Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1291 ggr
pigelina
0

para min lejonhona

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska Iallafall para min ena hona Aska runt 23 juni(min födelsedag^^) så blir det små ungar runt 23 juli:D Det blir la min 4 de kull?

**Info om kullen:
**Kommer antagligen bli viltblå wiener, viltgul wiener, viltsvart wiener, svart wiener, viltgrå och viltbrun wiener. även brokade kna komma i dessa färger, Aska ska oxå ha en g/s japantecknad wiener och någon rödfärgad?! bakom sej.
Blåa och bruna ögon, även oddeye.
Både mamman och pappan är små Lillen väger ca 1,3 kg och Aska 1,4 kg så små ungar antagligen:)

Om ni skulle va intresserade av en unge kan ni PMa:)
jag bor mittemellan göteborg och borås och ser därför att ungarna hälst kommer till någon i närheten då dom endast är till kel och hopp:)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Maiae
0

Det kommer bli världens unnderbaraste ungar!:)

Mvh Maia

pigelina
0

kan ju passa på att säja att Lillen är egenuppföd av mej och bror till Pigge:) och hans ägare bor granne med mej:)

// Hanna

[Wera]
0

Alla behöver ju inte bli wiener, finns chans på att några blir wienerfria :) (efter som du skrivit efter alla färger "wiener") :P
Lycka till med kullen!

pigelina
0

#3 dom jo men finns stor chans eftersom någon långt bak i Lilens och Pigges släkt va wiener elr bär på wiener eftersom det blev 1 blåögd i kullen och en oddeye

// Hanna

[Wera]
0

#4 Pigge behöver inte bära på wiener för det :) för att vara hundra på det måste han ha en mamma eller pappa (eller syskon) som är vit bö (elr om han gett någon vit bö) :P

pigelina
0

#5 jaw så måste det ju vara;) är rätt ny på färger och sånt en sålänge;) men det går sakta framåt:)

Har iallafall 2 som är intressanter ensålänge

// Hanna

Elina.
0

Ungarna kan inte bli viltsvarta.

pigelina
0

#7 ok hur kan dom inte det?

// Hanna

Elina.
0

#8: En svart som är viltfärgad blir viltgrå (antar att du tänkte i stil med blå-viltblå, svart-viltsvart?). Dessutom så borde du nog ända färgerna lite. Kan det bli svart och viltgult kan det också bli madagaskar och viltgrå osv. Nu vet jag inte stam osv på kaninerna, så jag vill inte gå ut och säga vilka färger det kan bli, utan bara påpeka att färgförväntningarna kanske inte riktigt stämmer.

pigelina
0

#9 jag skrev ut färgerna som har kommit i kullar med mamman och pappan samt föräldrarnas syskon och mor och far föräldrar och längre back ifl så ser stamarna ut så här.

Askas(konstigt h-bevis med konstiga namn på färgerna) svart wiener tecknad med blå ögon

Mor: rödorange?

Far: g/s japanteckand wiener blåögd

Morfar: svart

Mormor: Aprikos

farfar: vit blåögd

farmor: svart wienertecknad

Lillens
Viltbrun? brokad

Mor: Viltgrå brokad

Far: blå zobel

Farfar: blå

Farmor: ?

Mormor: zobelsiames brokad

morfar: svart

Då det inte finns ett skrivet h-bevis på Lillen så kommer jag bara ihåg färgerna i huvudet lite då dom kaninerna inte lever mer kan jag inte kolla en extra gång.

I lillens kull kom ifl: vilt blå brokad viltsvart brokad, viltgul brokad och lillens färg vilekn e det igentligen?

Vet att Askas färger e konstiga:(

// Hanna

Elina.
0

Askas härstaminsbevis stämmer inte. En rödorange och en japantecknad kan aldrig få svart.

Hanen ser iaf inte viltbrun ut på dendär bilden, se räknar honom som viltgrå. Hans bror är inte viltsvart om stammen stämmer.

A_ B_ (bj/b) C_ D_ gg Xx + A_ (am/an/a) B_ C_ Dd Gg Kk = Svart & viltgrå samt dessa färger i brokat & wienertecknat. Andra färger kan ev dyka upp (ex madagaskar & viltgul), men utgående från stammen så kan man inte vara helt säker på att andra färger än ovan nämnda dyker upp.

pigelina
0

Konstigt för Sotis som hon heter har viltzoner a han e samma färg som sin mamma isf:)

// Hanna

Elina.
0

#12: En viltsvart har inte synliga viltzoner.

pigelina
0

#13 ok inte så bra på färger va liten då så en hjälpte mej.

men hur ser man en viltsvart då och vad är viltzonerna på denna kanin då?

// Hanna

Elina.
0

Det går inte att skilja på en svart och en viltsvart med blotta ögat.

#14: Man kollar stammen och ser om det ens finns möjlighet att få fram viltsvart ur kombinationen. Finns det möjlighet för både svart och viltsvart så testparar man kaninen för att se Vilken färg? den är.

pigelina
0

#15 aha ok, men viltsonerna då? det har ju denna kanin;)

// Hanna

Elina.
0

#16: Har du nån bild på kaninen?

pigelina
0

#17 nej inte på denna datan men kan försöka fixa

// Hanna