Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2794 ggr
minkaninester
1

Skadad?

Hej,

Jag är jätte orolig för min kanin, jag hoppade tre hinder idag, jag släppte ner henne, och då hände det.

Ester springer rakt framför mina fötter och jag trampar henne på sin fot med all min vikt. Hon kvider till springer,springer och ja, springer. Hon rycker till när jag tar på ett visst ställe på foten och mina föräldrar sa bara

" Det är ingen fara."

Men jag är ändå jätte orolig :/ Någon som vet vad som kan ha hänt?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

hyltebarn
1

Ring en veterinär!
Det kan vara JÄTTE ALLVARLIGT eller så är det som dina föräldrar säger.. Ingen fara.. Men för att vara på den säkra sidan..!

/Saralindh
Hyltegårdens kaniner, (hemsida m.m kommer)

Kristall
1

Jag skulle ringa veterinären, hon kan ha brutit en del av tassen eller en tå eller något. Tror det brukar självläka i så fall men veterinären borde veta vad du bör göra åt det…

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[aammE]
1

Herregud, varför behöver du ens fråga? SJÄLVKLART skall du gå till en veterinär!

Veero
1

Ring veterinären :) Våran gamla kanin bröt två tår och dom sa då att man skulle låta det vara så självläker det.

[nataschaj]
1

Som alla andra skriver ring och fråga vetten, och försök att boka in en tid, Kan va nåt bruten men om du har tur i oturen så är det inget.. Men åk in med henne så dem får undersöka henne.. Tvinga dina föräldrar om dem inte lusnar för det är inte bara ett det är ingen fara frasen..

Lycka till

thexclub
0

Du borde boka tid hos någon djurklinik så de får titta på henne eller åtminstonde ringa och rådfråga, det kostar ingenting.

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt!

the vanity, it becomes insanity

[Wera]
0

#4 Samma har.
Min forra dvv hona fick en stor tung bly platta pa sin ta, hon sprang ivag en bit bara, och ena tan var typ "los" och man kunde vrida och den var ja lite los, hon reagerade visserligen inte men jag ringde veterinaren och de sa att det skulle sjalv laka, och den tan e alltid lite "snett uppat" och lite losare men inget som gjorde ont.

minkaninester
0

Jag tror verkligen att hon har brutit något, hon hoppar helt konstigt med det benet jag trampade på, det gjort så ont i mig att så på det…Vad ska jag göra? Mina föräldrar är inte hemma än  Gråter

MVH.
Louise T

[Wera]
0

#8 Ring en vet?

Maiae
0

#9 Tycker samma, hur går det för Ester?

Mvh Maia

Lilly-Mysan
0

Ring veterinären. Min kompis och jag var ute och hoppade med en av mina kaniner,som är död nu för snart 1,6 år sen, Lilly. Hon sprang först snabbt. Men tvärstannade helt plötsligt. Min kompis som höll i kopplet var jättenära att kliva på hennes "svans". Jag blev så rädd så att jag sa till min kompis att jag skulle stoppa in Lilly i buren. Det var tur att min kompis inte trampade på henne. Men ni kan säkert förstå att jag blev rädd. Så Jag förstår dig precis. Man blir jätterädd:/ Hoppas att det går bra i alla fall:) Lycka tillGlad

DodeN
0

Du kan alltid ringa en vetrinär och fråga om råd för det behöver du knappast vänta på dina föräldrar, så kanske det blir lite lättare att övertala föräldrarna om att ni behöver få kaninen kollad.

[Linsenhejhej]
0

Ja, föräldrar är jobbiga ibland!

Men tycker definitivt att du ska ringa veterinären, det kan vara något allvarligt.

minkaninester
0

#10 Jag vet inte hon är nyfiken och så men hon hoppar helt konstigt. Hon tar inte riktigt ned benet om man säger så, så det är därför jag tror hon är brutit något men jag är riktigt orolig :/ Gråter

MVH.
Louise T

[Wera]
0

Har du ringt an? Jag anser det som typ "djurplageri" om man inte ringer en vet nar en kanin e skadad… ;/

lennartsdotter
0

Stackars Ester! Hälsa henne från mej! Jag känner mej hedrad som har samma namn som din kanin altså! Hoppas det går bra!

thexclub
0

#15:såvitt jag vet är det djurplågeri att låta en kanin lida i onödan.

Hur har det gått?

[aammE]
0

Har du inte gått till en veterinär ännu? STACKARS din kanin.

minkaninester
0

#15 & 17 - Mamma tar det inte alls på allvar - pappa är bortrest. Jag "hatar" henne just nu :'( Varför tar hon inte det på allvar? Och jag får inte ringa själv heller…Jag får riktig panik, för som ni säger det är djurplågeri…

#16 Ska hälsa henne :') Hälsa din Ester också <3

#18 Mamma tar det inte på allvar - pappa är bortrest - och jag har panik

MVH.
Louise T

Zvintos
0

#19: Du kan ju visa henne denna sida, där detta står:

"2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom."

"9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077)."

minkaninester
0

#20 Tack så himla jätte mycket Ninni! När hon komme hem ikväll ska jag visa henne !

MVH.
Louise T

[aammE]
0

#19 Gå själv?

minkaninester
0

#22 Är bara 13 år :(

MVH.
Louise T

imsuchadiva
0

Spela roll om du "bara ä 13 år" ring veterinären nu!
Det är djurplågeri att låta djuret lida med flit.

thexclub
0

#21: bra, förhoppningsvis så tar hon det på allvar.
Du kan ju även ringa och rådfråga veterinären, det kostar ingenting och det spelar ingen roll ifall du är under arton. Det är förvisso väldigt svårt att ställa en diagnos över telefon men isåfall kan du åtminstonde få veta hur allvarligt han/hon tycker det verkar och ev. råd om vad du kan göra för att underlätta för din kanin.

Lycka till!

minkaninester
0

Goda nyheter till allihopa!

Mamma kom hem, jag visade den regeln du skrev in NinniH och hon verkade ta det på allvar när jag Verkligen visade henne att det fanns en regel.

Så, när mamma kommer hem (igen >.<') Då har hon tid att titta på henne, jag ska visa mamma hur konstigt hon lyfter upp benet när hon hoppar frammåt och när hon går överhuvudtaget.

Mamma sa att vi inte kan ringa varje gång hon verkar ha ont så jag sa, " Men det är faktiskt en lag på det, vill du se den en gång till eller?".

Antagligen hoppas jag att mamma verkligen förstår allvaret i det hela nu och att jag verkligen är orolig.

Tack till allihopa - kommer även att skriva hur Ester blir, även vad veterinären säger.

Men en fråga till bara, vilken veterinär ska jag ringa? 

// Louise & Ester

MVH.
Louise T

Maiae
0

Mvh Maia

minkaninester
0

#27 - Tack! :')

MVH.
Louise T

Claudia90
0

Ring din närmaste veterinär!

Kolla i telefonkatalogen, eller på eniro.se . Skriv Veterinär och den ort/komun du bor i.

Du kunde ha ringt vetten själv och kollat upp vad du ska göra med den stackars lilla kaninen. Det är onödigt att låta djuren lida när man faktiskt kan ringa ett samtal och rådfråga! Som andra skriver, det kostar ingenting att fråga.

Hoppas det går bra! Skriv hur det gick

[Wera]
0

#26 Vad bra, men du kan aka till en veterinar och ringa en aven om du e under 18!

Maiae
0

Hur går det för Ester?:)

Mvh Maia

minkaninester
0

#31 Alla veterinärer runt om oss har stängt nu, imorgon är alla lediga så vi får ringa på fredag. Men jag är riktigt arg på mamma som inte förstod tidigare - Ester hade kanske varit frisk nu! Men tackar som frågar :')<3

MVH.
Louise T

[nataschaj]
0

#32 rint till http://www.djurklinikenroslagstull.se/ i stället.. För som sakt du måste fråga nån vetrinär.. ja tycker de e konstigt att dem har stängt? varför har dem det? de e ju skit dåligt..tycker ja..tänk om sitt djur ligger för döden el liknande å så har dem telefon stängt!.. harregud.. Men ring en annan vetr!!

[Wera]
0

#32 Alla veterinarer har val inte stangt pa en vardag!? Du maste ringa mellan 08.00-09.00 det e da de flesta kliniker har oppet for telefonsamtal!

Zvintos
0

#34: Det är ju Kristi Himmelsfärd imorgon, vilket innebär en röd dag (dvs som en söndag).
Dem passar väl på att ha stängt då antagligen..

minkaninester
0

#33 Ja jag vet - de har öppet mellan 07.00 - 17.00

MVH.
Louise T

Kaninisen
0

Att ha djur betyder ansvar. Jag är själv inte mycket äldre än dig, men skulle något hände min kanin skulle jag totalt skita i vad mina föräldrar sa. För om din mamma låg och blödde på golvet och inte kunde röra sig, visst skulle du ringa ambulansen även om din pappa sa nej?

Jag vet att det kan vara lite småläskigt att ringa till en veterinär och gå emot vad din mamma säger, men ringer inte du så ska du inte ha djur. Förlåt om jag låter hård men så är det, kaninen valde inte dig utan du valde henne och nu måste du ta ditt ansvar.

minkaninester
0

#37 Jo du har rätt - men just nu har ingen veterinär klinik nära mig öppet :/

MVH.
Louise T

[Wera]
0

#37 Haller med dig! Bra skrivet ;)

[Wera]
0

#38 Vissa kliniker har akut nummer acksa. Jag har ringt akut forut :) Fast jag vet inte om just det e akut… men du maste vanta anda till mandag tror jag… for e det inte rod dag pa fredag med?

minkaninester
0

#40 Jag tror inte det är röd dag - har för mig att de har öppet då…

MVH.
Louise T

Tisdus
0

Det är inte röd dag på fredag.
Ring veterinären så fort som möjligt på fredag morgon. När jag kom ut en dag och min kanin vägrade äta, var det första jag gjorde att ringa veterinären. Vi fick en akuttid samma dag.

Man behöver inte vara myndig för att ringa veterinären, jag är 17, men skulle helt klart ha gjort det även om jag var 13.

minkaninester
0

#42 Okey =) Tack!

MVH.
Louise T

Kaninisen
0

Okej jag glömde att säga; lycka till!

Eftersom du är så pass ung tycker jag att om det finns någon som varit med om detta kan säga vad hon kan göra innan du får tag på en läkare, jag vet inte om kaninen ska vara på ett mindre ställe så den inte belastar tassen för mycket!

Det kommer gå bra ska du se!

Animalfriend
0

Skulle själv gort såhär:

Kännt på tassen, mera exakt var det var hon reagerade. Ringt veterinär och frågat samt beskrivit exakt vad du kan se, och exakt var hon reagerar när du känner. Sedan helt enkelt följa veterinärens råd. :)

Lycka till! :) Förklara för dina föräldrar att det kan vara väldigt allvarligt.

Kaninisen
0

Ja, ett tips? är att låta dem läsa denna tråd. Med tanke på hur många kaninkunniga det är här så borde dem förstå.

minkaninester
0

#44 Jag har henne i rast buren i ca 10 min så hon inte belastar tassen för mycket.

#45 Hon rycker till just ute vid tårna och pulsen ökar drastiskt när jag tar där också, men på andra foten ökar hon inte pulsen ett dugg. Och hon rycker inte till så jag tror inte, jag vet att något är fel :/

// Louise

MVH.
Louise T

DodeN
0

Har du lyckats känna om tårna känns "lösa" ungefär som en lös tand, att man kan vicka på den. Min förra kanin bröt tån när han hoppade ner från en stol, vet inte om han fastnade någonstans för jag såg inte när det hände. Men då pep han lite och ryckte till vid ena tån och den kändes ungefär som en lös tand, det gick att röra på den på ett annat sätt än på andra tassen.

Jag ringde djuraffären där jag köpt kaninen för de hade en vetrinär hos sig en dag i veckan, så dagen efter åkte jag dit och vetrinären kollade. Kaninen hade brytit tån. Han fick inte hoppa på höga saker eller skutta på ett par dagar utan fick sitta i sin bur instängd, han blev bättre efter ett tag och kunde skutta som vanligt när det läkt ut.

Det jag vill få fram är att om det verkar vara tån och inte själva tassen som kan vara skadad så finns det hopp att kaninen kan bli bra, men den måste ändå träffa en vetrinär för bedömning, men se till att kaninen inte skuttar runt utan är så still som möjligt. Gör det mysigt i buren och ge den lite extra mumsig mat så den är lugn och inte behöver bli stressad.

En lugn miljö och extra ompyssling är vad du kan göra för din kanin i väntan på att vetrinären ska öppna, och när de öppnat ringer du direkt.

Kaninisen
0

#48 Precis, se till att den inte hoppar runt för mycket.

minkaninester
0

Okej, men det läker av sig själv väl?

MVH.
Louise T

Kaninisen
0

Det beror väl troligen på vad det är för skada, du måste ringa veterinär för din kanin kanske inte har samma sak som de andra, men innan du tar den till läkaren så ska du se till att den inte rör sig för mycket och belastar foten.

minkaninester
0

#51 Ska jag låta henne sitta i buren och låta henne vila foten? Är det bäst att hon inte är i rasthagen eller hon kan vara där en stund?

(Förlåt för att jag frågar så mycket med det poppar upp massor av nya frågor i mitt huvud, ni verkar kunna så mycket så jag lär mig mer och mer och det tackar jag för :') )

MVH.
Louise T

Sashhi
0

#52 - Om jag vore du skulle jag låta henne sitta i buren tills ni rådfrågat veterinär.

Not your mom, not your milk.

minkaninester
0

#53 Okej! Men kan jag ta ut henne för att kela?

MVH.
Louise T

Sashhi
0

#54 - Kela ifrån buren är väl smartast. Låt henne sitta i buren och klappa.

Not your mom, not your milk.

minkaninester
0

#55 Då gör jag det :)

MVH.
Louise T

Kaninisen
0

Jag har själv inte haft skadad kanin men det bästa låter som om du har henne i buren ch klappar henne där. Risken finns ju att hon sprattlar till när du ska lämna tillbaka henne i buren och att tassen blir värre. Så håll henne i buren tills du fått tag på veterinär tycker jag! Lycka till!

minkaninester
0

#57 Det ska jag göra! Tack :) Vi ska ringa imorgon, mamma har lovat!

MVH.
Louise T

Kaninisen
0

Det låter jättebra! Berätta gärna hur det går när ni varit där!

minkaninester
0

#59 Det ska jag göra!

MVH.
Louise T

Animalfriend
0

#47 Okej, låter ju onekligen som om något inte är som det ska. Är det likadant i dag? Se till att hon dricker mycket, och lägg gärna i vitamintillskott i hennes vatten. Tills ni kan ta henne till veterinär.

minkaninester
0

#61 Jag ska gå ut och kolla till henne, skriver hur reagerar sen!

MVH.
Louise T

minkaninester
0

JAR HAR FÅTT PANIK!

Hennes tass är svullen på ett ställe, och hon är varm där, sen känns det ihop tryckt Gråter Och hon verkar inte ha druckit något, hon sitter bara i ett hörn. Hon hoppade runt lite i buren, hon satte inte ens ner tårna!!!!

Just nu, sitter jag och gråter för jag vet att jag inte kan göra något..

Jag har fått riktigt panik, vet inte vad jag ska göra, tårarna rinner GråterGråterGråter

MVH.
Louise T

[nataschaj]
0

du borde åka in där de e öppet

men snälla du ring till någon annan vet, de behöver inte vara dem som ligger i din stad/by utan nån annan, så att du får råd!!!

Annars RINGER ni så  FORT PÅ MORGONEN NÄR DEM HAR ÖPPNAT!

hon har ju grymt ont å de nu.

Din mamma borde skämmas! inte för att vara taskig men hon borde ha tagit sitt ansvar mkt bättre än vad hon har gjort!! be henne läsa denna tråden så hon kan inse hur alvarligt de är… som sakt din mamma ska skämmas!

Animalfriend
0

#63 Ursh, det låter inget vidare. Vad har dina föräldrar gort/sagt? Varför har ni inte kollat det ännu?

Maiae
0

Hur går det?:(

Mvh Maia

minkaninester
0

#65 Nej de säger att vi ska ringa imorgon!

#66 Sådär :/ Får se vad veterinären säger imorgon!

MVH.
Louise T

DodeN
0

Om ni inte åker in i morgon har du ingen släkting eller äldre vän som kan hjälpa dig att ta kaninen till vetrinär eller någon här som kan hjälpa dig.

Hoppas verkligen att ni ringer imorgon, annars kanske någon kan hjälpa dig att ringa och be vrtrinären ringa dina föräldrar. Tycker det är fruktansvärt när föräldrarna inte inser att de har ansvar och djuret lider. Förstår att du känner dig maktlös, men du har fått tips? här på en annan vetrinär som du kan ringa och rådfråga vad du ska göra om ni inte får tag i den som är nära er.

thexclub
0

Varför kan inte du ringa veterinären? Jag uppfattar åtminstonde det sista du skrev om kaninen som att den verkar ha väldigt ont och lider. Du behöver inte boka tid, men för guds skull ring och rådfråga åtminstonde! Låter kanske lite hård nu men jag förstår inte hur ni inte kan gjort något ännu när kaninen skadade sig för fyra dar sedan.

Har för mig att roslagstull har telefontider och det finns säkert många andra kliniker som också har det.

Hoppas att allting löser sig för kaninen!

minkaninester
0

#68 Jag vet, jag kommer tjata och om de inte ringer gör jag det själv. De får bara förstå att det är allvar - jag har väntat tillräckligt länge på att vi ska ringa och mamma har Lovat - om inte kommer det bli ett jädra liv i huset…:P Men som sagt, nu kommer jag inte bry mig om de säger nej för imorgon ska det ringas. Det kan jag lova er alla! :)

MVH.
Louise T

steelskaniner
0

R I N G   S J Ä L V ! Har jag alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag vill inte sitta och fråga ut mamma vad de sa sen eftersom de kanske "ljuger" För att lugna ner en eller helt enkelt inte is åka in !!

[nataschaj]
0

Har du ringt ännu?? hur gick vad sa dem?

e så himla nyfiken å orolig. Hoppas ni har fått åka in nu och udnersökt kaninen.. 5 dagar de e mkt för henne nu.. stackars stackars henne…

imsuchadiva
0

Har inte kaninen fått hjälp än? :/ :S

Kaninisen
0

Det kan ju vara så att det har gått illa och att minkaninester mår dåligt just nu.. :/

Hoppas inte…

minkaninester
0

Hej allihopa!

Veterinären sa att det kan vara super allvarligt, eller ingen fara alls. Hon som jag pratade med sa att hon tyckte vi skulle avvakta lite till, om det blir sämre ska vi komma in med henne.

Och i värsta fall sa hon, att i få fall måste man avliva kaninen, så Kaninisen du har helt rätt - det var därför jag inte svarat för att jag inte mår så bra p.ga av det..

Tack för all hjälp!

// Kram Louise

MVH.
Louise T

[nataschaj]
0

#75 Hoppas de ordnar sig!! att hon piggnar till snart och det.. du får gärna berätta om hur de går, om hon klarar sig el inte.. Håller tummarna för dej och ninisen..

Maiae
0

#75 Hoppas, hoppas, hoppas att hon blir bättre och att hon inte somnar in håller alla tummar på er!!:)

Mvh Maia

Kaninisen
0

Åh jag hoppas det blir bättre! Bra att du fick iväg henne, nu är det bara att se till att hon äter och inte rör sig för mycket  så kan man bara hoppas på det bästa!

Animalfriend
0

Proppa i henne vitamintillskott. :) Det brukar vara bra till de flesta skavanker. Nu är detta väldigt allvarligt i och för sig. Men jag tror endå det kan vara bra.

Ciccikaninen
0

JAG HOPPAS RIKTIGT NU! Hoppas att hon klarar sig =)

minkaninester
0

Tack allihopa!<3

MVH.
Louise T

tesiresh
0

hoppas hoppas hoppas att hon klarar sig !!

DodeN
0

Hur har det gått?

Brownie
0

Hur mår hon nu?Håller mina 8 tummar;)bah skoja:)))

Kaninisen
0

Ja, hur gick det?

minkaninester
0

Goda nyheter!

Ester är helt återställd!

tack alla <3

Kramar Louise & Ester <33

MVH.
Louise T

Zvintos
0

#86: Vad skönt att höra! =)

Maiae
0

#86 Ja vad kul att höra!:D

Tråden kan väll låsas då?:)

Mvh Maia

minkaninester
0

Absolut - det är bara att låsa! :)

MVH.
Louise T

MarHai
0

Hur vet du om hon är återställd? Har du varit in till veterinär?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

steelskaniner
0

har du ens vart till veterinären?

Kaninisen
0

Skönt att det är bra! :)

minkaninester
0

Nej jag har inte varit hos veterinären, men hon jag pratade med sa att vi skulle avvakta och Ester hoppar som vanligt m.m. nu!

MVH.
Louise T

Animalfriend
0

#93 Det var roligt att höra. :)

Brownie
0

Japp,skönt!

torpetskaniner
0

Bra att hon är återställd :D

/Linnéa

www.torpetskaniner.webs.com

Animalfriend
0

Då låser jag tråden. :) Vill du låsa upp den igen #0 så PMa. :)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer