Skadad kanin...
min kanin mysan har typ "skavt"upp halva underlivet ellr lixom de e presis under där skinnet har losnat och de e ca 3 cm brett! !!! jag måsste veta de finns ingen vetrinär som har öppet nu snälla hjälp! jag ska hitta en kamera ellr nått o ta kort så kan ni få se !

herre gud sitt inte här då ring roslagstull…

nummret tack !

08-612 57 60.

tack !
Ojdå, det låter inte alls bra! Uppdatera oss om vad dem sa sedan.
Tänk på: BÄttre och tydligare rubrik = Lockar fler läsare.
Tänk även på hur du skriver, punkt, stor bokstav och det räcker med ett utropstecken. Ser trevligare ut då.
Har du någon aning om hur hon gjort det? Verkar hon ha ont?

#6hon verkar inte ha ont för hon mår bra o skuttar och så…men jag tänkte hon e ju tilsamans med massa andra kaniner som e brunsitga så dom hoppar ju påvarandra hela tiden :/ och rivvs o bitts lite ibland o så … men jag ska ringa ….tror jag mamma vill inte att jag ska ringa hon säjer att de läker av sej själlv men jag ska ringa ändå ! självklart!
#7 "Läker av sig själv" - det kan bli infekterat. Lite synd att många föräldrar tror att allt verkar läka utan vård.
Om jag var du skulle jag sära på hon så hon bodde ensam. Om det är så att det var p.g.a något bråk.

jaaah de kanske vore bässt :/ men dom gör ju bara så när dom e brunstiga…jag stör mej asss mycke på mamma o pappa som säjer att dom inte har råd me vetrinär :@!!!!! har fan råd visst ! men iaf tror du detta e akut när jag ringde så va de ingen som svara jag tänkte om jag skulle ringa akut !?
#9 Just därför tycker ju jag personligen inte att man ska ha två honor tillsammans. (För att de bråkar när de är brunstiga alltså). Försök få fatt på veterinär så fort sommöjligt bara. Ursäkta, men det känns som om dina föräldrar inte är speciellt ansvarstagande.
Bra att du är det. :) Ring tills någon svarar. I annat fall får du ringa tidigt i morron.
Visa bild? Det kanske bara är rött för att hon är brunstig (jag har för mig att det blir mörkare/rödare där då)?
#11 Det stämmer att det blir det.

#11 jag vet det men de e verklien inte så de ser nässtan ut som hela rumpan o underlivet kommer gå av :S detta e jätte vikitg…jag har ingen kamera o mobilen e sönder :@ typiskt :(
#13 Stackare, känns som om sånt här händer dig så ofta.
Hoppas det löser sig till slut, och att de svarar snart. :)

Ring numret ovan! Elr nån annan nära vetrinär.Lycka till!

jaaah jag e jätte orolig :(

jag ska ringa imorn ! för ingen svarar nu i övrigt mår hon bra o så men asså verklien,verklien inte för att jag skulle göra de men om man skulle dra tillräcklit hårt så skulle alting lossna !!!!!!!!! :O!

Oj,ring imon som du säger.Dåligt att ingen svarar nu,det skulle ju kunna komma ett akut samtal.

jaaah :( men imorn ringer jag men när har de öppet ?

Jag tror att ett vanligt vetrinär hus öppnar 8.00.Det gör vårt här i Ägelholm,anrs kanske halv nio.Då är du kanske i skolan så isf efter du kommit hem.:)))

Bra då ringer jag då….men nu ska jag gå o nanna xD herrå allihopa xD

Jag har själv varitmed om ett sådant här fall, jag tycker att du ska försöka få tag på något akutnummer (har tyvärr inga själv), försök också att prata med dina föräldrar, fråga dom varför dom inte vill hjälpa dig, jag vet hur det är och det är jobbigt!
Lycka till <3
Tycker verkligen du ska ringa akut!
"Inte har råd" - Vrf har dina föräldrar då tagit ansvaret att du skaffat djur? :/
#23 Det kan man ju undra, men det tror jag inte att hon själv kan svara på, utan det får man nog fråga föräldrarna om, så du lär inte få mycket till svar tror jag. :)
Jag tror säkert att #21 gör så gott hon kan. Lycka till! :)

Jag får dammp …obs kanske inte får säja så :S … mina fräldrar vill inte hjälpa mej jag sa att vetrinären får kolla på de …jag ringde förut och dom sa att en vetrinär får undersöka de då säjer mamma att sålänge hon skuttar o mår bra så ska vi göra nått men fan på dom :@ jag önska jag hade pengar o jag öönskar jag kunde ta kort …de kan jag nu men nu får jag verklien inte för fräldrarna :(
men jag vetinte hur jag ska göra :(
#23 jaaa du de undrar jag me :/ jag vill inte sällja dom men har vi råd med mat såklart ví har råd med vetrinär :@
#25 Om jag skall vara helt ärlig nu så tycker att när hon blir bra (om hon någonsin blir det), så borde du göra dig av med dina djur och sälja dem till ett hem där det finns någon som kan ta ansvar. Du borde verkligen INTE ha djur om du inte har råd att behandla dem vid skada eller sjukdom, DET är djurplågeri i högsta grad.

:'(….förlåt jag vet de men vi har råd men mamma vill ju inte betala de :@!!
#27 Har man inte råd att betala veterinärkostnader så skall man inte ha djur, så är det. Man kan tycka att dem är hur gulliga och tervliga som helst men man kan inte vara egoistisk när det gäller levande varelser, man måste alltid se till att dem har det bra.
Kaniner är sådana djur som döljer sin smärta, för att om dem hade visat sin smärta i det vilda så hade dem blivit ett lätt offer för rovdjur och detta sitter fortfarande kvar, så bara för att hon inte visar att hon har ont behöver det inte betyda att hon inte har det.
Jag är så himla upprörd och ledsen så jag vet ej var jag skall ta vägen! Var bor du?

Hur mår kaninen idag? Är det svullet eller ser det ut att börja läka? Varar det om såret? Har hon kissat och bajsat som vanligt?
Frågar samma som #30.. :(

#29 jag bor utanför borås ulricehman..
#30 jaaah hon har kissat o bajsat som vanligt o så….jag får inte röra hon knappt för mamma o pappa tror att jag ska "pilla" på de
-_-'
…jaaah tyyp de e lite blodigt ellr så (inte så de rinner men asså jaa… :(

Har du ens ringt och rådfrågat veterinären? Det kan du göra själv och det kostar ingenting.
the vanity, it becomes insanity

jaaah de har jag gjort men hon sa att jag får komma dit isf:/

Men snälla, snälla, snälla ta kaninen till en veterinär. Har man inte den möjligheten, omplacera kaninen till någon som tar sitt djur till veterinären när den behöver det. Du vill säkert dina djur väl, jag känner inte dig. Men om man inte tar djur som behöver det till veterinär så är det faktiskt vanvård. Det är dina föräldrar som har det yttersta ansvaret så det ligger på dem och inte dig. Men sånt här ska inte få hända.
Är det 3 cm i huden alltså som hänger löst? Hur djupt är det? Är det liksom en skinnflik eller en mer "rejäl" sårskada?
Tråkigt att du inte få ta henne till veterinären, vet precis hur maktlös man kan känna sig när ens föräldrar förbjuder en att göra det rätta. Har du testat att ringa och prata med veterinären, kanske du kan förklara läget för honom/henne och be honom/henne förklara för din mamma att kaninen far illa av att inte få rätt behandling? Hm, har för mig att det diskuterats tidigare i en tråd här om att det finns en lagparagraf (vet ej vilken) som innefattar (veterinär)vård av djur vid behov?
Tills vidare rekommenderar jag att du särar henne från de andra om du inte redan gjort det, håller väldigt rent i buren, tvättar med passande anticeptiskt (svårt att säga vilket eftersom man inte vet hur såret ser ut, kanske veterinären kan tipsa?)
Hoppas det löser sig för er båda!

#35 jag skulle göra vasomhelst för att ta kaninen till vätrinären (mysan heter hon) men dom vill inte :@
#36 jag har inte kollat så noga idag men pälsen e borta och…om jag bara kunde kolla hon men de e så svårt! när mina fräldrar e dumma i huvet :@
#37 Ring någon släkting och be om pengar, herregud det är ett LIV det handlar om inte någon jävla leksak som du verkar tro att det är. Hade det varit min kanin så hade jag gjort ALLT för att fixa fram pengar. :S
#36 "Hm, har för mig att det diskuterats tidigare i en tråd här om att det finns en lagparagraf (vet ej vilken) som innefattar (veterinär) vård av djur vid behov?"
Det stämmer. Minns inte heller vilken, men det är lag, mycket riktigt som du säjer. Så det är ett brott kan man säja, att inte ta djur till veterinär vid behov.
Säg till dina föräldrar att det finns en lag som säger att djur ska få nödvändig vård.
Och eftersom den är skadad så måste en veterinär få titta på det.

Japp,gör det! Det är din kanin,säg att det är ditt ansvar därför bestämmer du att du ska ta henne till en vetrinär omedelbart.Utan att bry dig om dina föräldrar.Vissa i denna tråd skriver att du nästan djurplågar henne,så är inte läget.DU vill ju hjälpa henne till högsta grad,så skit praktiskt taget vad dina föräldrar tycker.Ta lite penger från din plånbok och åk till vetrinären.Rädda ditt djur!
Lycka till!;)
#41 Precis! :)

#38 men vadddå de gör jag juh ! jag gör allt för att rädda hon och så men de e min mamma som e problemet !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#41 Men om man går via sveriges lagbok så är detta ett fall av djurplågeri. Men efter som att hon är omyndig så är det ej hon som har ansvaret, utan hennes föräldrar.
#38: Tänk på din ton och hur du uttrycker dig.
Det går att säga det man vill ha sagt, utan att låta otrevlig.
#43 Jaha, men om du har försökt låna pengar av släktingar och varit hos veterinären med henne (man kan gå dit själv, jag var där med min katt när jag var 13) så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Annars så står jag fast vid min åsikt.

#47… men de kosstar ju ?
#48 Knacka dörr och fråga om du kan klippa deras gräsmatta för en hundring? Fråga släktingar? Sälj någonting, GÖR NÅGONTING.

Detta är sjukt!!
Funderat på att bara ta kaninen och gå till vet.?
Gå fast fler kilometer, lifta? vad som helst asså…
#50 Precis, dessutom finns det ju i de flesta städer väligt bra lokaltrafik buss, spårvagn, tynnelbana ect. Som inte kostar så himla mycket.
Jag känner Sara (Rabbitlowe) och hon hatar djurplåger i och hon försöker verkligen nu. Men håller med er att man måste gå till vetten!
Du kan höra med dina släktingar, fråga din föreldrar om pengar men du behöver inte nämna om vart det ska gå till, säg t.ex. att du ska köpa skolavslutnings kläder eller någåt. Bara gå in till veterinären! :)
#52 Dessutom så behöver man inte betala dirket som på ICA. Man kan få hem en faktura och betala av senare.
Eller åk till veterinären och få kaninen undersökt, så löser dom betalningen efteråt. Antingen att dom ringer dina föräldrar så dom får komma dit och betala, eller skicka en faktura.
Men du måste åka in med kaninen! Ni kan annars bli polisanmälda, och det blir höga böter på djurplågeri.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#53: Fast långt ifrån alla veterinärer tar faktura.
Många vill ha betalt på en gång.

Lovar att det är grymt mkt billigare att ta den till vet än att bli anmäld…
#55 Det är ifs ett problem, men hon kan ju åtminstone ta med kaninen dit och fråga.

Jag tvivlar faktiskt lite på att en veterinär vägrar hjälpa kaninen ifall du skulle gå dit och visa hur det ser ut. Att bedömma av din beskrivning så låter det väldigt allvarligt och ingen seriös veterinär borde ens överväga att lämna en kanin i det skicket.
Nej Sara jag vet inte alls vad jag ska säga… känns så trist det här.
Har du rengjort såret? Går hon i en bra ren bur utan något som kan göra såret värre? T.ex spån? Ta bort det och låt henne gå på tidningar och handdukar.
Dina föräldrar, är dom sånna som typ "alltid vill följa lagarna?" (Finns ju många som är sånna) ja då kan du tala om "Ni vet att ni är olagliga? Det ni gör nu, bara sitter där utan att vilja hjälpa vårt djur och låta den få vård?"
Ungefär så skulle jag iaf. sagt.

#59Jag har sagt de till mamma men hon har sagt men sara jag vill inte prata om detta mer :(
#52 tack veronica<3…att nåån förstår mej iaf

Ta bussen till närmaste vetrinär? Be kompisar/släkt att hjälpa dig och samla in pengar om det är pengarna som är problemet?
Instämmer med #54.

#60 BLI ARG! Det är hennes ansvar för du är inte 18!!!
Kanske kan du visa din mamma just den här tråden, att du skrivit i den för att få råd och låta henne läsa igenom allas kommentarer? Kan det hjälpa?
Även om du ej kan fixa vet. så måste du reda ut hur såret egentligen är, du måste titta på det, rengöra vid behov. Kanske är såret inte så omfattande som vid första titten (det var ju flera dagar sen nu). Om du har en kaninvan vän så kan ni väll hjälpas åt att titta? Tänk om det "bara" är ett ytligt sår, kanske lite avskaft i huden för det kan ju kanske (EVENTUELLT!) behandlas utan vet. med rätt instruktioner? Är såret infekterat och svullet, eller stort/djupt, eller visar sådana tendenser så ska du visa såret för din mamma så att hon själv kan se hur det ser ut.
Jag tycker att det låter lite som att din mamma inte vill inse hur allvarlig situationen kan vara, hon tänker säkert att ett sår kan läka "av sig själv" som på människor. Jag har svårt att tro att det handlar om elakhet, snarare okunskap från hennes sida, och det du kan göra är att ge henne mer kunskap om situationen.
Jag skulle också försöka få en tredje part att tala med din mamma, det är så lätt att tysta ner sitt eget barn och tycka att det bara är "tjat" men om någon annan skulle förklara läget så kanske det kan tas på större allvar från din mammas håll.
Tycker att flera personer i denna tråd är rätt okonstruktiva i sin kritik utan mer verkar ösa ur sig vad de tycker och tänker om trådstartaren och hennes mamma och det hjälper ju verkligen ingen. Så kom med något konstruktivt istället som så många andra gör i tråden!
Vill bara tillägga att efter/om situationen med kaninen ändå löser sig så tycker jag ändå att du och dina föräldrar ska tala om hur ni ska göra med veterinärvård i framtiden. Det är ju inget roligt om husdjuren blir en stor konfliktkälla för att familjemedlemmarna inte har samma åsikt om djurens värde eller rätt till vård.
En bra tips? som jag själv haft när jag bodde hemma är att ni gör en "veterinärbuffert" som är öronmärkt för dina kaniner. Har man en tusenlapp eller så i beredskap som är för veterinärkostnader (en tusenlapp räcker kanske inte så långt men det är iallafall en början) så blir det ingen konflikt när djuren väl behöver vård, då ligger ju pengarna där och väntar!
Pengarna kan man ju tjäna ihop lite pö om pö, kanske kan dina föräldrar och du komma överens om hur dessa pengar ska samlas ihop, kanske lite av barn/studiebidraget varje månad?

Hej du!
Jag vet hur det är, mina föräldrar var exakt likadana när min kanin blev skadad…ringde ändå :$
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#46 och #45 talar mycket klokt. Inlägg som "O, vad synd det är om kaninen!" eller "ring veterinären nu genast, det är ditt ansvar som djurägare!" osv, detta är inte relevanta inlägg i denna tråden anser i alla fall jag. Personen som har skapat tråden har föräldrarna som hinder, för vad hon själv vill göra åt det som hänt. Personen som skapat tråden vill själv handla rätt, men hennes föräldrar hindrar henne mera eller mindre från det.
Själva fråga nu anser jag är, hur hon kan påverka sina föräldrar, så de inser allvaret, och tar sitt förnuft till fånga.

Kan du inte höra med djurskyddet om de kan ta kaninen till veterinären om du inte vill göra det själv? Förvisso tror jag att djurskyddsverket omhändertar kaninen ifall det är väldigt illa och eftersom den inte fått någon vård (vilket klassas som djurplågeri enligt lag), men det är ju åtminstonde bättre än att den ska få lida. Enligt mig är det den bästa lösningen eller att någon utomstående person tar hand om kaninen, för dina föräldrar verkar inte alls villiga att hjälpa dig och du kan faktiskt inte låta kaninen bara vara, hur mycket du än tycker om den så hjälper det inte ett dugg ifall kaninen behöver veterinärvård och du inte kan ordna det.
Jag blir så irriterad när det skapas sånna här trådar. Den där regeln på KIF som vi hade förut var den bästa regeln som någonsin funnits.
Ta tillbaka den!
#69 Vad var det för regel?
#70: Att man inte fick skriva tråd om att kaninen var skadad/sjuk/dålig, om man inte tagit den till veterinär eller skulle göra det snart.

Tack Animalfriend,du har helt rätt.Problemet är lite knepigt. Tycker att vissa är för hårda mot ägaren.Ifall du inte gör något är det såklart fel.Vad tycker din pappa om läget elr mormor,mobror,faster??
Det verkar som du är vän med en person i denna tråd tex.Be deras föräldrar elr dem att skjutsa dig till vetten.Hur länge har såret varit där nu?

#72 jag e kompis med en jaah :) men hon bor sååååååååååååååååååååååååååååå långt bort 7 timmar så jag tror inte de gåtr :/ jag ska sammla inte pengar på nått sätt ellr sno pengar gör vasomhellst…vetinte hur lenge de har vart där men jag märkte de för 3 dagar sen iaf
så hemskt! min mamma håller med på så ibland :/

Men vem som helst kan ju åka till veterinären med sin kanin vare sig man är barn eller vuxen. Det är ju lösa ut kaninen och betala man såklart inte kan om man är 13 år. Du skulle inte kunna åka in själv till veterinären och sen säga till din mamma att nu får du faktiskt åka och hämta hem kaninen. Hon kan väl inte lämna den hos veterinären?
Försöker bara komma på en lösning för jag tycker så otroligt synd om kaninen som kanske har jätteont och inte får hjälp.
#69 och #71, varför togs den bort? Låter som en bra och klok regel, för att hålla bra stämning här. :)
#76 men det är en för bred regel. Tycker att man ska kunna skriva här. T.ex som i det här fallet. Hon vill ju gärna ta kaninen till veterinär, men mamman säger stopp. Då är det ju bra att hon får tips? hur hon ska göra.
Och TS, säg till din mamma att det finns en lag. Låt henne läsa djurskyddslagen och L80.
Och det räcker att klicka sig vidare till kaniner och sedan skötsel så står det längst ner att "En kanin som är sjuk, skadad eller visar andra tecken på ohälsa, ska snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär."
Kanske räcker det för att få henne att ändra sig?
#77 Det är klart, det kan jag förstå. :)

Har du varit hos vetten??