Är det varmt kan man ha kylklampar i buren inlindade i handdukar eller ha de brevid buren så blir det lite svalare för kaninen.
Instämmer med #4 och #5, innomhusburar är mycket osäkrare för kaninen att färdas i. Man bör använda sig av transportbur, avsedd för transport och resor.
Musik kan man även lyssna på i bilen på lägre volym med vana kaniner, t.ex mina åker buss/tåg/bil nästan varje helg, de har inget emot de. Att ha den i famnen under bilresan är inte heller något jag skulle vilja göra, om man krokar är det kört då.
Not your mom, not your milk.
Japp, håller med #7.
#3:
Det var ungefär så jag menade. Jag tycker det räcker med 5 + att detär för varmt om solen ligger på.
#5: Självklart. Jag skrev nog lite oklart.
Det beror också på hur den s.k "inneburen"s storlek och hur den kan spännas fast etc. Jag menar självklart inte en stor rymlig innebur. Under längre bilfärder är det inte alltid möjligt att stanna och rasta kaninen, och då BEHÖVS en större bur.
Krockrisken är inte större beroende på storleken på buren, även om risken att djuret skadas är större.
Det finns andra typer av transportburar som jag vet att många använder, avsedda för kaniner som är pyttesmå och har dålig luftkonditionering. Då är en innebur bättre.
Det finns en del inneburar (det är dem jag menar) som även har speciella hållare för bälten osv. De är dyrare men klart bäst.
Jag märkte att flera missuppfattat detta med inneburar och jag rekommenderar inte att åka med en. Transportburar är bäst, men det finns många familjer som helt enkelt inte har råd att skaffa en ny transportbur, eller har möjlighet att låna. Då är inneburar bättre, och det går att spänna fast en innebur bra också.
#6: Läs svaret på 5;an så fattar du hur jag menar.
#7: Absolut kan man lyssna på musik på låg volym. Men det finns ju de personer som drar på på hög volym vilket inte alls är bra.
Det beror som du sa på hur resvan kaninen i fråga är, har den nästan aldrig rest är det bäst om du inte har musik i början så den kan vänja sig.
_Kändes inte så jättebra att behöva ta om en hel del igen för att folk missuppfattat vad man skrivit. Jag hoppas alla fattar att jag gjorde lite småmissar och jag glömde lägga till detta om transportburar/inneburar. Jag själv har alltid en s.k 'innebur' men som har fållor osv för bälten.
Kylklampar i handduk etc är självklart för mig.
Det händer också att man ibland kan åka t.ex 6 h i sträck och då är en rymlig bur bättre fr kaninen. Ingen jättestor, en lite mindre än 'vanliga' inneburar._

Toppen bra tråd! Många nyblivna ägare tänker inte på att kaniner är / kan vara mer lättstressade än andra djur när de är i ovan miljö.
Sen som sagt när man rest mycket med sin kanin (min förra va alltid med å på den tiden hade jag ingen bil dte blev buss, tåg, båt etc… hon la sig alltid i sin väska å vilade. Hade hö och vatenflaska.) så blir det en annan sak.
Vi får hjälpas åt helt enkelt! ;-)
Men som sagt, mycket bra att poängtera transportbur / väska SAMT temperatur som just är djurplågeri om det är kallt eller varmt.
Bra idé att ta upp detta! 
#10: Tack! :) Kul att höra något positivt.
Håller med dig till 100%.