Lämnar henne i rasthagen?
Vissa här har ju kaninerna ute i flera timmar (då får de ju mycket kondition vilket är super bra!) Jag vågar nästan inte låta min kanin vara i rastburen i flera timmar (är så rädd att hon ska rymma då hon gräver när hon tröttnat) Så har ni några bra tips? på hur man kan försäkra sin rastbur, jag andvänder kompostgaller, har ni kort på era rasthagar? Hur stora rasthagar har ni? Vad andvänder ni för sjynke till hoppkunniga kaniner?
tacksam för svar!
Kramar Husberg
Jag har alltid uppsikt över mina kaniner när de är i hagarna, finns vilda katter, hundar, mårdhundar, rovfåglar etc. på dagarna (och ännu fler rovdjur på kvällarna) och så kan de ju rymma.
Har inget tak på min kompostgallerhage men har nån slags pinnar som håller fast gallret i marken, då ett par av kaninerna gillar att lyfta upp gallret och snabbt krypa under. ^^ Som tak kan man ju ha t.ex. hönsnät eller presenning, som golv hönsnät/liknande.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Köp hönsnät till botten (gärna nätet som finns på Ö&B som har grönt plast som skyddar nätet och är nog inte lika hårt för kaninen att skutta/sitta på) och bärnät som tak. Då är hagen rätt säker. Kanske man kan köpa som sånna där små pinnar som är L formade som man trycker ner i marken när man sätter fast tält? På kompostgallret istället, då är den ännu säkrare för då går den inte att lyfta upp.
Jag lämnar mina kaniner från morgon till kväll och kollar enbart till dom ibland (har bara gårdar med tak, nät på botten behövs inte för ingen av dom gräver och dom går inte att lyfta upp och smita under som på kompostgaller för mina gårdar är tunga.) Men min mamma kollar ofta till dom så dom blir regelbundet kollade. Om ingen är hemma tas dom in - utom dom som är i hundgården och rosa gården (dessa har nät i botten)
Jag har olika storlekar på hagarna.
Hundgård: Ca 4x4m
Röd 2-facks trekantsgård: 50x100cm/facket
Rosa gård: 50x200cm
Stor brun trekantsgård: Vet inte… 1.5x2m? Se bild.
Fyrkantig gård: Ca 180x150cm
Vit gård: 2x2m
I kompostgallerhagar tycker jag inte att man kan ha de där utan uppsikt, känns obehagligt.
Min ena lyfter upp gallret, den andra kommer igenom och resten hoppar över. Sitter alltid vid hagen, ska bygga mig en ordentlig betesbur snarast.
Not your mom, not your milk.
okej tackar allihopa;)
Jag har minknät hemma, kan man ha det som botten och tak?
#4: Som golv funkar det bra.
Som tak kan det bli lite krångligt, om det är en stor Hage, då det ju brukar vara rullat och svårt att få rakt.
Jag har iaf haft problem att få det rakt. =)
Jag är nog lite vårdslös med mina, eller också så litar jag naivt mycket på dem (; Jag släpper alltid ut dem när jag kommer hem och så får de komma in runt nio, tittar till dem då och då men jag brukar inte vara där hela tiden. Har stora ytor (den största på över 50 kvm) och ingen av mina kaniner verkar vilja rymma, har bara haft en rymning på 10år - det var då Zeb lyckades knuffa upp gallret, men när jag upptäckte att han var borta kom han springandes i 180 (antagligen ville han in).
#6: Samma här.
Brukar dock sitta med i hagen någon timme/gång.
#6 Så bra att du kan lita på dom :) men ett djur kan kanske ta sig in till dom… :/
#4 Minknät funkar bra som botten men det är hårdare och svårare för gräset att växa igenom tycker jag, hönsnät är med böjbart som "mjukare" för dom och de verkar iaf. lättare för gräset att vöxa upp… enligt mig :S har båda.
Som tak blir det nog för krångligt och svårt.
#8 Hela tomten är hundsäkrad, så några större djur kan i alla fall inte ta sig in och så har jag oftast sånt blått nät som tak så fåglar är nog ingen större risk. Visst kan det hända något, det är inga "fasta gårdar" jag har, men jag känner ändå att för mig är det viktigt att de får vara ute längre varje dag, så då väljer jag att ta den chansen (:
en fråga.. Räcker det inte med att man släpper ut dom/den när man kommer hem från skolan/jobbet? :)
eller måsste dom vara t ex ute hela dagarna?
#10: Det är inget måste att ha dem ute hela dagarna.
Är jag inte hemma, får inte kaninerna vara ute.
Tack för alla bra kommentarer! Jo jag hade tänk att bygga en större rasthage nu av minknät, kan man ha vanligt kompostgaller som tack tro?
#10 Inget man måste, mina kaniner kommer bara ut när jag är hemma. Förut räckte det med att mamma var hemma (hon är jämt hemma) men inte längre, känner inte att mamma har tid och det minnet att kolla kaninerna nu hela tiden.
#12 Jo det kan man ;)
jag har min kanin ute i en kompost galler. har kompost galler som tak+pressening över. sen kompostgaller som golv. med matta över så han inte fastnar, sen stänger jag ordentligt med spännband ^_^