vilsen blivande ägare
Hejsan,!
Trevligt att du klickade in , å ursäkta så hemskt mkt om jag skriver en tråd som redan finns,på fel ställe eller något .. !
MEN ;D
Så att jag ska köpa kanin ,japp !(:
Men har INGEN aning om ras , önskande saker ;
ha den till hoppning
gosa
va japansk tecknad
Medelstor ras, å ingen pytteliten ! :p
tar i mot all hjälp å tips? !
Lejonhuvad Dvärgvädur kan jag tipsa om! :) Dom är medelstora och passar till hoppning. Får en kull om ca en vecka där mamman är Gul/Svart Japantecknad ( dåligt tecknad ) :D
OH :)
lejonhuvad dvärgvädur..?o:
för visst är det 2 olika raser ?
jag kollade på en sida där raserna var uppradade i grupper, å då va dvärgvädur i den minsta .. vill inte ha liten kanin !

#2 Dvärgvädur är den största bland dvärgraserna, de är typ mellanstora väger runt 2 kg (om jag har rätt?). Tycker personligen att dom absolut inte är små inte stor heller X)
Mvh Maia
#3 Aa precis dom är typ medelstora :)
låter ju bra :)
typ som en bondkatt elr ?
nae mindre än en katt.
Jag tycker att en Svart/Gul japantecknad holländare låter perfekt! Alldels lagom i storleken, passar till allt och är ofta väldigt snälla. De brukar väga runt 3 kg.
Hör kanske med Martina (Solbackens) om hon har några - hon föder nämligen upp jätte fins hollisar, min syster har en svart/gul japan hane från hon.
#5 Nej nej, en bondkatt är ju ganska stor oftast tycker jag… betydligt mindre enligt mig. En franskvädur är ju nästan som en bondkatt (denna ras kan man inte hoppa med) för bondkatter är ju ingen ras väl? Det är väl bara massa korsningar? Kan knappt något om kattraser.
En större ras fast slankare som brukar vara bra är hoppning fast inte direkt som första kanin är ju belgisk hare de väger också runt 3kg men är "högre" än holländaren, de är slanka och högresta. Om man vill ha en större kanin som belgisk hare fast passande som första kanin är mitt tips? en blandras uppfödd för hoppning, ofta massa olika raser och där bland dom dvärgvädur, och belgisk hare i vissa fall :)
Tror nog en holländare som #7 sa. och hör med Martina hon har jätte fina(a)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
nån som kan visa en bild på en sådan kanin ?:D
Min systers feltecknade holländare. Han är dock bara runt 3 månader. Dom är betydligt vackrare och större som vuxna. han väger redan mkt tycker jag! Haha.
Gå annars in på www.solbackenskaniner.se´
hollänska kaniner väger ca 2-3 kg e det väll?
// Hanna
ojoj så söt :D
står mellan holländare,dvärgvädur elr löwen då
kan inte se vart den uppfödaren bor ?:p
OH HEJ :D
såg nyss din sida, låter det som om rasen passar mig ?
#11 Jo det tror jag
Holländare räknas väl till den "medelstora rasen" elr?
#12 Eftersom du skrivit "medelstor ras, ingen pytteliten" tycker inte jag "löwen" (lejonhuvad kanin) passar… de är inte så stora, och heller inte dvärgväduren enligt mig. Hermelin och dvärghare är ju dom där minsta raserna som man kan räkna som "pyttesmå" … men jag tycker lejon också är små iaf. om dom är rastypiska.
#16 ja lejon är små om det inte e någon korsning men då e det ju inte lejon^^
En lejonhuvad som är rastypisk för att få 5p på uts ska väga mellan 1,3-1,7 kg
// Hanna

Arnars finns det ju faktiskt Japansk Kanin. Kroppsvikten skall vara 3,0 kg eller högre. Men brukar ligga däromkring.
Dom är ju japantecknade helt ut!
En otrolig snygg kanin! Men det finns dock inte så många uppfödare till den rasen då den är rätt ovanlig. Men de ovanliga brukar oftast vara finast :D
Bifogar en bild på en sådan så du kan se hur de ser ut!
vilken är störst av löwen å dvärgvädur ?
hur mkt större är holländare ?(:
#19: Dvärgväduren är lite större, men det skiljer inte sådär jättemycket.
Båda är under 2kg.
En holländare är lite större, men inte alltför mycket större beroende på vad man jämför med.
#19 dvärgvädur:) och holländare är större en dvärgvädur:)
// Hanna
det står mellan dvärgvädur å holländare nu ;D
jag är ju nybörjare oxå,påvärkar det ?
tack claudia,kollat in dem ;)
#17 Ja, men det finns rasrena lejon som är "lite stora" också - bara inte rastypiska.
#22 Det kan spela roll - som jag skrivit i #7 är t.ex belgisk hare inte en sådan där jätte bra nybörjar kanin.
Dvärgväduren och holländare brukar där emot vara det.
Vädurskorsning?
Det är en ras för hoppning, kel och den är oerhört social och trevlig.
Jag har två st hemma och kan inget mer än älska de! Gladis (glader) flirtar med allt och alla to. hanarna här hemma och det är inte ofta jag får höra att två hanar gillar varandra. Han springer fritt här hemma och brukar lägga sig i skuggan bredvid någon annan och pussas eller barata det lugnt. Han hoppar som en gud och flyger över hinderna och vill sedan ha godis för den fina uppvisningen;)
Suffi är lite mer utav den skygga kaninen och vill inte vara i centrum om hon inte måste (på tävlingar). hon ska bli mamam hos mig nästa år är det tänkt, men den hane so är klassad i svår i krok och rak och tror han är elit i höjd och längd, men är inte säker. De två matchar varandra perfekt!
Uppfödare som föder upp ''hoppkaniner'' brukar välja denna ras för att de är duktiga i hoppning, men även snälla och vill inte göra någon illa (där kommer väduren in för de brukar vara den lugna ''rasen'',de är större än en dvv men mindre än en frasse och mycket grasiösare). De brukar väga runt 2-3 kg men finns de som vägt runt 4kg också.
Glader (bilden) är en blå/gul japansktecknad vädurskorsning.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
oh :D
är det en ras, vädurskorsning ?
#26: Nej, det är korsning mellan flera raser.
Vädurskorsning menas att det finns vädur i den (oftast dvärgvädur) blandningen.
å sen kan det va Vilken ras? till också ?
#26 vädurskorsning är ingen ras utan just korsningar. Helt klart det jag skulle rekomendera om man vill börja med hoppning. Jag har 4 små vädurskorsningar avlade för hoppning med japantecken, en är japantecknad men tre har bara japaninslag. Dom finns här till salu alla fyra 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ja, det kan vara t.ex. lilla tysk vädur. De är inte lika stora som frassar, men större än dvv. Vädurskorsningar ärväldigt smala,och de som inte har en aning om att det är en korsning tror nog att man missköter kaninen. Gladers höfter sticker ut och han är smal om midjan så han ser ut som en anorektisk människa, men han äri toppform:) Har försökt ge honom mer mat, men då klättrar han på väggarna av energi och lägger inte på sig något fett.
Jag hoppas att Glader kommer bli pappa någon gång livet för han är en underbar kanin på alla sättoch vis. Själv kommer jag aldrig ta en kull med honom här hemma då jag dels inte har rätt hona och jag inte får skaffa fler så att jag kan ha en liten ''Gladerbebis''. Suffi och Glader är kusiner och tycker inte de ska ta ungar ihop så får bli någon annan som får bli den lyckliga att få ha honom som pappa i kullen.
Mvh Emma
#25 Tänk på att inte skriva "ras" när du pratar om vädurkorsning. Det är ju som att säga "Jag har en lejonhuvadkorsning och den rasen är helt underbar" och då kan den t.ex. vara lejon/dvv :P typ elr hur man ska kunna jämföra det med, men jag tycker det känns lite "fel" att säga ras till en korsning :P
Visste inte riktigt vad jag skulle skriva, såskrev så=P. Jag vet ju att det inte är en renrasig kanin, så skrev då att den var större än en dvv men mindre än en frasse. Försökte förklara men är en människa som är ganska dålig på att förklara saker^^.
Skrev sedan ''Vädurskorsning?'' längst upp.
Mvh Emma
#16 Nej, holländare tillhör små raser.
TS: Holländare är mycket trevlliga kaniner, lugna och de är i lagom storlek tycker jag, inte för små och inte för stor.
Kastanjegårdens Kaniner
#34 Okej, tänkte för de holländare som väger över 3 kg då? :P
#33 Ja jag brukar skriva "ras" (med "--") när jag pratar om t.ex. teddyväduren för det är ju ingen ras, ännu. Inte det lättaste ;)
#35 Själva rsen tillhör de små raserna men det finns ju vissa individer som väger mer.
Titta på denna länk.
Hm, det blev lite fel…du får klicka in på raserna.
Kastanjegårdens Kaniner
om holländare kan användas till hoppning låter dem perfekta ! o:
vart bor du marhai ? :)
om inte holländare står det mellan löwen å vädurkorsning/värgvädur !
Jag bor mellan uppsala och enköping. Vart bor du? :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
hm .. ingen aning vart det ligger ?XD
oskarshamn ,!
#41 Uppsala ligger ju inte så långt från Stockholm. Sök på Eniro.
ojjjdå !o:
men det ska ju inte stoppa mig att köpa en holländare !
holländarna är sååå vackra men dem som japanskttecknade ser inte ut som andra japanskttecknade kaniner ?o:
jag ska posta med en bild så som jag menar

#5: det är för att de är holländartecknade.
Jag har en hollis som jag hoppar en del med, vi har precis börjat tävla så jag kan inte säga ifall han är en begåvning ännu =) Men visst går det att hoppa med honom! Han väger drygt två kg och är jättemysig att kela med. Kommer ifrån Solbackens kaningård (Marhai på iFokus är innehavare) och jag rekomenderar verkligen att köpa en kanin därifrån!
Bifogar en bild på min Amilo, han är visserligen feltecknad men ändå :)
the vanity, it becomes insanity
#45 - De är holländartecknade, alltså: Japantecknad holländartecknat.
Not your mom, not your milk.
ah ok ;)
så dem kan inte va japanskttecknade som när löwen elr dvärgvädurar är det,?
Vad bra thexclub,en gosig vill ja såklart ha :D
hjälp mig snälla ni kaninkunnande människor,XD
#48: Nej, dem kan inte enbart vara japantecknade.
Hela grejen med holländare, är ju den holländska teckningen.
Så japantecknade holländare, har alltid holländarteckningen också.
Sen finns det ju vissa med lite sämre holländateckning.
http://www.zoonen.com/res/forum/1448924/gibson10.jpg ungefär så hade jag tänkt mig, men OK tack Ninni å ni andra,jag fattar ;D
vad kan ni tipsa om för annan teckning då ,?
men alla jag snackar om säger jag ska välja dvärgvädur,hm ,svårt .. :p
Jag tycker själv att man itne ska ta en kanin efter färgen om man inte avlar på någon specifik färg osv. :)
Not your mom, not your milk.
neeej såklart inte , men om jag ser dem på bild först hos en uppfödares hemsida ska jag leta efter japanskttecknad , ;
nån fin annan teckning ?
ni får gärna tipsa/länka uppfödare på dvärgvädur eller holländare,ha en trevlig helg ! :D
Fyrklövens kaniner. - Dvärgvädurar.
Solbackens kaniner. - Holländare.
De jag kommer på just nu. Du får söka på google efter deras hemsidor.